راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

  • تعداد بازديد :
  • 5002
  • شنبه 17/7/1389
  • تاريخ :

آقای ضرغامی، حجاب را نکشید!
ضرغامی

بخش ارتباطات- حکایت تاثیر گذاری رسانه در فرهنگ و ارزش و سبک زندگی انسان ها آنقدر ابتدایی و البته مهم است که به سادگی این تاثیر را در یک نگاه گذرا بر مخاطب و زیست رسانه ای او در یک دوره زمانی می توان مشاهده نمود. خانه آخر اهداف مالکان رسانه ای در کنار همه وظایف تفریحی، سرگرمی، آموزشی و تبلیغی نفوذ و تاثیر در مخاطب است.

برای همین دست اندرکاران وسایل ارتباطات جمعی باید بسیار مراقب آنچه برای مخاطب تهیه و ارسال می کنند باشند زیرا ناگزیر از تاثیر بر مخاطب هستند و اگر برای آنچه آماده و پخش می کنند برنامه ای خاص و نظارت دائمی بر آن نداشته باشند ممکن است ناخود آگاه مخاطب را به ناکجا آباد ها برده و او را از مسیرانسانیت منحرف سازند. حال اگر این رسانه تلویزیون هم باشد که به دلیل قابلیت های خاص خود بیشترین مخاطب را دارد و بیشترین تاثیر را در مخاطب، مسئولیت سنگین تری را بر عهده دارد.

این مسئولیت بر عهده مسئول این رسانه در کشور ما حالت خاص تری را به خود می گیرد زیرا رسانه در ایران وظیفه خطیری را با توجه به ایدئولوژی آرمانی ما دارد ازیک طرف ما قرار است رسانه ای دینی داشته باشیم و آن را الگو سازی برای جهان کنیم. الگویی که مانند انقلاب حرف تازه ای  در فضای هژمونی رسانه های لیبرالیسم دارد و از سوی دیگر قرار است در این فضا مخالف موج حرکت کند و به جنگی برود که رسانه های امپریالسم جهانی چون غده ای سرطانی مدام در حال گسترش و تاثیر بر افکار عمومی جهان می باشند و در حال پراکنی آرمانی هایی چون آزادی، سکولاریسم و اخلاق مدرنیسم هستند و در مقابل آنان که عمری طولانی دارند طفل نوپای ما قرار است از ارزش هایی دیگری چون معنویت، اخلاق، عدالت، برابری، کرامت انسانی و... دم بزند.

آیا ما ناچار به جذب مخاطب به هر قیمتی می باشیم یا باید چاره ای دیگر اندیشید. البته این به معنای تعطیلی تلویزیون و کنارنهادن رسانه نمی شود بلکه هشداری است برای جلوگیری از جریان انحراف در تلویزیون تا فکری برای رهایی از موجبیت تکنیک و ساخت الگویی بومی برای آان صورت گیرد

رسانه ای که در  جهت اشاعه ارزش های انسانی و اسلامی ما چون دانشگاهی است که صلاح و فساد جامعه درقبضه فعالیت های او نیز قرار دارد و تربیت نسل ها از او تاثیر می پذیرد، حقی بر گردن دارد تا در مسیر جامعه اخلاقی قدم بردارد. از جمله این حق ها حفظ، اشاعه، تقویت و گسترش فرهنگ حجاب است. فرهنگی که بی شک در ساختن بنا و معماری آن تلویزیون نقشی اساسی دارد.

هر گوشه ای از تلویزیون در تقویت یا تخریب فرهنگ حجاب و پوشش وعفاف نقش دارد و این را نمی توان فقط به برنامه های تخصصی در رابطه با حجاب محدود ساخت. از کارتونی که برای بچه ها نمایش داده می شود گرفته تا مناظره سیاسی در یک برنامه. از  گفتگوی تلویزیونی پیرامون حجاب اسلامی تا پخش سریال با موضوعات مختلف همه و همه می تواند به نوبه خود در حجاب جامعه ما تاثیر گذار باشد. هر لحظه نوع ارائه پوشش مجریان، بازیگران در حال تاثیر بر افکار عمومی جامعه پیرامون حجاب می باشد.

حجاب

بر خلاف این رسالت اخیر بر دوش رسانه ملی ما آنچه که اکنون شاهد آن می باشیم رویکردی نوگرا در روند حجاب اسلامی و عفاف در برنامه های گوناگون تلویزیون است. تلویزیون ما اکنون در گیر مقتضیات شده و از در حال فاصله گرفتن ارزش های اسلامی می باشد و به سمت استفاده ابزارگونه از زنان می رود هر چند درک این روند در حال نیازمند نگاه دقیق و طولانی مدت می باشد ولی اگر اکنون جلوی همین انحرافات جزئی گرفته نشود بعد ها شاهد ضد ارزشهایی خواهیم بود که مانند سینما دیگر مقابله با آن کاری دشوار می باشد.

در ابتدا با نگاه به فیلم های تلویزیونی شاهد تغییر در پوشش و حجاب بانوان آن نسبت به دهه 70 می باشیم. که این تغییر هم در پوشش بانوان مشهود است و هم در روابط بین کاراکتر فیلم نامه ها. در فیلم شمس العماره به طور خاص روابط بین نامحرمان عادی سازی می شود و در  سریال به کجا چنین شتابان پوشش بازیگران و گریم آنها نسبت به قبل سینمایی تر می شود. به عبارت دقیق تر تلویزیون ما سینما زده شده است. فیلم های سینمایی ما در حالی در تلویزیون به نمایش در می آید که فرهنگ حاکم بر آن با فرهنگ تلویزیون کاملا متناقض می باشد و بیننده به وضوح در جریان این تفاوت ها قرار می گیرد.

علاوه بر فیلم ها ما به مرور این رویکرد خلاف ارزش های حجاب و عفاف در مجریان تلویزیونی نیز در حال مشاهده می باشد،در برنامه غیر منتظره که از شبکه دو سیما در حال اجرا می باشد شاهد پوشش عجیبی از طرف مجری این برنامه می باشیم. استفاده از چادرهای رنگی (سورمیه ای و قهوه ای) و ترکیب آن با روسری و شال هایی به رنگ های قرمز و... هستیم. که این خود رویکردی تازه  و تعریف  و نوعی جدید از حجاب در تلویزیون می باشد. که این ارائه شکل جدید به اینجا منحصر نشده و حجاب های رنگی و جلب کننده نامتعارف در شبکه های ماهواره ای ما به وفور دیده می شود و چادر ملی هم در حال غلبه به استفاده از چادر های معمولی می باشد. چادر های ملی ای که در خیلی از طراحی هایش در مقابل مبانی حجاب ما حرفی تازه دارد!

این رویکرد بیانگر این موضوع است که دست اندر کاران رسانه ما یا تعریف درستی از حجاب نداشته و حجاب را در سطح اولیه محدود می کنند و نگاهی ناقص به آن دارند یا درگیر مقتضیات شده و توان مقابله با جریان مخالف را ندارند و تن به این امر داده اند. که درگیرمقتضیات شدن در این زمینه استفاده ابزاری از زنان درآینده به همراه خواهد داشت

اما سوال اینجاست که  آیا حضور با پوشش بدن نما، آرایش چهره، چادر رنگی ، همسو با معیارهای اسلامی پیرامون حجاب و عفاف است و به تقویت فرهنگ آن در جامعه کمک می کند؟

حجاب در دین ما تعریف مشخص به خود را دارد و آنقدر این حکم ها روشن و شفاف است که نیاز به تفسیر به رای در حدود و شرایط آن نیست. حجاب کامل را می توان در سه سطح تعریف نمود در سطح اول حجاب، حدود آن مورد نظر می باشد. حدود حجاب برای بانوان شامل پوشش تمام بدن غیر از گردی صورت، کفین می باشد. در مرحله بعدی عدم استفاده زینت که باعث جلب توجه نامحرم در همین حدود تعیین شده می باشد که در این صورت پوشش این قسمت ها نیز واجب می گردد. و بعد سوم عدم جلب توجه پوشش مورد استفاده می باشد.حتی حجاب معمولی نیز نباید باعث جلب توجه شود که خود نوع حجاب به طریقی که جلب توجه کند پوشش را به لباسی زینتی تبدیل خواهد کرد. در حکم علما استفاده از حجابی که باعث جلب توجه شود حرام می باشد. در صورت نقض هر کدام از این موارد حجاب ناقص بوده و عنوان پوشش برای آن بهتر می باشد. بحث حیا در رفتار هم عاملی مهم و تکمیل کننده در کنار حجاب می باشد که در این مقوله مورد نظر ما نمی باشد.

چشم

اکنون ما در حال نقض سطح دوم و سوم به وفور در رسانه ملی می باشیم.  آرایش بانوان در فیلم ها عادی سازی شده و گویا کسی دیگر درگیر این معنا نمی شود که آیا اسلام در اینباره همین توصیه را به ما کرده است. متاسفانه نقض این سطح در فیلم های کارگردانان مذهبی ما هم دیده می شود از فیلم های ابراهیم حاتمی کیا گرفته تا اخراجی های مسعود ده نمکی. حتی در فیلم یوسف پیامبر نیز این نقض احکام را مشاهده می کنیم. برای سطح سوم هم مثال بارزش همان استفاده از چادرهای رنگی می باشد که اگر پوشیده ترین حدود را هم داشته باشد ولی قاعده جلب توجه را نقض خواهد کرد. ما منکر استفاده از رنگ شاد و پوشش آراسته توسط بانوان در تلویزیون نمی باشیم ولی این پوشش ها نباید باعث جلب توجه شود که در این صورت حکم همان است که بیان شد.

البته در سطح اول هنوز شاهد موضوع خاصی نبوده ایم که در صورت ادامه این روند آن را نیز مشاهده خواهیم کرد که اکنون در فیلم های سینمایی که از سیما پخش می شود شاهد آن هستیم. این رویکرد بیانگر این موضوع است که دست اندر کاران رسانه ما یا تعریف درستی از حجاب نداشته و حجاب را در سطح اولیه محدود می کنند و نگاهی ناقص به آن دارند یا درگیر مقتضیات شده و توان مقابله با جریان مخالف را ندارند و تن به این امر داده اند. که درگیرمقتضیات شدن در این زمینه استفاده ابزاری از زنان درآینده به همراه خواهد داشت.

آیا ما ناچار به جذب مخاطب به هر قیمتی می باشیم یا باید چاره ای دیگر اندیشید. البته این به معنای تعطیلی تلویزیون و کنارنهادن رسانه نمی شود بلکه هشداری است برای جلوگیری از جریان انحراف در تلویزیون تا فکری برای رهایی از موجبیت تکنیک و ساخت الگویی بومی برای آان صورت گیرد.

باید اندیشید که نیاز جامعه به فرهنگ سازی حجاب در آن در کجاست و وظیفه و پتانسیل رسانه در این مورد تا چه حد است و ما در چه موارد، با چه هدف و در چه چهارچوبی از زنان مسلمان با پوشش و حجاب غیر اسلامی استفاده نماییم و ایا اصلا مجاز به این کار هستیم و این یک نیاز است یا اکنون زدگی و درگیر مقتضیات زمانه شدن می باشد

آخر کلام:

اما مسئله ای که مد نظر است با توجه به تاثیر تلویزیون در مخاطب این نکته می باشد این موارد تنها به نقض احکام ختم نشده بر فرهنگ حجاب در جامعه و خانواده های ایرانی تاثیر خواهد گذاشت.  ما نمی توانیم روند تغییر در حدود و شرایط حجاب جامعه را در سینما و تلویزیون آماده سازی کنیم و در گشت های ارشاد و طرح عفاف و حجابمان مقابل کسانی که الگو پذیری از این روند خواهند کرد و تاثیر می پذیرند اجرایی کنیم.

حجاب

بلکه با رعایت تمام حدود اسلامی و ارزش های اخلاقی در رسانه  باید روند اخلاقی شدن جامعه را آماده کنیم و آرمان رسانه دینی را که صلاح جامعه را به دنبال خواهد داشت، تحقق بخشیم و این رسالتی است بر دوش ما که حجاب که اکنون در جامعه به عنوان ارزشی که دچار آسیب شده است را درمان کنیم  و از پتانسیل رسانه در این زمینه استفاده نماییم و این نیازمند باز تعریف رسانه دینی و مطالعه و تحقیق پیرامون این موضوع می باشد. باید اندیشید که نیاز جامعه به فرهنگ سازی حجاب در آن در کجاست و وظیفه و پتانسیل رسانه در این مورد تا چه حد است و ما در چه موارد، با چه هدف و در چه چهارچوبی از زنان مسلمان با پوشش و حجاب غیر اسلامی استفاده نماییم و ایا اصلا مجاز به این کار هستیم و این یک نیاز است یا اکنون زدگی و درگیر مقتضیات زمانه شدن می باشد. تا زمانی که این هم اندیشی صورت نگیرد و به طرز شرعی ومنطقی این رویکرد در سیمای ملی و سینما و سایررسانه های جمعی اجرایی نشود و تلویزیون خود نه به عنوان یک درمانگر بلکه یک بیمار در این زمینه باشد.  راه به جایی نخواهیم برد و به رسالتمان برای تربیت نسل ها عمل نکرده ایم.

سوال دیگر اینجا مطرح می شود که در صورت کوتاهی  مسئولان رسانه، هیئت نظارت بر این سازمان چرا این مسئله را بر نمی تابد. به هر حال فرهنگ حجاب در صدا و سیما به جای ساخته شدن در حال کشته شدن و استحاله می باشد و سکوت مسئولان در اینباره جای تعجب دارد که ایا مگر این توصیه امام راحل را به فراموشی سپرده اند که رسانه قرار است بسان دانشگاهی باشد که نسل ها در ان تربیت می شوند.

عطاالله باباپور

گروه جامعه و سیاست

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
چادر رنگی كه بهتر از بی حجابهای توی خیابونه شما بیاین ی پله بالاتر از اونو یعنی همین حجاب های رنگی رو یاد مردم بدید بعد چادر مشكی . سر چیزی بحث میكنید كه حتی 1/100 شم مردم رعایت نمیكنند .همین آدمهای خشكه مذهبی باعث فرار مردم از حجاب شدن چون مردم میخوان لج كنن. كاش اینارو درك میكردیم كاش ریشه فرار مردم از حجابو میفهمیدیم كاش علتهاشو میپذیرفتم تا میتونستیم ب حل این مشكل جامعه بپردازیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 5/7/1390 - 11:39
یک دختر مسلمان
اینکه در جامعه ما این مسائل وجود دارد حقیقت است و مقصر هم همه مردم و دولت و نظام هستند و از همه مهمتر نقش گروههای فرهنگی است درست است که رسانه نباید مردم را فیلتر کند و واقعیت را به تصویر نکشد ولی در عین حال باید با حرکتی نرم و تفکری منظور خود را در ذهن بیننده القا کند نه اینکه خودش به مسیر رایج در جامعه تن در دهد این به همان اندازه مسخره است که تصور کنیم یک رسانه اروپایی برای بیان فساد در یک جامعه مسلمان نا موفق باشد و با تغییر رویه شروع به حمایت از حجاب کند!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 2/7/1390 - 16:0
faahmadi
آقا یا خانم محترم onlyati
منظور من از اجباری نبودن حجاب، اجبار حکومتی است یعنی مثل نماز است که با این که واجب است کسی حق ندارد کسی را مجبور به خواندن نماز کند و شما نمی توانی حتّا یک مورد را پیدا کنی که پیامبر یا امیرالمؤمنین به خاطر بی حجابی یا بدحجابی با کسی برخورد کرده باشند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 14/10/1389 - 14:25
Sheepo
بیرون آوردن پاها تا مچ جلوی نامحرم حرامه فقط وجه و کفین بدون زینت!!!!خواهش می کنم دقت کنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 5/10/1389 - 23:11
متین
من هم مخالف چادر رنگی در جامعه نیستم ولی استفاده این خانم از چادر رنگی فقط برای جلب بیننده و با آرایش زیاد و جلب توجه در ادا و رفتارش بود و به همین دلیل با مخالفت مردم و مسئولان مواجه شد.حساب این خانم و چادر رنگی جداست.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 14/9/1389 - 16:26
رهگذر
باعرض سلام وخسته نباشید به تبیان عزیز که حرف دل مارازد.هدف اصلی حجاب عدم جلب توجه نامحرمان است تاکید بر چادر آن هم از نوع مشکی از طرف مراجع دینی ما به عنوان یک ویژگی زنان مومنه را نمی توان زیر پا گذاشت.
اعتراض شما در واقع اعتراض به حکم مراجع است و این کار عقلا صحیح نیست مگر اینکه خودتان مثل بعضی ها ادعای مرجعیت کنید و حکم صادر کنید.
من مخالف شاد بودن نیستم اما موافق با پوشش جلفی که فقط هدف بالا بردن جذابیت و استفاده ابزاری از زنان است نیستم من هم در برنامه غیر منتظره چند روز پیش با کمال تعجب دیدم که مجری چادر سرمه ای به سر داشت!!! متاسفم که حجاب زنان ما هر روز به یک شکلی درمی آید فراموش نکنیم که یکی از فلسفه های حجاب عدم جلب توجه توسط نامحرم است
امیدوارم نقدهای به جای تبیان ادامه داشته باشه.
تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 2/9/1389 - 22:53
مهدی
کلا جامعه ما بعد از 30 سال در حال دگرگونی و دگردیسی عظیمی آن هم در تمامی زمینه ها میباشد.
این گذار از مرحله سنت به مدرنیته برای بسیاری از کشورها اتفاق افتاده و حالا کشور ما درگیر این مسئله شده است.واقعا دوران سخت و پیچیده ای است بطوری که میان متعهدترین و مذهبیترین افراد جامعه نیز اختلاف نظرهایی در مسائل بوجود آمده است.بسیاری سر در گم و انگشت به دهان مانده اند...
امیدوارم ختم به خیر بشود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 2/9/1389 - 14:23
onlyati
درجواب faahmadi
حجاب در اسلام به قول شما اجباری است وبرای آن آیه صریح مثل آیه 33 سوره نور نقل شده.چادرهم مرسوم بوده.
اگرمثل شما قرار باشد فکرکنیم باید به قوانین مثلا راهنمایی و رانندگی هم اعتراض کنید وبدون ذره ای تفکر راجع به فلسفه ایجاد هر قانونی مثلاتبعیت ازچراغ قرمز راهنمایی ورانندگی را اجبار وتوهین به شعور خودمان بدانیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 1/8/1389 - 12:13
ناشناس
حجاب در وهله اول شخصی ولی در نهایت تبعات اجتماعی فراوانی دارد.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 1/8/1389 - 12:0
beraket
مگه رسانه بازتاب جامعه نیست؟! خب این چیزا رسما و عادیه در جامعه ما،Tv هم کار درستی میکنه یه گوشه کمرنگ از واقعیت ها رو تو ظاهر نشون می ده،به هر حال چیزیه که هست تو Tvنبینن تو خیابون پررنگ تر می بینن
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 1/8/1389 - 9:49
faahmadi
یکی از دلایل مهم بی حجابی یا بدحجابی در جامعه، جنبه ی اعتراضی دارد و اگر اجبار به حجاب نبود، وضعیت این طور نبود. در اسلام، اجبار به حجاب وجود ندارد. نکته ی دیگر این که استفاده از چادر مشکی در صدر اسلام اصلاً مرسوم نبوده و چنین مرجعی نداریم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 29/7/1389 - 8:37
naeinmoslem
سلام . ای امان از این روزگار . رضا شاه و انگلیس و .... تلاش به خرج دادند , بودجه صرف کردند و نهایتا به زور متوسل شدند و راه به جائی نبردند و موفق به کشف حجاب نشدند . این خیلی مهم است . روی این قضیه تفکر کنید . حالا امروز خود زنان به کشف حجاب می پردازند . دلایل خیلی زیادی می تواند داشته باشد . مهمترین دلیل آن این است که امروز گرایش به کشف حجاب در حقیقیت یک نوع اعتراض سیاسی هم هست .. و در اینجا موکد اصرار دارم که اگر رضا خان و دار و دسته اش توانستند حجاب را از بین ببرند شما هم می توانید با بی حجابی مبارزه کنید . آب در هاون کوفتن است . بی حجابی هم خودش یک فرهنگ است و تغییر فرهنگ فقط و فقط با تغییر تفکر همراه است . پس بهتر است من در این بازار کالای خودمان را جار بزنیم تا اینکه بخواهیم کالای دیگران را تخطئه کنیم که این کار دقیقا نتیجه عکس می دهد . و ختم کلام اینکه ما حتی نتوانسته ایم در این سی سال عمر انقلاب یک الگوی از حجاب ارائه بدهیم چرا که همیشه خودمان را درگیر حاشیه ها کرده ایم . هرچند که هنوز دیر نیست . هشدار می دهم که بخصوص امروز و به ویژه در رسانه ها این ارزشها به صورت سطحی فقط و فقط کیسه های افرادی را پر کرده است و بس . پس تا دیر نشده به خود آئیم و راههای جار زدن درست و اصولی کالای خودمان را پیدا کنیم هر چند که این کار حضرت فیل است .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/7/1389 - 23:39
onlyati
باعرض سلام وخسته نباشید به تبیان عزیز که حرف دل مارازد.
خطاب به دوستانی که می گویند چادر رنگی چه اشکالی دارد:این دوستان اصلا فلسفه حجاب به خصوص چادر رانفهمیده اند.
به نظر شماچرا به چادر حجاب برتروکامل می گویند؟فقط به این دلیل که بدن را می پوشاند؟!بنده به عنوان یک دختر چادری خدمتتان عرض می کنم خیر.اگر صرفابه دلیل پوشش بود که مانتو مناسب هم تقریباهمان کار را می کرد ولی یکی ازمهم ترین دلایل برتر بودن چادر همین رنگ مشکی آن است.لابد می پرسید چرا؟بایدخدمتتان عرض کنم درفیزیک هم اثبات شده که رنگ مشکی کم ترین بازتاب نور ودرنتیجه کم ترین جلب توجه رانسبت به دیگررنگهادارد درنتیجه علاوه براینکه بدن را می پوشاندمی توان گفت انسان راازدرمعرض دید بودن افرادمریض وچشم چران حفظ می کند دقیقا نقطه مقابل آرایش.
خطاب به دوست دیگری که گفتند"این مشكل هم حل بشه دیگه تمومه!!!!" نه این جایعنی ایران اسلامی نه هیچ جای دیگری از این دنیا مدینه فاضله نیست پس ماوتمام مردم دنیا باید دست روی دست بگذاریم وهیچ مشکلی راحل نکنیم چون اگر یکی حل شود مشکلات دیگری هم هستند که جایش را بگیرند؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 24/7/1389 - 14:55
ناشناس
خداروشكر كه همفكرهایی در جامعه داریم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 5:5
jiji
یعنی چادر سورمه ای و قهوه ای مشکل ایجاد می کنند؟؟؟ عجب...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 14:26
ابوالفضل رضایی
باسلام
در صدا و سیما افرادی آمریکایی هستند که علاوه بر ترویج بی حجابی می خواهند مغز بچه های مارا از کودکی با برنامه هایی مثل فیتیله و عمو پورنگ و غیره بجز رقص و آواز خراب کنند که امام رضا ( ع) می فرمایند مغز بچه هایتان را قبل اینکه پر کنند از چیزهای بد شما پر کنید از چیزهای خوب .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 13:51
ف. م
با سلام .بنده هم به عنوان یک زن محجبه به عدم استفاده از پوششهای دارای جلب توجه معتقدم ولی افسوس و صد افسوس که چندی پیش بنده با حجاب کاملا اسلامی و تمام مشکی مورد تعرض لفظی زشت یک فردی قرار گرفتم که تا مدتها از ذهنم خارج نمیشد و هر چقدر خواستم خودم را مورد شماتت قرار دهم که نکند من کاری کردم که این فرد به خودش اجازه داده به من تعرض کند دلیلی نیافتم جز اینکه اصلا شاید با این وضع بیرون نیامدن خانمها بهتر باشد چون بعضی ها بین دوغ و دوشاب فرقی قایل نیستند.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 12:45
varasteh
این مشكل هم حل بشه دیگه تمومه!!!!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 11:35
amir_hesari
خیانت هایی که برخی دولت های قبلی برای بحث آزادی در ایران کرد حالا حالا ها تو جامعه ما هست.
فکر هم نمی کنم که دیگه بشه جلوی این بی بندوباری گرفته بشه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 6:43
ناشناس
اخیرا مجری ها هم- كه به نوعی كارمند دولت می باشند وبا بازیگران از لحاظ كاری كاملا متفاوت می باشند-با مانتوهای تنگ كه معقنه روی ان می اندازند در سیما وهمه كانال ها ظاهر می شوند بابا اینكه كار سختی نیست به همه این جماعت الگو دهند تا با این هیبت در سیما ظاهر شوند /بابا با یكی دو تا از اینها برخورد كنید تا بقیه درست لباش ببوشند وبعد مگر در محیط استودیو همه با این خانم ها محرمند وفقط ما نامحرم كه دوربین مجریان را از زوایه خاصی نشان می دهد تا نوع پوشش انها مشخص نشود ویا خبر نگاران زن را فقط دستانشان را می بینید برای چی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 21/7/1389 - 1:39
ناشناس
جایی برای حرف زدن...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/7/1389 - 15:38
ya_ali
بالأخره باید یكی این حرفها رو میزد
صد در صد موافقم آقای باباپور
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/7/1389 - 15:35
ba_c_g
موافقم صد در صد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 18/7/1389 - 0:0
ناشناس
رفته رفته به دلیل برخی كج اندیشی ها كه ناشی از نوع نگاه نفسانی به زن است ، اگر حجاب زن به بهترین نحو در تلویزیون رعایت شود آنگاه صدای زن مورد اعترض واقع می شود همان بهتر كه زنان نقاب برچهره زنند وانگشت بر دهان گذاشته وسخن گویند ویا از تلویزیون به طور كامل محو شوند ، واقعیت این است كه آنچه از پوشش در خیابانها دیده می شود به جای آنكه ریشه اش رادر تلویزیون بیابیم در جای دیگر جستجو كنیم .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 20:9
daniyal00100
از تبیان سانسور بعیده
بنظر من رسانه ملی جایی برای همه هست
من هم با کار آقای ضرغامی مخالفم که عده ای را فقط موقع انتخابات و سفر استانی و راهپیمایی با شعار همه آمدند به تصویر میکشد
آقایان از همه چیز استفاده گروهی نکنید
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 17:10
faezesadattaher
دختری 23 ساله، کارمند، دانشجوی رشته مهندسی نرم افز، دانش پژوی رشته معارف و در مرکز پژوهش صداوسیما مدتی مشغول به کار بوده ام. در جواب 2 تن از دوستان می گویم:
اینکه چادر رنگی باشد چه اشکالی دارد باید گفت چادر رنگی بر سر دختر زننده و مورد جلب توجه دیگران قرار می گیرد در حالیکه زن در حجاب خود به گونه ای باید باشد که چون مروارید در صدف که بیگانگان آن را نبینند و به او دسترسی و آسیبی نرسانند. (گفته های بسیاری از پسران: ما به دخترهای چادری جرأت نمی کنیم حتی متلکی به آنها بیاندازیم چه برسد به توهین های دیگر)
و اما مجری زن چرا حتی در شبکه قرآن نیز داریم، باید گفت اجرا یک شغل می باشد مانند شغل های دیگر. یک زن اگر در سازمان هایی از جامعه مشغول به کار می شود و حد و مرز را تشخیص و حجاب کامل داشته باشد چه اشکالی دارد از استعداد و توانایی که دارد بهره نبرد؟!
بیایید معنی اسلام واقعی و فلسفه مسأله حجاب را بدانیم و بدانیم که حجاب برای زن یک ارزش است که شخصیت او را نشان می دهد.
از خداوند متعال خواستارم آنچه را که خود می پسندد فرا گیریم نه آنچه را که خود می پسندیم.
در پناه خداوند مهربان، سلامت و موفق و شاد باشید.
17/07/89
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 16:36
katalizgar
مطلب خوبی بود به نظر من صدا و سیما برنامه جذاب و موثری در این زمینه ندارد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 16:0
ناشناس
با تشکر از احساس مسئولیت تبیان عزیز
اشکال در صدا و سیمای ما خیلی زیاده. بسیاری از برنامه های این سازمان با معیارهای و الگوهای اسلامی همخوانی نداره و به همین دلیل خیلی از آنهایی که درد دین دارند به برنامه های صدا و سیما معترض و متنقد هستند ولی صدایشان به جایی نمی رسد....
و البته اگر هم برسد گوش شنوایی نیست. امیدوارم نقدهای به جای تبیان ادامه داشته باشه.
تشکر
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 15:20
sarvesaboor
آقای ضرغامی در جلسه تقدیر از برنامه سازان دلنوازان دادند،ایشان مطرح کردند که ما حجاب را با همان پوشش های جدید و رنگی و شاد در سریال ها بیشتر کنیم. متاسفانه سیاست ایشان این گونه است البته من مخالف شاد بودن نیستم اما موافق با پوشش جلفی که فقط هدف بالا بردن جذابیت و استفاده ابزاری از زنان است نیستم من هم در برنامه غیر منتظره چند روز پیش با کمال تعجب دیدم که مجری چادر سرمه ای به سر داشت!!! متاسفم که حجاب زنان ما هر روز به یک شکلی درمی آید فراموش نکنیم که یکی از فلسفه های حجاب عدم جلب توجه توسط نامحرم است... ای کاش آقای ضرغامی کمی به مبانی اعتقادی خود بیشتر توجه می کردند و این گونه سریال های ما بدعت گذار پوشش های به اصطلاح حجاب نمی شد...
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 15:6
مريم
به نظر من هرگونه جلب توجه برای زن ها ایراد دارد .اگر زن در جامعه حضور پیدا كرده باید مراقب باشد كه به هیچ طریقی سبب جلب توجه مردان نباشد كه اگر نتواند در این زمینه خود را كنترل كند باید در خانه بماند و آخرتش را به دنیایش نفروشد .
و اما در باره رنگ نظر بنده اینست كه جلب توجه كردن رنگ یك امر قطعی نیست .مثلا امروز رنگ قرمز برای زن ها رنگ جلب توجه كننده ای است .ولی اگر بانوان خدماتی در بیمارستان ها همین رنگ قرمز را بعنوان فرم بیمارستان بپوشند دیگر جلب نظر نمی كنند .
وقتی رنگ خاصی جلب توجه می كند كه كم باشد .اگر ادارات فرم های رنگی اجباری تعریف كنند دیگر جلب توجه ندارد .مثلا تمام بانوان شاغل در شهرداری سبز بپوشند .بانوان شاغل در هلال احمر و بانك خون قرمز بپوشند و خلاصه كاربرد رنگ ها به طریقی باشد كه سبب جلب توجه نباشد .
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
شنبه 17/7/1389 - 14:37