تبیان، دستیار زندگی
تک تیرانداز امریکایی عنوان آخرین ساخته کلینت ایستوود کارگردان آمریکایی است که این روزها انتقادات مثبت و منفی زیادی در موردش وجود دارد. اما در این میان انتقاد رهبری نسبت به این فیلم واکنش های زیادی را در رسانه های خارجی به همراه داشته.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب انتقاد رهبری از تک تیرانداز آمریکایی


"تک تیرانداز امریکایی" عنوان آخرین ساخته کلینت ایستوود کارگردان آمریکایی است که این روزها انتقادات مثبت و منفی زیادی در موردش وجود دارد. اما در این میان انتقاد رهبری نسبت به این فیلم واکنش های زیادی را در رسانه های خارجی به همراه داشته.

انتقاد رهبری از تک تیرانداز آمریکایی

تک‌تیرانداز آمریکایی (American Sniper) محصول سال ۲۰۱۴ آمریکا در ژانر زندگی‌نامه‌ای، جنگی و درام به کارگردانی کلینت ایستوود و نویسندگی جیسون هال است، داستان فیلم برگرفته از کتاب تک‌تیرانداز آمریکایی و روایت زندگی کریس کایل است وی در چهار دوره حضور خود در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ بیش از ۱۶۰ نفر را کشت و درسال ۲۰۱۳ در خانه خود در ایالت تگزاس توسط ادی روث به ضرب گلوله به قتل رسید.
این فیلم که در هفته های اول اکران در آمریکا موفقیت تجاری فراوانی داشته، به خاطر شخصیت اصلی داستان بحث برانگیز شد و منتقدان فراوانی در خود امریکا نسبت به این فیلم واکنش نشان دادند.
اندرو اوهایر یک منتقد مجله سینمایی سالون می نویسد:  فیلم تک تیرانداز آمریکایی در حقیقت کاووشی برای شناخت شخصیت کریس کایل است که خود را یک فرد نجیب و پاک می داند ولی معیارهای اخلاقی ساده او توان مواجهه با دنیای واقعی و به خصوص واقعیت های جنگ را ندارند.

هفته گذشته رهبر معظم انقلاب در دیدار با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس با اشاره به فیلم تک تیرانداز امریکایی گفتند:" فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیر مسلمان را که تا آنجایی که می تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت کند، اصلاً تشویق می کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف."
فیلم تک تیرانداز به خاطر این انتقاد رهبری بار دیگر تیتر یک مطبوعات جهان شد تا آمریکا و اروپا با نگاهی ضد اسلامی خود به این فیلم توجه کنند.

این فیلم مروج خشونت علیه مسلمانان آن هم در فضای به‌شدت ضداسلامی كنونی دنیا با وجود دامن زدن بر خشونت و نژادپرستی همچنان یكی از گزینه‌های اصلی كسب جایزه اسكار محسوب می‌شود كه اگر این اتفاق بیفتد به معنای زدن مهر تأیید آكادمی سیاسی اسكار و دادن تشویق‌نامه آنها به احساسات رو به رشد ضداسلامی در غرب خواهد بود

در ادامه به برخی از رسانه هایی که در تیتر یک خود به انتقاد آیت الله خامنه ای، مبنی بر تشویق غیر مسلمانان بر اذیت مسلمانان در فیلم " تک تیرانداز آمریکایی" پرداخنه اند، اشاره شده است:

"تک تیرانداز" مشوق خشونت علیه مسلمانان

سایت  dailymail با  اشاره به نقد رهبری در مورد فیلم تک تیر انداز نوشته است : آیت الله خامنه ای فیلم تک تیرانداز امریکایی را که تشویقی علیه اذیت مسلمانان است را محکوم می کند و مدعی است که اروپا و امریکا موجی از تبلیغات ضد اسلامی را ایجاد کرده اند .
در سایت israelnationalnews  اشاره شده  است که آیت الله خامنه ای مدعی است که فیلم تک تیرانداز که نامزد جایزه اسکار نیز است نمونه ای از تبلیغات ضد اسلام است .
 سایت  Time با تیتر انتقاد رهبر ایران به فیلم تک تیرانداز امریکایی به این سخن رهبری که این فیلم تشویقی برای اذیت مسلمانان است پرداخت.
فاکس نیوز FOXNEWS با تیتر انتقاد شدید رهبر ایران به تک تیرانداز امریکایی در متن خبر اشاره ای نیز به مذاکرات هسته ای ایران و امریکا نیز کرده است.
روزنامه "لس آنجلس تایمز" می‌نویسد: "آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران معتقد است، ‌فیلم «تک تیرانداز آمریکایی» مشوق خشونت علیه مسلمانان است. در این مطلب به نقل از رهبر انقلاب آمده است: «شما شاهدید که چه نوع تبلیغاتی علیه مسلمانان در اروپا و آمریکا وجود دارد."
 این روزنامه ‌‌اشاره می‌کند، این سخنان در جریان دیدار آیت‌الله خامنه‌ای با نمایندگان اقلیت‌های مذهبی در مجلس ایران بیان شده است."

انتقاد رهبری از تک تیرانداز آمریکایی

بی بی‌سی و انتشار انتقاد رهبری
سایت بی‌بی سی نیز به انتقاد رهبری از این فیلم اشاره كرده و نوشته: "پیش از این هم گزارش‌هایی از انتقاد رهبر ایران از فیلم‌های هالیوودی منتشر شده بود. از جمله از او نقل شده كه در جلسه‌ای با حضور تعدادی از سینماگران ایرانی با اشاره به فیلم لینكلن ساخته استیون اسپیلبرگ، آبراهام لینكلن را یكی از ضعیف‌ترین روسای جمهور امریكا خوانده و گفته است: «من فیلم لینكلن را ندیده‌ام و هرگز هم نخواهم دید. احتمالاً در فیلم از او یك قهرمان ساخته‌اند.»
نگرانی مقام معظم رهبری نسبت به گسترش و ترویج خشونت علیه مسلمانان در حالی است كه چندی پیش برخی جوامع اسلامی نسبت به افزایش اعمال ضداسلامی علیه مسلمانان همزمان با نمایش فیلم "تك‌تیرانداز امریكایی" هشدار داده و در نامه‌ای خطاب به كلینت ایستوود و بردلی كوپر كارگردان و بازیگر این فیلم خواسته بودند كه نسبت به انتشار پیام‌های صلح‌آمیز و پرهیز از خشونت علیه مسلمانان اقدام كنند اما در عمل پاسخی از سوی این چهره‌های هالیوودی دریافت نكردند.
پیشتر شماری از مردم امریكا بعد از تماشای این فیلم در فضای شبكه‌های اجتماعی حس درونی خود را برای كشتن و آزار و اذیت مسلمانان به اشتراك گذاشته بودند؛ با این حال این فیلم مروج خشونت علیه مسلمانان آن هم در فضای به‌شدت ضداسلامی كنونی دنیا با وجود دامن زدن بر خشونت و نژادپرستی همچنان یكی از گزینه‌های اصلی كسب جایزه اسكار محسوب می‌شود كه اگر این اتفاق بیفتد به معنای زدن مهر تأیید آكادمی سیاسی اسكار و دادن تشویق‌نامه آنها به احساسات رو به رشد ضداسلامی در غرب خواهد بود؛ نظرسنجی عمومی از مردم امریكا نیز به‌تازگی نشان داده است كه مردم این كشور خواستار اهدای جایزه اسكار بهترین فیلم به «‌تك‌تیرانداز امریكایی» هستند؛ فیلمی درباره عملیات یكی از مرگبارترین تك‌تیراندازهای تاریخ امریكا در خاك عراق كه بیشترین تعداد كشته در كارنامه‌اش مسلمانان هستند."


فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: جوان/ تابناک/ اترک نیوز
مطالب مرتبط:
بازتاب خبری پرتاب ماهواره به فضا