تبیان، دستیار زندگی
جریانات و حاشیه های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، به خصوص در دی و بهمن سال 57 با اتفاقات بسیاری همراه بوده است، روزنامه های اطلاعات و کیهان به عنوان دو رسانه مکتوب قابل توجه در آن ایام رویدادهای انقلاب 57 را به خوبی پوشش دادند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انقلاب اسلامی در روزنامه های سال 57


جریانات و حاشیه‌ های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، به خصوص در دی و بهمن سال 57 با اتفاقات بسیاری همراه بوده است، روزنامه های اطلاعات و کیهان به عنوان دو رسانه مکتوب قابل توجه در آن ایام رویدادهای انقلاب 57 را به خوبی پوشش دادند.

انقلاب اسلامی در روزنامه های سال 57

امروزه اهمیت رسانه های نوین در معادلات و تحولات سیاسی و جنبش های اجتماعی به قدری است که برخی دانشمندان و نظریه پردازان از آن تحت عنوان «کلید دموکراسی» یاد می کنند. در واقع رسانه ها همچنان به عنوان رکن چهارم دموکراسی، بیش از پیش به یکی از اهرم های قدرت در تحولات سیاسی در عصر حاضر تبدیل شده اند. با توسعه و پیشرفت کشورها در زمینه های ارتباطی – اطلاعاتی و توجه به مقوله ی جهانی شدن، رسانه‌ های نوین توانسته اند با موفقیت، مشارکت سیاسی مردم را افزایش داده و انسجام و همبستگی بین توده های مردم، جنبش های دانشجویی، مردمی، شهروندی، بنیادها و سازمان های غیر دولتی را بیشتر کنند. البته این جریان محصور به دهه های اخیر نبوده و در دهه 50 و زمان وقوع انقلاب اسلامی نیز به خوبی خود را نمایان ساخته است.

در واقع جریانات و حاشیه‌ های شکل گیری انقلاب اسلامی ایران، به خصوص در دی و بهمن سال 57 بسیار جالب و شنیدنی است، ولی متأسفانه تا به امروز استفاده کافی و کاربردی از آرشیوهای صوتی و تصویری و همچنین روزنامه‌ ها و جراید آن زمان برای عموم مردم و به خصوص قشر جوان و نسل سوم انقلاب نشده است. روزنامه‌ ها به عنوان بزرگترین مرجع خبری و رسانه‌ ای در آن زمان، نقش بسیاری در پوشش خبری اتفاقات و جریانات انقلاب بر عهده داشتند. دو روزنامه‌ ای که به پوشش گسترده جریانات آخرین روزهای حکومت پهلوی می‌ پرداختند و می‌توان گفت به نوعی همسو با حرکت انقلابی مردم ایران بودند، روزنامه اطلاعات و کیهان می ‌باشند. این دو روزنامه به عنوان قدیمی ترین روزنامه های در حال انتشار ایران با گزارشات و عکس های خود نقش به سزایی در خبررسانی جریانات انقلاب اسلامی داشتند. از مهم ترین تیرهای این روزنامه ها در روزهای اول انقلاب می توان به مهم ترین آنها اشاره نمود : رژیم متلاشی شد / بختیار: فرودگاه برای ورود امام باز شد / برنامه وسیع برای لحظه ورود امام / 9 صبح فردا دیدار با امام در تهران / و به یادماندنی ترین آنها تیتر: امام آمد و ...

دو روزنامه‌ ای که به پوشش گسترده جریانات آخرین روزهای حکومت پهلوی می‌ پرداختند و می‌توان گفت به نوعی همسو با حرکت انقلابی مردم ایران بودند، روزنامه اطلاعات و کیهان می ‌باشند. این دو روزنامه به عنوان قدیمی ترین روزنامه های در حال انتشار ایران با گزارشات و عکس های خود نقش به سزایی در خبررسانی جریانات انقلاب اسلامی داشتند

در ادامه تیترهای روزنامه اطلاعات را از تاریخ 9  تا 23 بهمن مرور می کنیم:

انقلاب اسلامی در روزنامه های سال 57

دوشنبه 9 بهمن 57

بختیار: فرودگاه برای ورود امام باز شد

سه شنبه 10 بهمن 57

برنامه وسیع برای لحظه ورود امام

چهارشنبه 11 بهمن

9 صبح فردا، دیدار با امام در تهران

پنجشنبه 12 بهمن

امام آمد

شنبه 14 بهمن

امام: اعضای شورای انقلاب تعیین شدند

یکشنبه 15 بهمن

جلسه مهم دیشب در حضور امام

دوشنبه 16 بهمن

بازرگان نخست وزیر حکومت اسلامی

سه شنبه 17 بهمن

تظاهرات عظیم به پشتیبانی از بازرگان

چهارشنبه 18 بهمن

دولت انقلابی وزاراتخانه ها را توسط کارمندان به دست می گیرد

پنجشنبه 19 بهمن

مردم به بازرگان رأی اعتماد دادند

شنبه 21 بهمن

نبردهای خونین میان واحدهای مسلح در تهران

انقلاب اسلامی در روزنامه های سال 57

یکشنبه 22 بهمن

تهران صحنه جنگ خونین مسلحانه

دوشنبه 23 بهمن

رژیم متلاشی شد

«اولین پیام امام در وطن»، «بزرگ ترین استقبال تاریخ برگزار شد»، و ... نیز تیترهای روزنامه کیهان در بهمن 57 بودند.

صفحات روزنامه ها در اوایل انقلاب اسلامی، به عنوان سندی ماندگار در تاریخ رسانه‌ ای مکتوب ایران اسلامی باقی خواهد ماند. انقلابی که ثمره خون هزاران شهید گلگون کفن و یاران و هم فکرانشان می ‌باشد.

فرآوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع : خبرگزاری دانشجو / رسانه ایران / فاطر

مطالب مرتبط:

 گفتگو با فریدون صدیقی؛ خالق تیتر «امام آمد»