تبیان، دستیار زندگی
سخنرانی رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، بازتاب گسترده ای در رسانه های بین المللی داشت. اغلب شبکه های مهم خبری جهان، این سخنرانی را به طور زنده پخش کرده و پس از آن هم به تفسیر اظهارات رئیس جمهور ایران پرداختند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پوشش خبری نیویورک در رسانه های خارجی


سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشت. اغلب شبکه‌های مهم خبری جهان، این سخنرانی را به طور زنده پخش کرده و پس از آن هم به تفسیر اظهارات رئیس‌جمهور ایران پرداختند.

پوشش خبری نیویورک در رسانه های خارجی

هرچند شبکه های خبری غرب در پوشش خبری سخنان رییس جمهور به ظاهر رویکرد بی طرفانه ای را اتخاذ کردند؛ اما سخنان دکتر روحانی یک بخش مهم دیگر هم داشت که رسانه های غرب در تفسیر هایشان به سادگی از کنار آن گذشتند...

پوشش خبری رسانه های خارجی از سخنان رییس جمهور را می توان در محورهای زیر خلاصه کرد:

تیغ در دستان افراد دیوانه:

بیشتر رسانه های غرب، این بخش از سخنان رییس جمهور را که در آن دکتر روحانی، کشورهای غربی را مقصر اصلی ایجاد گروه های تروریستی هم چون داعش دانسته بود، برجسته کردند:

روزنامه کریستین ساینس مانیتور: رئیس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل در مورد وجود تیغ در دست افراد دیوانه هشدار داد. دکتر حسن روحانی در سخنرانی روز پنج شنبه اش در نیویورک غرب و برخی آژانس های اطلاعاتی خاص را برای پرورش گروه های افراط گرا درخاورمیانه مقصر دانست.

یو اس ای تودی: روحانی در سخنانش کشورهای غربی را برای ایجاد گروه های شبه نظامی در جریان جنگ های پیشین مورد سرزنش قرار داد که اکنون به تروریست هایی بدل شده اند که غرب خود با آنها مبارزه می‌کند.

خبرگزاری فرانسه: تهران معتقد است که غرب و برخی از کشورهای منطقه خود گروه 'داعش' را برای سرنگون کردن 'بشار اسد' رئیس جمهوری سوریه ایجاد کرده اند.

غیرقانونی بودن حملات هوایی آمریکا به سوریه:

خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا: رییس جمهوری ایران حملات هوایی آمریکا به مواضع داعش در سوریه را غیر قانونی خواند.

برخی دیگر از رسانه های آمریکایی همچون 'سیاتل تایمز' و 'ای بی سی نیوز' نیز در گزارش هایی ، اظهار نظر روحانی در خصوص غیر قانونی بودن حملات هوایی تحت رهبری آمریکا به سوریه را برجسته سازی کردند.

نقش ایران در مبارزه با گروه تروریستی داعش:

روزنامه یو اس ای تودی: رئیس جمهور ایران به رهبران جهان گفت که مبارزه با خشونت افراط گرایان داعش در خاورمیانه باید به رهبری قدرت های منطقه همچون ایران باشد، نه ائتلاف بین المللی مقابله با داعش که به دست اوباما راه اندازی شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال: رئیس جمهور ایران در سخنان روز پنج شنبه اش در نیویورک گفت که بازیگران منطقه ای باید جنگ علیه گروه تروریستی داعش را هدایت کنند.

آمریکا و ایران هم پیمانان ناخواسته!

یو اس ای تودی: پس از پیشروی های گروه داعش در عراق، آمریکا و ایران به هم پیمانانی ناخواسته در عراق تبدیل شدند، چون اکثریت جمعیت ایران را نیز، همانند عراق شیعیان تشکیل می دهند.

رویترز: سخنان روز گذشته روحانی سخت ترین اظهاراتی بوده است که تاکنون این کشور شیعه در مورد گسترش گروه های افراط گرای سنی ارائه داده است که نشان می‌دهد اکنون آمریکا و ایران در عراق یک دشمن مشترک دارند.

رد پیشنهاد همکاری با آمریکا توسط ایران:

خبرگزاری فرانسه به اظهارات روحانی قبل از سفر به نیویورک پرداخت و نوشت: ایران از دولت های سوریه، عراق و نیز کردهای اقلیم کردستان در مبارزه با گروه های تندرو حمایت می کند اما رسما مشارکت در ائتلاف بین المللی ایجاد شده توسط آمریکا را رد کرده است.

در شرایطی که رسانه های داخلی طبق روال همیشگی شان، در بازتاب اخبار از سوگیری های آشکار استفاده می کنند، رسانه های غرب هم چون همیشه، با یک نقاب بی طرفانه، سخنان رییس جمهور را پوشش دادند و در عین حال با هوشیاری و زیرکی، از بازتاب آن چه به سودشان نبود، خودداری کردند

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه 'لو فیگارو' و پایگاه رادیو 'ار ت ال' فرانسه: کامرون در حالی برای متقاعد کردن ایران به همراهی با ائتلاف بین المللی مبارزه با داعش تلاش خواهد کرد که تهران پیشتر همکاری با آمریکا را در این باره نپذیرفته است.

مذاکرات، تنها راه حل هسته ای ایران:

یو اس ای تودی: روحانی گفت آنهایی که فکر می‌کنند راه حل دیگری برای مسئله هسته‌ای وجود دارد در اشتباه اند. چون هیچ‌کس شک ندارد که مذاکرات بهترین راه برای برخورد با این مسئله است.

توافق هسته ای راهی برای همکاری های بین المللی:

رویترز: این خبرگزاری به بخش دیگری از سخنان روحانی پرداخت که گفته بود دستیابی به یک توافق هسته‌ای بلند مدت که موجب لغو تحریم ها علیه تهران در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای این کشور می‌شود آغازی است برای همکاری های چند جانبه به منظور برقراری امنیت ، صلح و توسعه در منطقه و فراتر از آن.

وال استریت ژورنال: رئیس جمهور ایران گفت که اگر مذاکرات هسته‌ای به موفقیت برسد یک فضای کاملا جدید برای همکاری در سطح منطقه ای و بین المللی ایجاد خواهد شد که اجازه تمرکز بیشتر روی برخی مسائل مهم منطقه شامل مبارزه با خشونت و افراطی گری در خاورمیانه را خواهد داد.

پوشش خبری نیویورک در رسانه های خارجی

تحریم ایران مانع اصلی همکاری های بین المللی:

روزنامه لوس‌انجلس تایمز:‌ رئیس جمهور ایران تحریم های غرب را نقض قوانین بین‌المللی دانست وگفت: این تحریم ها جلب حمایت و همکاری تهران در خصوص مسائل امنیتی مشترک را سخت کرده است.

کریستین ساینس مانیتور: حسن روحانی با اشاره به تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران درسال های گذشته یادآور شد که ایرانی ها نمی توانند به همکاری امنیتی با کسانی که علیه آنها تحریم صادر و موانعی را برای تأمین نیازهای اولیه شان شامل غذا و دارو ایجاد کرده اند اعتماد کنند.

دیدار با دیوید کامرون، یک گام تاریخی!

روزنامه ایندیپندنت انگلیس: این برای اولین بار از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1979میلادی است که مقامات دو کشور در این سطح قرار است به صورت رودررو با یکدیگر مذاکره و گفت وگو کنند.

روزنامه تایمز انگلیس: این روزنامه از دیدار نخست وزیر انگلیس با رییس جمهوری ایران به عنوان یک 'گام تاریخی ' از سوی کامرون یاد کرده و آن را نشانه ای از خارج شدن تهران از محاصره دیپلماتیک و انزوای سیاسی دانسته است.

اولتیماتومی که رسانه‌های غربی از آن به سادگی گذشتند!

اما نکته حائز اهمیت در بازتاب خبری سخنان رییس جمهور این است که رسانه‌های غربی بی‌توجه به ادبیات انقلابی رئیس جمهوری، از کنار یکی از مهم‌ترین فرازهای سخنان آقای روحانی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به سادگی عبور کردند. رییس جمهور در این سخنان بر خطوط قرمز ایران در گفتگوی هسته ای تاکید کرده بود و اینکه تشخیص نیازهای هسته‌ای مساله‌ای داخلی است و این نیازها را ایران تعیین می‌کند نه طرف‌های مذاکراتی. وی هم چنین در ادامه بیان کرده بود که تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد، بنابراین آنچه را که مورد قبول مردم نباشد، نخواهیم پذیرفت.

این بخش از سخنان رییس جمهور از سوی رسانه‌های غربی آن‌گونه که باید مورد مداقه قرار نگرفت، چون به ‌سودشان نبود که در این خصوص  زیاد بحث و بررسی انجام دهند.

در پایان باید به این نکته اشاره کرد که در شرایطی که رسانه های داخلی طبق روال همیشگی شان، در بازتاب اخبار از سوگیری های آشکار استفاده می کنند، رسانه های غرب هم چون همیشه، با یک نقاب بی طرفانه، سخنان رییس جمهور را پوشش دادند و در عین حال با هوشیاری و زیرکی، از بازتاب آن چه به سودشان نبود، خودداری کردند.

فرآوری: زهرا مجدی زاده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: خبرگزاری فارس/ ایرنا/ ایسنا/ افکارنیوز/ پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر

مطالب مرتبط:

رسانه های روحانی و رسانه های ضد روحانی

28 رسانه ای که رئیس جمهور شدن روحانی را پوشش می دهند