تبیان، دستیار زندگی
اربعین امسال با حضور پرشور عزاداران امام حسین (ع) در عراق و مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا نگاه رسانه ها ی جهان، حتی غربی ها را هم به خود جلب کرد، به طوریکه این بار نتوانستند حضور میلیونی شیعیان را نادیده بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انعکاس متفاوت اربعین در رسانه های خارجی


اربعین امسال با حضور پرشور عزاداران امام حسین (ع) در عراق و مسیرهای منتهی به شهر مقدس کربلا نگاه رسانه ها ی جهان، حتی غربی ها را هم به خود جلب کرد، به طوریکه این بار نتوانستند حضور میلیونی شیعیان را نادیده بگیرند.

انعکاس متفاوت اربعین در رسانه های خارجی

رسانه های  وابسته منطقه و جهان بخصوص رسانه های غربی در سال های اخیر سعی کرده اند از اسلام  فقط چهره ای خشن را به نمایش بگذارند. آنها بارها خشونت و جنایات گروه های تروریستی را که در اصل دست پرورده غرب هستند اما برای بدنام کردن اسلام ،به نام اسلام دست به جنایت و ترور می زنند، با آب و تاب پوشش می دهند، این رسانه ها که کوچکترین مناقشات و درگیرها در دنیای اسلام را گزارش می کنند در سال های اخیر در یک عناد ورزی آشکار به تجمع میلیونی شیعیان در روز اربعین حسینی در کربلا نپرداخته اند.

حضور میلیونی عزاداران در کربلا طی روز های اخیر بویژه روز شنبه همزمان با برگزاری اربعین حسینی همه نگاه ها را به خود جلب کرده و رسانه های جهان به توصیف و تصویر این اجتماع عظیم و شگفت انگیز دینی و آیینی پرداختند. هرچند هنوز هم آنطور که باید و شاید حضور میلیونی شیعیان و شور و شوق آنها برای شرکت در مراسم اربعین حسینی را منعکس نمی کنند اما همین که چنین رسانه هایی به ”‌ شکوه و بزرگی مراسم اربعین اعتراف می کنند و آن را بزرگترین گردهمایی مذهبی جهان می دانند”‌ به نوبه خود ارزشمند است.

برخی رسانه ها نیز براساس سیاست های خبری خود تلاش کردند با نگاه سیاسی حضور میلیونی مردم در کربلا را مورد تجزیه وتحلیل قرار دادند.

بی بی سی

بی.بی.سی در گزارش خود با اذعان به این نکته که امسال یکی ازشلوغ ترین اربعین هایی بود که کربلا به خود دید، افزود: تهدیدهای امنیتی و انفجار بمب و خمپاره هم حریف اعتقادات هزاران شیعه برای شرکت در عزاداری اربعین نشد. میلیون ها زائر شیعه با وجود تهدیدهایی که از ناحیه گروه های تندرو وجود دارد، برای شرکت در مراسم اربعین به شهر کربلا سرازیر شده اند.

چه برای یک باور مذهبی و چه برای اعلام یک پیام سیاسی، حضور میلیونی عزاداران در کربلا همه نگاه ها را به خود جلب کرده است؛ ناظرانی که ممکن است سوال کنند پیام عاشورا که گفته شده تن ندادن به ذلت است، درزندگی امروز این عزاداران چه تاثیری گذاشته است.

انعکاس متفاوت اربعین در رسانه های خارجی

روزنامه ایندیپندنت

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی به معرفی مراسم اربعین حسینی پرداخت و آن را “بزرگترین مراسم مذهبی جهان ”‌ توصیف کرد. ایندیپندنت مراسم اربعین را به لحاظ تعداد شرکت کنندگان با مراسم حج ابراهیمی و یک مراسم مذهبی پرجمعیت هندوها مقایسه کرده و  در عین حال آن را از این نظر که زائران ممکن است هدف اقدامات تروریستی قرار بگیرند خطرناکترین مراسم مذهبی جهان دانسته است.

در این گزارش آمده است: یکی از بزرگترین زیارت های جهان در حال برگزاری است، میلیون ها شیعه با به خطر انداختن جان خود به عراق سفر می کنند.

شهر کربلا که محل حرم امام حسین است، سال 2013 مقصد 20 میلیون زائر از 40 کشور جهان بود. مراسم مذهبی «کومبه میلا» متعلق به هندوها شاید بزرگترین مراسم مذهبی دنیا باشد اما این مراسم هر سه سال یکبار برگزار می‌شود  و مراسم حج هم که به صورت سالانه برگزار می‌شود، هر سال تنها میزبان حدود 2 میلیون زائر است.

خبرگزاری رویترز

در گزارش رویترز آمده است : میلیون ها نفر از زائران شیعه از سراسر عراق و کشورهای همسایه، این هفته به شهر کربلا  می روند تا در مراسم مذهبی که مقامات می گویند ستیزه جویان افراطی قصد دارند هدف حمله قرار دهند، شرکت کنند.

در حال حاضر صدها هزار نفر از مومنان شیعه، بسیاری از  کشور همسایه ،ایران، برای انجام مراسمی که در روز مقدس اربعین،در روز شنبه به اوج  خود می رسد،به کربلا سفر کرده اند. اربعین آخرین روز از 40 روز عزاداری برای امام حسین است که 13 قرن پیش به شهادت رسید.

روزنامه هافینگتون پست در مقاله ای تحت عنوان : ”‌‌ بزرگترین حرکت زائران جهان در جریان است، اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده‌اید!”‌‌ به زیارت اربعین حسینی و پیاده روی ملیونها زائر به سوی کربلای معلی پرداخته است

مراسم اربعین بارها هدف حملات  شبه نظامیان (تکفیریها) قرار گرفته است. امسال اولین باری است که مراسم اربعین در حالی برگزار می شود که داعش کنترل بسیاری از شمال و غرب عراق را تصرف کرده اند.

روزنامه هافینگتون پست

روزنامه هافینگتون پست در مقاله ای تحت عنوان : ”‌ بزرگترین حرکت زائران جهان در جریان است اما شما هرگز چیزی از آن نشنیده‌اید!”‌ به زیارت اربعین حسینی و پیاده روی ملیونها زائر به سوی کربلای معلی پرداخته است. در این مقاله که به قلم سید مهدی المدرسی نوشته شده امام حسین ‌علیه السلام را نماد بی‌حد  ‌و‌ مرز و فرامذهبی از آزادی و مهربانی معرفی  کرده و به تشریح این پیاده روی عظیم پرداخته شده است. این مقاله جمعیت زائران را پنج برابر زائران حج می خواند. و آن را بسیار برجسته تر از آیین پر جمعییت هندوها  ،کومبه ملا،می داند. در ادامه این مقاله به ویژگی های خاص زیارت اربعین حسینی از جمله برگزاری آن در موقعیت های خطرناک و تهدیدات مختلف، شرکت کردن پیروان سایر ادیان و مذاهب در آن و همچنین نحوه میزبانی بی مانند از شرکت کننده گان در این مراسم پرداخته شده است.

این حرکت حج یا کومبه ‌میلای (kumbh mela) هندو‌ها نیست. این حرکت با عنوان «اربعین» مشهور بوده و پر جمعیت‌ترین اجتماع جهان است و احتمالا شما هرگز چیزی درباره‌ آن  نشنیده‌اید. نه ‌تنها تعداد این افراد از زائران مکه بیشتر است (درواقع 5 برابر آن است)، بلکه از کومبه ‌ملا نیز برجسته تر است؛ زیرا کومبه‌ میلا تنها هر سه سال یک ‌بار برگزار می‌شود. خلاصه، اربعین هر اجتماع بشری دیگری بر روی کره زمین را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

انعکاس متفاوت اربعین در رسانه های خارجی

از همه مهم‌تر، مراسم اربعین یک مراسم منحصر به ‌فرد است؛ زیرا در موقعیتی برگزار می‌شود که به لحاظ ژئو پلتیکی متشنج و خطرناک است. داعش، شیعه را دشمن خونی خود می‌پندارد. از این رو، هیچ چیز بیشتر از این گروه‌های ترور را به خشم نمی‌آورد که ببینند زائران شیعه به خاطر بزرگ‌ترین نمایش اعتقادشان گرد هم می‌آیند.

مراسم اربعین یک ویژگی خاص دیگر هم دارد. هرچند اربعین مشخصاً یک مراسم شیعی است، سنی‌ها و حتی مسیحیان، ایزدی‌ها، زرتشتی‌ها و… هم برای زیارت و هم به ‌عنوان خادم زائران در این مراسم شرکت می‌کنند. با توجه به ماهیت انحصاری آیین‌های دینی، این اتفاق بسیار مهم است و این تنها می تواند یک معنا داشته باشد: مردم ـ فارغ از هر رنگ و‌نژادی ـ حسین‌بن‌علی را نماد فراگیر، بی‌حد‌و‌مرز و فرامذهبی  آزادی و ایثار می‌دانند.

اما چرا شما هیچ‌گاه درباره‌ این مراسم چیزی نشنیده‌اید؟ احتمالاً به این قضیه مربوط است که رسانه‌ها عموماً ، بیشتر با تصویری منفی، سیاه و افراطی سرو کار دارند تا روایتی مثبت و امیدبخش، بخصوص وقتی با اسلام مواجه می‌شوند. اگر چند هزار معترض ضد مهاجرت در خیابان‌های لندن جمع شوند، در سرخط‌های خبری جای خواهند داشت. به راهپیمایی دموکراسی‌خواهانه در هنگ ‌کنگ یا تجمع ضد پوتین در روسیه نیز به همین میزان توجه خواهد شد. اما تجمعی بیست میلیونی در محیطی متشنج سرشار از ترور و ناعدالتی حتی در بخش‌های خبری تلویزیونی جایی ندارد. اما تحریمی نانوشته بر این حرکت باشکوه تحمیل می‌شود؛ حتی اگر تمام مولفه‌های یک پدیده چشم‌گیر را داشته باشد؛ مولفه‌هایی مانند جمعیت چشم‌گیر، اهمیت سیاسی، پیام انقلابی، محیط متشنج و اصالت. اما اگر این داستان از زیر دست سردبیران بخش‌های خبری شبکه های خبری مهم درز کند، موج می‌آفریند و افرادی زیادی را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ایرنا/ پلنا

مطالب مرتبط:

تصویر وحشتناک از عاشورا و ایران

رسانه هایی که عاشورا را به بیراهه می برند