تبیان، دستیار زندگی
سایت یاهو ـ دومین سایت پربیننده جهان ـ با خرید سایت عرب‏زبان مکتوب، دومین زبان خود را پس از انگلیسی راه‏اندازی کرد و با تبلیغ اباحه‏گری و نیز آموزه‏های وهابیت جذب شانزده میلیون کاربر این سایت را هدف گرفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

"یاهو"ی عربی با نگرش وهابی


سایت یاهو ـ دومین سایت پربیننده جهان ـ با خرید سایت عرب‏زبان "مکتوب"، دومین زبان خود را پس از انگلیسی راه‏اندازی کرد و با تبلیغ "اباحه‏گری" و نیز "آموزه‏های وهابیت" جذب شانزده میلیون کاربر این سایت را هدف گرفت.


یاهو

به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ سایت مرجع یاهو که بزرگترین پورتال جهان و دومین سایت اینترنتی پربیننده در دنیا محسوب می شود ،سرانجام از "تک‏زبانی" خارج شد و با ایجاد بخش زبان عربی به عنوان دومین زبان خود، کاربران اینترنت را غافلگیر کرد.

داستان از آنجا آغاز شد در سال 2009 مدیران یاهو تصمیم گرفتند که پورتال بزرگ "مکتوب" را خریداری کنند. مکتوب بزرگ‏ترین پورتال عربی ـ سعودی بود که در آن زمان دارای شانزده میلیون کاربر بود.

سایت مکتوب به وسیله کارشناسان به قیمت یکصد میلیون دلار (بیش از یکصد میلیارد تومان) ارزش‏گذاری شد و مذاکرات مدیران یاهو برای خرید آن آغاز گردید. به این ترتیب، یاهو که به ادعای خود بیست میلیون کاربر عرب دارد با خرید سایت مکتوب، جذب شانزده میلیون کاربر این سایت را نیز هدف گرفت.

گزارشی از بخش زبان عربی یاهو (مکتوب)

بخش عربی سایت یاهو (یا همان مکتوب)، همانند یاهوی انگلیسی، سایتی پورتال است که در آن هرچیزی که مورد نیاز یک کاربر است را می‏توان یافت: پست الکترونیک، اخبار، اتاق‏های گفت‏وگو، بازرگانی و اقتصاد، گردشگری و توریسم (به خصوص در کشورهای عربی)، مسایل اسلامی، ازدواج اینترنتی ویژه عربهای مسلمان (با عنوان بنت الحلال!)، تین ایجرها (زیر بیست ساله‏ها)، الحلوة(دنیای زنان)، ورزش، عکس، هنر، ستارگان سینما و موسیقی، ویدئو، مسنجر، فروم‏ها و انجمن‏های اینترنتی و بخش‏ها و سایت‏های دیگر، از جمله سایت‏های فعال و پربیننده مکتوب است.

آنچه باعث شده تا حضور سایت مکتوب در یاهو، نگرانی دردمندان جهان اسلام را برانگیزد، نخست اهتمام این سایت به عنوان یک پورتال پربازدید، به محلی برای ترویج اباحه‏گری میان جوانان جهان اسلام است. بخصوص که با بخش‏هایی چون هنر و ستاره‏های سینما و موسیقی، چت‏روم‏ها، بنت الحلال و همینطور ویدئوها و فیلم‏هایی که خالی از صحنه‏های مخالف عفت عمومی و اسلامی نیستند، قصد دارد تا محبوبیت خود را در صدر نگه دارد!

عجیب اینکه محمدبن عبدالوهاب (مؤسس فرقه ضاله وهابیت با کمک و پشتیبانی انگلیس) سومین فردی است که در بخش "شخصیت های اسلام" و بالاتر از علی بن ابی‏طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) معرفی شده است!!

دوم آنکه این سایت با پوشش خبرهای مربوط به فلسطین و انقلابهای خاورمیانه از زاویه دید غربی‏ها سعی دارد تا افکار عمومی جهان عرب را برای پذیرش مشروعیت دولت اسرائیلی آماده کند! بنابر نظرسنجی‏های خود غربی‏ها هنوز هم درصد بسیار بالایی از مردم عرب، رژیم صهیونیستی را دشمن شماره یک جهان عرب می‏دانند؛ حال جهت‏دهی مکتوب و یاهو به سمت مخالف این باور عمومی اعراب و مسلمانان است!

مسأله سوم و از همه مهم‏تر و نگران‏کننده‏تر، "بخش اسلام یاهوی عربی" است که افکار وهابی و سلفی را به عنوان اسلام واقعی به خورد جهانیان می دهد!

متأسفانه در بخش اسلام مکتوب، گذشته از آن‏که یکی از دو قرائت اصلی اسلام ـ یعنی مذهب تشیع و مکتب اهل بیت(ع) ـ کاملاً به فراموشی سپرده شده است، افکار و آموزه های فقهی، کلامی و اعتقادی سلفی و وهابی به عنوان اسلام معرفی می گردد! ضمن اینکه پاسخ به سؤالات فقهی مراجعان انبوه سایت نیز بر اساس مذهب کاربران پاسخ داده نمی‏شود؛ بلکه پاسخ‏ها بر اساس مذهب و فرقه ساختگی موردنظر رهبران سایت منتشر می گردد!

آنچه در پی می آید گزارشی از آیتم‏های مختلف بخش اسلام یاهوی عربی است:

گزارشی از آیتم های بخش اسلام در یاهوی عربی (مکتوب)

قرآن کریم:

تجوید و قرائت قرآن، ویدیوی قاریان مشهور عرب و بین‏الملل، تفسیر قرآن به قرائت اهل‏سنت و هر چیزی که درباره قرآن کریم یک مسلمان نیاز دارد را می‏توان در بخش قرآن کریم سایت اسلام پورتال مکتوب (یاهوی عربی) یافت.

ماه مبارک رمضان:

فتاوای مربوط به اعمال این ماه (از منظر فقه اهل‏سنت)، آیات "رمضان"ی قرآن، ثواب قرائت قرآن در این ماه، روایت و احادیث ـ اهل‏سنت ـ درباره ماه مبارک رمضان ونیز بخش‏های اجتماعی مربوط به ماه مبارک مانند نحوه پختن غذا و افطاری، پیامک‏های تبریک و مانند آنها از بخش‏های مربوط به سایت رمضان الکریم است. طراحی این بخش بسیار ویژه بوده و تنوع رنگ و شاد بودن صفحه به جذابیت‏های آن افزوده است!

یاهو

الحج و العمره:

همه آنچه یک مسلمان [سنی] از حج تمتع و عمره باید بداند در این سایت موجود است. عید قربان، محرمات حج، آیات و روایات مربوط به حج، مکروهات و مستحبات عمره و تمتع و بسیاری از دیگر اعمال مربوط به حج و عمره در بخش "الحج و العمرة" قابل دسترسی است.

تعبیر و تفسیر خواب(!):

سایت اسلام پورتال مکتوب، سایتی دارد به نام تفسیر خواب. کلمات مربوط به خواب را بر اساس حروف الفبا مرتب کرده‏اند و با ورود به آن می‏توانید از میان خیل عظیم خواب‏های احتمالی خودتان، آن را که از همه به خواب و رؤیای شما نزدیک‏تر است، انتخاب کنید!

اسماء الهی:

در این بخش بسیاری از اسماء الهی که در روایات آمده و همه اسماءی که در قرآن موجود است را به ترتیب همان آیه‏ای که اسماء الهی را یک به یک ذکر کرده است(سوره حشر آیه 23) آورده و همه را به طور کامل توضیح داده است.

شخصیت های اسلامی:

این بخش از مخرب‏ترین بخش‏های سایت اسلام در یاهوی عربی است که عقاید مسلمین را هدف گرفته است. متأسفانه نام‏هایی در این قسمت آورده شده که از منفورترین شخصیت‏ها در طول تاریخ اسلام بوده‏اند!

عجیب اینکه محمدبن عبدالوهاب (مؤسس فرقه ضاله وهابیت با کمک و پشتیبانی انگلیس) سومین فردی است که در بخش "شخصیت های اسلام" و بالاتر از علی بن ابی‏طالب(ع) و فاطمه زهرا(س) معرفی شده است!!

"بخش اسلام یاهوی عربی"  افکار وهابی و سلفی را به عنوان اسلام واقعی به خورد جهانیان می دهد!

همچنین با ورود به مدخل‏هایی نظیر «خالد بن ولید»، «حجاج بن یوسف»، «البانی» و «بن باز»، از این همه ابراز ارادات و بزرگ‏نمایی در مورد این شخصیت‏های منفور و خبیث شگفت‏زده خواهید شد!

دعاها وذکرهای روزانه و موضوعی، آهنگ‏ها و موسیقی‏های اسلامی (تنظیم‏شده براساس نام آهنگ و آهنگ‏ساز) و وبلاگ‏های اسلامی نیز از دیگر بخش‏هایی هستند که به همراه ویدیوها و عکس‏های اسلامی، بخش‏های مالتی مدیا و عامه‏پسند این سایت را تشکیل می‏دهند.

با تمام این تفاصیل، باید اذعان کرد این حرکت گسترده و قوی وهابیون با همکاری لیبرال‏های عرب و زرسالاران آمریکایی برای در دست گرفتن فضای سایبر مسلمانان، می‏تواند ضربه بزرگی برای عقاید اسلامی و شیعی باشد.

یاهو و مکتوب زنگ خطر تخریب افکار صحیح اسلامی و عقاید اهل بیتی را به صدا درآورده و اگر مدیران فضای آی‏تی ایران فکری برای جایگزین کردن سایتی شیعی و انقلابی با این سایت و یا تقویت پایگاه‏های موجود نکنند، باید ـ با عرض تأسف ـ شاهد افزایش تمایلات سلفی‏گری میان کشورهای اسلامی و یا در حاشیه ماندن شیعیان در جهان اسلام باشیم!

بخش ارتباطات تبیان


منابع: ابنا