تبیان، دستیار زندگی
کارآفرینی استرالیایی به نام کریگ رایت رسما اعلام کرد خالق پول مجازی بیت کوین بوده و در واقع وی همان ساتوشی ناکاموتو است، و به این شکل به سال ها گمانه زنی و سردرگمی درباره مالک اصلی ایده خلق این پول مجازی پایان داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

افشای هویت خالق اصلی بیت کوین

کارآفرینی استرالیایی به نام کریگ رایت رسما اعلام کرد خالق پول مجازی بیت کوین بوده و در واقع وی همان ساتوشی ناکاموتو است، و به این شکل به سال ها گمانه زنی و سردرگمی درباره مالک اصلی ایده خلق این پول مجازی پایان داد.

بخش ارتباطات تبیان
کریگ رایت

براساس گزارش BBC، رایت اسناد و مدارك تكنیكی برای پشتیبانی از ادعای خود عرضه كرده است درحالی كه اعضای اصلی جامعه بیت كوین و تیم توسعه این پول مجازی نیز ادعای وی را تایید كرده اند.
رایت هویت واقعی خود را تنها برای سه رسانه، BBC، اكونومیست و GQ افشا كرده است و برای اثبات ادعایش پیام هایی را با استفاده از كلید های رمزنگاری كه طی روزهای اولیه ساخت بیت كوین ایجاد شده بودند، امضا كرد. این كلید ها با بلوك های بیت كوینی كه گفته می شود توسط ساتوشی ناكاموتو، خالق احتمالی پیشین بیت كوین، خلق شده بودند ارتباطی جدایی ناپذیر داشتند.
رایت می گوید این بلوك های بیت كوینی در ژانویه سال 2009 برای ارسال 10 بیت كوین برای هال فینی، اولین تراكنش بیت كوینی در جهان، مورد استفاده قرار گرفت. هال فینی رمزنگار مشهور یكی از مهندسانی بود كه به تبدیل كردن ایده رایت به پروتوكل بیت كوین كمك كرد.
رایت می گوید قصد دارد اطلاعاتی را منتشر كند تا دیگران بتوانند تایید كنند كه او همان ساتوشی ناكاماتو است. كمی پس از انتشار ادعای رایت، گوین اندرسن دانشمند ارشد بنیاد بیت كوین نیز با یادداشتی در وبلاگش از ادعای او پشتیبانی كرد و گفت: من باور دارم كریگ استیون رایت فردی است كه بیت كون را ابداع كرده است. یان ماتونیس یكی از مدیران موسس بنیاد بیت كوین نیز ادعای رایت را با بررسی داده هایی كه از جانب وی منتشر شده اند، تایید كرده است.

بیت كوین به نوعی واحد پول جدید گفته می شود كه داد و ستد با آن تنها در دنیای مجازی ممكن است، اما ارزش آن متناسب با میزان تقاضای داد و ستد آن توسط مردم تعیین می شود

رسانه های بسیاری از جمله نیویوركر، فست كمپانی، نیوزویك و بسیاری از دیگر سازمان های رسانه ای تاكنون تحقیقات گسترده ای انجام داده اند تا خالق حقیقی بیت كوین را شناسایی كنند و افراد مختلفی را به عنوان مخترع این پول مجازی معرفی كرده اند.
در سال 2015 دو نشریه آنلاین وایرد و گیزمودو پس از دریافت اسنادی كه ظاهرا از رایت سرقت شده بود، او را به عنوان مضنون اصلی معرفی كردند و احتمال دادند در پروژه بیت كوین نقشی كلیدی داشته باشد. پس از انتشار این خبر مقامات استرالیایی به خانه رایت هجوم بردند كه بعد ها این هجوم به پرونده مالیاتی وی نسبت داده شد.
رایت می گوید مجبور به افشای هویت واقعی خود شده است، در غیر این صورت علاقه ای به افشای نام خود نداشته و حتی علاقه ای به مشهور شدن نیز ندارد.
بیت كوین اكنون به عنوان واحد پولی شناخته شده ای برای پرداخت در ازای خدمات و كالاهای مختلف و حتی تراكنش های بین المللی مورد استفاده قرار می گیرد.درحال حاضر 15.5 میلیون بیت كوین در گردش است كه ارزش هریك از آنها برابر 449 دلار است.

بیت كوین چطور كار می كند؟

بیت كوین به نوعی واحد پول جدید گفته می شود كه داد و ستد با آن تنها در دنیای مجازی ممكن است، اما ارزش آن متناسب با میزان تقاضای داد و ستد آن توسط مردم تعیین می شود.  برای انجام تراكنش های بیت كوینی باید فرایند پیچیده ای به نام استخراج معدن باید انجام شود كه شامل حل شدن یك مساله دشوار ریاضی توسط رایانه است كه پاسخ آن عددی 64 رقمی است. با حل هر مساله یك بلوك بیت كوینی پردازش می شود و علاوه بر این بیت كوینی به فردی كه درحال انجام این فرایند است هدیه داده می شود. به این ترتیب بیت كوین ها استخراج می شوند.
این كار اشتیاق افراد را برای فراهم آوردن قدرت پردازش رایانه ای برای حل مسائل افزایش می دهد. دشواری این مسائل به اندازه ای است كه از تولید روزانه جریانی ثابت از بیت كوین ها اطمینان حاصل شود. درحال حاضر نزدیك به 15 میلیون بیت كوین تولید شده اند و در گردشند.
كاربر برای دریافت یك بیت كوین باید دارای آدرس بیت كوینی باشد، رشته ای 27 تا 34 رقمی از حروف و اعداد كه چیزی شبیه به یك كد پستی مجازی است كه از آن برای دریافت و ارسال بیت كوین ها استفاده می شود. از آنجایی كه این آدرس ها درجایی ثبت نمی شوند، افراد می توانند از آنها برای محافظت از هویت خود حین انجام تراكنش ها استفاده كنند.


منبع :همشهری آنلاین