تبیان، دستیار زندگی
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با حضور در شبکه خبر به سولات مهم این حوزه پاسخ داد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سردار جلالی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر:

استفاده از نرم افزارهای آمریکایی خطرناک است

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با حضور در شبکه خبر به سولات مهم این حوزه پاسخ داد.

بخش ارتباطات تبیان
سردار جلالی

سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیر عامل در برنامه تیتر امشب شبکه خبر در پاسخ به سوال مجری درباره خرید سامانه خارجی برای شبکه بانکی عنوان داشت:اقدام شرکت شاپرک می تواند برای کشور با خطر همراه باشد.

وی ادامه داد: فضای سایبری از حدود سال 2006 ذیک تغیر ماهیت مهم پیدا کرد به طوری که از آن به عنوان ابزار تهاچمی استفاده می شود. بسیاری از کشورها نیز در درون خود با همین هدف فرماندهی سایبری با هدف اقدام تهاجمی ایجاد کرده اند.

رییس سازمان پدافند غیر عامل به اعتراف صریح آمریکایی ها در کاشت ریز تاشه های آلوده در زیر ساخت های سایبری کشور اشاره کرد و افزود: بر همین اساس اگر نرم افزاری مانند موردی که گفته شد در شبکه بانکی استفاده شود می تواند با خطر همراه باشد چرا که امکان کنترل از راه دور دشمن در آنها وجود دارد.

آسیب دیدن شبکه پولی ومالی کشور به دلیل استفاده از نرم افزارهای خارجی می تواند تبعات امنیت ملی برای  کشور ایجاد کند

سرتیپ جلالی شبکه پولی و مالی را دارای اهمیت حیاتی خواند و تصریح کرد: آسیب دیدن شبکه پولی ومالی کشور به دلیل استفاده از نرم افزارهای خارجی می تواند تبعات امنیت ملی برای  کشور ایجاد کند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مود تشکیل ارتش سایبری در ایران بیان داشت: ما از سال 90 اقدام به تشکیل ساز و کار دفاع سایبری در کشورمان کردیم که نتیجه آن تشکیل قرارگاه پدافند سایبری بود. اما امریکایی ها به دنبال غلو درباره توانمندی های ما هستند و به همین منظور سعی دارند هر حادثه ای در این زمینه را به ما نسبت دهند. آنها با این کار به دنبال توجیهی برای اقدامات تجاوزکارانه خود نسبت به ما در فضای سایبری هستند.

سردار جلالی در جمع بندی  این بخش از سخنان خود با اشاره به اهمیت فوق العاده زیرساخت های سایبری در شبکه بانکی کشور عنوان داشت: بر همین اساس چون سامانه های پولی و مالی کشور دارای جنبه حیاتی هستند لذا ما نمی توانیم از سامانه های خارجی در آن استفاده کنیم و در صورت نبود سامانه مشابه داخلی، تنها پس از انجام آزمایش های دقیق استفاده از فناوری های خارجی و محصولات آنان در این زیرساخت ها مجاز خواهد بود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه استفاده از گوشی های هوشمند عنوان داشت: به منظور افزایش امنیت در این حوزه ما به دنبال ساخت و طراحی گوشی هوشمند داخلی به همراه سیستم عامل بومی هستیم که در مرحله اول استفاده از آنان را برای مسئولین دستگاه هایی همچون وزارت دفاع الزامی کرده ایم تا انتقال اطلاعات در سطح مسئولین این دستگاه ها امنیت بیشتری پیدا کند.

دشمنان ما استفاده از ظرفیت این شبکه ها را به منظور جهت دهی افکار عمومی و حتی مسئولین در دستور کار خود قرار دادند تا به وسیله آن نسبت به ایجاد چالش های اجتماعی و تحریک افکار عمومی ضد حاکمیت اقدام کنند

وی همچنین به اهمیت شبکه های مجازی اشاره کرد و عنوان داشت: شبکه های مجازی همان طور که فرصت های بسیاری را برای ما به همراه داشته و توانسته بستری را برای نشر فرهنگ ملی و دینی ما ایجاد کند، به عنوان ابزاری شناخته می شود که تهدیدات فراوانی را هم به همراه دارد.

سرتیپ جلالی نقش شبکه های اجتماعی را از این منظر مهم دانست و خاطرنشان کرد: دشمنان ما استفاده از ظرفیت این شبکه ها را به منظور جهت دهی افکار عمومی و حتی مسئولین در دستور کار خود قرار دادند تا به وسیله آن نسبت به ایجاد چالش های اجتماعی و تحریک افکار عمومی ضد حاکمیت اقدام کنند. از همین رو بایستی با دقت بالایی به کارکردهای این شبکه ها توجه شود تا از آسیب های احتمالی آن و سوءاستفاده دشمن جلوگیری به عمل آید.

دکتر جلالی همچنین حوزه اقتصادی را یکی از مهمترین جنبه های پدافند غیرعامل در کشور دانست و افزود: همان طور که مقام معظم رهبری در سخنرانی نوروزی خود اشاره کردند، مهمترین تهدید فعلی ضد کشور ما در حوزه اقتصاد تعریف می شود و همین امر باعث شده تا این مقوله به یک فضای تهدید و جنگی برای ما قلمداد شود. اگرچه عده ای بر این باورند که مقوله اقتصاد برای ما یک فضای رقابتی است اما اقدامات چند سال اخیر دشمنان به ویژه در زمینه تحریم ها نشان می دهد که این فضا به منزله یک میدان نبرد برای کشور ما تبدیل شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان حوزه سایبری و شبکه های اجتماعی را ابعاد بعدی تهدید علیه کشور ما دانست و در این باره عنوان داشت: آن چه که برای ما به عنوان تهدیدی در سطح امنیت ملی به حساب می آید، حملاتی است که به منظور ضربه زدن به امنیت ملی و زیرساخت های حیاتی کشور است که ما آن را حملاتی در قالب یک سلاح سایبری تعریف می کنیم. از همین رو اگرچه ما در این حوزه دارای نواقصی هستیم اما به دنبال افزایش توان خود بوده و امیدواریم که به زودی بتوانیم تمامی این مشکلات و موانع را مرتفع کنیم و به سطح خوبی از بازدارندگی برسیم.


منبع : باشگاه خبرنگاران