تبیان، دستیار زندگی
رئیس پلیس فتا: شهروندان بدانند برای دریافت جایزه هزینه ای پرداخت نمی شود بنابراین در مواجهه با چنین پیامک هایی در اسرع وقت با پلیس تماس بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تلگرام و اینستاگرم، جرم خیزترین شبکه های اجتماعی در ایران

رئیس پلیس فتا: شهروندان بدانند برای دریافت جایزه هزینه ای پرداخت نمی شود بنابراین در مواجهه با چنین پیامک هایی در اسرع وقت با پلیس تماس بگیرند.

بخش ارتباطات تبیان
تلگرام -اینستاگرام

رئیس پلیس فتای استان کرمان گفت: شبکه پیام رسان تلگرام و اینستاگرام در صدر آمار تخلفات و کلاهبرداری ها قرار دارد.
سرهنگ کامبیز اسماعیلی ادامه داد: بسیاری از افراد با فروش آثار هنری و سایر محصولات ساخت خود در اینستاگرام و تلگرام، علاوه بر ترویج هنر برای خود درآمد حلال کسب می کنند که در نوع خود قابل تقدیر است و پلیس فتا مخالف استفاده صحیح و مناسب از این شبکه ها نیست.

وی افزود: با این حال طی ماه های اخیر تعداد زیادی از مجرمانی که شناسایی شده اند از شبکه های اجتماعی موبایلی برای ارتکاب جرم استفاده کرده اند و تلگرام که بیش از ۱۴ میلیون کاربر در ایران دارد، رتبه نخست جرائم سایبری را به خود اختصاص داده است.

همچنین پیش بینی می شود که در سال 2016 بیش از 80 درصد جرایم سایبری از یک عمل سازماندهی شده سرچشمه گرفته و بازارهای سیاه جرایم در چرخه خلق بدافزار، نفوذ کامپیوترها، مدیریت بادنت ها و درو کردن داده های شخصی، مالی و بهره برداری از اطلاعات انجام گیرند

اسماعیلی گفت: بعد از تلگرام شبکه اجتماعی اینستاگرام به دومین کمین گاه کلاهبرداران شبکه های اجتماعی در ایران تبدیل شده، این شبکه اجتماعی به دلیل این که مبتنی بر عکس و فایل های ویدئویی است، به خصوص مورد توجه کلاهبرداران حوزه مدلینگ است.

این مقام آگاه تصریح کرد: از طرف دیگر از آنجا که فروشندگان کالاهای تقلبی هم به راحتی می توانند با قرار دادن یک عکس از محصول خود در صفحه اینستاگرام شان اقدام به فروش محصول کنند، این شبکه برای آن ها محبوبیت بیشتری دارد.

وی افزود: بعد از این دو شبکه اجتماعی موبایلی شبکه اجتماعی فیس بوک با اختلاف بسیار زیاد نسبت به این دو، رتبه سوم وقوع جرائم سایبری در بین شبکه های اجتماعی را به خود اختصاص داده است.

رئیس پلیس فتای استان کرمان گفت: با توجه به گسترش روزافزون و قارچ گونه شبکه های اجتماعی در کشور و به تبع آن افزایش جرائم در این حوزه به خصوص افزایش کلاهبرداری، خود کاربران شبکه های اجتماعی به ویژه زنان و دختران ایرانی نیز می بایست مراقبت های لازم را در فضای مجازی به عمل آورند و اجازه ندهند که سودجویان آن ها را بازیچه سوداهای خویش کنند.

رئیس پلیس فتای كرمان همچنین گفت: روزانه پیامك هایی از سوی كلاهبرداران به مخاطبان درباره برنده شدن در قرعه كشی، مسابقه و دیگر عناوین ارسال می شود كه مخاطبان را دچار سردرگمی و دردسر می كند.

اسماعیلی با بیان این كه آگاه سازی به عنوان مقدمه و مكمل برخوردهای پلیسی می تواند در پیشگیری از وقوع جرائم بسیار موثر باشد، گفت: هیچ برنده ای در قرعه کشی با پیامک مطلع نمی شود.
وی افزود: برای دریافت پول لازم نیست فرد دریافت کننده وجه، کارت عابر بانک خود را وارد دستگاه کند بلکه این کار به صورت یک طرفه توسط واریز کننده وجه عملی خواهد بود.
اسماعیلی گفت: زبان انگلیسی دستگاه خودپرداز بانك مخصوص كسانی است كه با زبان فارسی آشنا نیستند این کار یک كلاهبرداری است.

این مقام انتظامی تاكید كرد: برای اطمینان از واریز پول به كارت بانكی فقط موجودی بگیرید اصرار برای ورود به قسمت انتقال وجه، نیست.

آیا فتا با گوگل و تلگرام وارد مذاکره شده است؟

چندی پیش خبری در رسانه ها مطرح شد دال بر اینکه فتا با شرکت هایی همچون تلگرام، یاهو، گوگل و...وارد مذاکره شده است تا از طریق همکاری با شرکت های فوق بتواند جلوی اقدام های مجرمانه در فضای مجازی را بگیرد.
خبری که در رسانه ها بازتاب های متفاوتی داشت. در همین راستا معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در پاسخ به این سؤال که آیا فتا مذاکره ای با این شرکت ها انجام داده است یا خیر، می گوید:«پلیس فتا به صورت مستقیم با شرکت های گوگل، یاهو و... وارد مذاکره نشده است اما برای جلوگیری از جرایم در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی با سازمان اینترپل و مجتمع جهانی نوآوری ( IGCI) همکاری دارد.»

هر 12 ثانیه یک قربانی سایبری

گفتنی است؛ طبق گزارش نشست جهانی جرایم سایبری در جهان به هم پیوسته» که در سایت «سایبربان» منتشر شده است، رشد اینترنت طی سال های اخیر چشمگیر بوده به طوری که در حال حاضر بر اساس گزارش ها بیش از 2 میلیارد و 700 میلیون نفر از جمعیت جهان آنلاین هستند و بر اساس بررسی ها تا سال 2018 نیز حدود 3 میلیارد و 600 نفر در جهان کاربر اینترنت وجود خواهد داشت و این بدان معناست که 48 درصد از جمعیت جهان می توانند آنلاین و یکی از قربانیان جرایم اینترنتی باشند و به شبکه جهانی اینترنت دسترسی خواهند داشت و نیمی دیگر در طرح های توسعه، برای دسترسی آنلاین قرارمی گیرند.

روزانه پیامك هایی از سوی كلاهبرداران به مخاطبان درباره برنده شدن در قرعه كشی، مسابقه و دیگر عناوین ارسال می شود كه مخاطبان را دچار سردرگمی و دردسر می كند.

آمار جهانی بیانگر آن است که در سال 2018 ترافیک جهانی اینترنت تقریباً به طور مساوی بین کامپیوترهای شخصی، تبلت ها، دوربین و گوشی ها و لوازم خانگی هوشمند تقسیم می شود، این در حالی است که ارتباط اینترنتی و شبکه ای بین همه چیز درحال شتاب است و تا سال 2018 تقریباً به اندازه همه انسان ها ارتباط بین دستگاهی وجود دارد.
 
آخرین آمارهای منتشرشده از سازمان اینترپل حاکی از آن است که براساس این آمارها در هر 12 ثانیه یک نفر قربانی جرایم سایبری می شود که این آمارها رو به افزایش است. در گزارش اکثر سازمان های پلیسی جهان، بیشترین انگیزه مجرمان سایبری در سراسر جهان کسب درآمد نامشروع بوده و گزارش ها حاکی از آن است که در سال 2013 مجرمان توانسته اند بیش از 388 میلیارد دلار درآمد برای خودشان در جهان کسب کنند.

همچنین پیش بینی می شود که در سال 2016 بیش از 80 درصد جرایم سایبری از یک عمل سازماندهی شده سرچشمه گرفته و بازارهای سیاه جرایم در چرخه خلق بدافزار، نفوذ کامپیوترها، مدیریت بادنت ها و درو کردن داده های شخصی، مالی و بهره برداری از اطلاعات انجام گیرند. گفتنی است امروزه 3 عامل اصلی و محرک در ارتکاب جرایم سایبری وجود دارد که از آن می توان به رادارهای پنهان، شرایط سودآور و اینکه جرم به عنوان یک سرویس یا خدمات ارائه می شود اشاره کرد و همین عوامل سبب شده که اقبال مجرمان به جرایم افزایش بیشتری پیدا کند به گونه ای که روزانه 100هزار سایت در دنیا متولد می شود و هفته ای 80 هزار سایت باانگیزه مجرمانه ساخته می شود.

تولد 476 سایت مجرمانه در هر ساعت در دنیا مجرمان را بر آن داشته که از این سهولت و دسترسی نهایت استفاده را ببرند. نهان ماندن هویت با استفاده از ابزارهای گوناگون و جرایم سازمان یافته در لایه های پنهان دارک نت و استفاده کاربران گوشی های هوشمند از 76/1 میلیارد در جهان به 73/2 میلیارد نفر در سال 2018 به عنوان فرصتی برای مجرمان تلقی می شود.
 
به هر حال تأمین امنیت فضای مجازی و مبارزه با جرایم نیازمند فرایندی تعاملی و همکاری بخشی و فرابخشی، ملی، فراملی و بین المللی است و نه یک محصول که تصور شود با خرید آن کشوری قادر است امنیت فضای مجازی خود را تأمین کند. ذات فرامرزی بودن جرایم همه کشورها را ناگزیر به همکاری با یکدیگر در عرصه بین المللی می کند.خبری که در رسانه ها بازتاب های متفاوتی داشت. در همین راستا معاون امور بین الملل و حقوقی پلیس فتا در پاسخ به این سؤال «ایران» که آیا فتا مذاکره ای با این شرکت ها انجام داده است یا خیر، می گوید:«پلیس فتا به صورت مستقیم با شرکت های گوگل، یاهو و... وارد مذاکره نشده است اما برای جلوگیری از جرایم در فضای سایبری و شبکه های اجتماعی با سازمان اینترپل و مجتمع جهانی نوآوری ( IGCI) همکاری دارد.



منابع: باشگاه خبرنگاران ایتنا