تبیان، دستیار زندگی
در حالیکه گرفتن عکس های سلفی داغ است در برخی موارد به دلیل یک اشتباه یا سهل انگاری همین سلفی های به یادماندنی تبدیل به حادثه ای تلخ شده و به عنوان آخرین یادگاری از یک نفر برای اطرافیانش باقی می ماند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سِلفی‌های مرگبـــار



در حالیکه گرفتن عکس های سلفی داغ است در برخی موارد به دلیل یک اشتباه یا سهل انگاری همین سلفی های به یادماندنی تبدیل به حادثه ای تلخ شده و به عنوان آخرین یادگاری از یک نفر برای اطرافیانش باقی می ماند.

عکس سلفی

شنیدن مرگ هنگام گرفتن عکس سلفی شاید بیشتر شبیه شوخی باشد، اما برای عده ای گرفتن سلفی آخرین تجربه زندگی شان بوده است.
حادثه سلفی گیری در ایران
اولین حادثه سلفی گیری در ایران زمانی اتفاق افتاد که 24 نفر از دانشجویان اردبیلی پس از پایان امتحانات دی 93 تصمیم گرفتند برای خداحافظی به دریاچه شورابیل بروند و دسته جمعی روی دریاچه یخ زده چند عکس سلفی به یادگار بگیرند.
ضخامت یخ دریاچه کم بود و فشار ناشی از وزن دانشجویان باعث شکسته شدن یخ دریاچه شد و 18 نفر از آنها به زیر آب رفتند! اگرچه 16 نفر از دانشجویان در همان لحظات اولیه حادثه توسط مردم حاضر در محل از آب بیرون کشیده شدند اما متاسفانه 2 دختر دانشجو به علت آشنا نبودن با فنون شنا غرق شده و به اعماق دریاچه فرو رفتند.
یکی دیگر از سلفی های مرگبار ایرانی هفدهم اردیبهشت اتفاق افتاد. در این حادثه دختر 19 ساله که همراه مادرش در قالب یک تور گردشگری به ماکو سفر کرده بود در هنگام گرفتن عکس سلفی در لبه آبشار رودخانه «ساری سو» ناگهان زیر پایش خالی شد و به داخل رودخانه سقوط کرد. در این حادثه گروه آتش نشانی برای نجات دختر بلافاصله در محل حاضر شدند ولی گویا دخترک در همان لحظه سقوط جان خود را از دست داده بود.
سلفی روی قطار
در ماه می 2015 جوانی رومانیایی به نام «آنا اورسو» هنگامی که قصد داشت روی سقف قطار از خودش سلفی بگیرد ناگهان با سیم برق فشار قوی برخورد کرد و جان سپرد.
به گفته دوست «آنا»، این دو در آن روز قصد داشتند که به یکی از ایستگاه های قطار شهر بروند و برای فیسبوک شان عکسی خاص بیندازند. برای این کار ابتدا آنا بالای قطار رفته و روی سقف آن دراز کشید اما هنگامی که یکی از پاهای خود را بلند کرد تا جایگاه منوپاد خود را برای گرفتن سلفی تنظیم کند ناگهان به سیم برق 27000 ولت برخورد و چنان برقی به بدن او وارد شد که در همان لحظه جان سپرد.

اگر عضو صفحات اجتماعی پرمخاطب نظیر فیسبوک یا توئیتر باشید می دانید که در آنها گروه های مختلفی وجود دارد که مخاطبان بسته به علایق خود می توانند به آنها بپیوندند. برای مثال المپیک سلفی ها نام یکی از گروه های فیسبوک بود که در نهایت جان یک جوان 18 ساله به نام اسکار ریس را گرفت

آخرین سلفی شجاعانه
دختر 17 ساله روس به نام "زنیا ایگنتیوا "درست یک ماه قبل از سالروز تولدش تصمیم گرفت که بالای یک پل راه آهن به ارتفاع 10 متر برود و با گرفتن چند سلفی بی نظیر شجاعت خود را به دوستانش نشان دهد، اما خبر نداشت که این سلفی آخرین و تلخ ترین سلفی عمر او خواهد شد.
در این حادثه زنیا درست چند لحظه پس از گرفتن سلفی ناگهان در یک قدمی سقوط از آن ارتفاع قرار گرفت، از این رو ناخودآگاه برای نگهداشتن خود به نزدیک ترین و البته کشنده ترین چیزی که نزدیکش بود چنگ زد؛ سیم برق فشار قوی 1500 ولت؛ فشار شدید برق به زندگی زنیا پایان داد.

احمقانه ترین سلفی جهان
اگر عضو صفحات اجتماعی باشید می دانید که در آنها گروه های مختلفی وجود دارد که مخاطبان بسته به علایق خود می توانند به آنها بپیوندند. برای مثال المپیک سلفی ها نام یکی از گروه های فیسبوک بود که در نهایت جان یک جوان 18 ساله به نام اسکار ریس را گرفت. در این گروه سلفی شخصی که بیشترین تعداد لایک را از آن خود کند برنده خواهد بود. از این رو اسکار در ژانویه 2015 تصمیم گرفت با یک سلفی عجیب نظر مخاطبان را به خود جلب کند. وی در این سلفی با پوشیدن لباس باب اسفنجی توانست بیش از 200 لایک در گروه بگیرد که البته این تازه اول ماجرا بود، چرا که توجه مخاطبین باعث شد اسکار این بار برای گرفتن لایک بیشتر دست به احمقانه ترین کار ممکن بزند.
اسکار قصد داشت این بار عکسی با عنوان "اسکار دیوانه" گرفته و با آپلود آن رکورد بیشترین لایک را در گروه بشکند. وی برای این کار شبانه پس از اطمینان از خواب بودن اعضای خانواده. از در دستشویی بالا رفت و از آن آویزان شد! اما هنگامی که یکی از دستانش را برای گرفتن سلفی از در جدا کرد، ناگهان تعادلش به هم خورد و به زمین پرتاب شد. سرش هنگام سقوط با توالت فرنگی برخورد کرد و به شدت آسیب دید. اسکار در نهایت به دلیل خونریزی شدید در همان شب جان سپرد ولی به جای لایک گرفتن در گروه، یک صفحه در فیسبوک با عنوان «یادبود احمق ترین سلفی گیر جهان» را از آن خود کرد.

عکس سلفی

خودکشی اتفاقی
سلفی گیری با اسلحه یکی از آن مواردی است که به شدت شما را از آن برحذر می کنیم. بازی با اسلحه همیشه خطرناک است، اما سلفی گرفتن با آن کشنده! در سال 2014 یک جوان مکزیکی 21 ساله به نام «اسکار آترو آگیولر» که قصد داشت با اسلحه آماده به شلیک سلفی بگیرد و آن را در صفحه فیسبوکش منتشر کند، به جای فشار دادن دکمه دوربین کاملا تصادفی به ماشه فشار آورد و در چشم بر هم زدنی مغز خود را منفجر کرد!
به گفته اطرافیان این جوان، اسکار قبل از مرگ خویش یکی از سلفی گیران قهار در فیسبوک بود که همیشه با عکس های عجیب و غریب خود مخاطبانش را حیرت زده می کرد. براساس اظهارات پلیس این استاد سلفی گیری پس از آخرین سلفی عمر خود، هنگام انتقال به بیمارستان جان به جان آفرین تسلیم کرد.
در جایی دیگر یک زن روسی که قصد داشت سلفی متفاوتی از خود بگیرد، در حالی که یک اسلحه ۹ میلیمتری در دست داشت، تصادفا به سر خود شلیک کرد و حالا در وضعیت بحرانی به سر می‌برد. او اگرچه نتوانست سلفی خود را بگیرد ولی توانست تیتر اول سلفی‌های خطرناک را در رسانه ‌ها از آن خود کند.
رویترز می نویسد: سال پیش نیز یک دختر ۱۷ ساله در سن پترزبورگ، وقتی که بالای یک پل راه‌آهن رفته بود تا سلفی بگیرد، به پایین سقوط کرد، در میانه راه، او سعی کرد با گرفتن یک سیم نجات پیدا کند، اما متأسفانه از این سیم جریان برق ۱۵۰۰ ولت عبور می‌کرد و در نتیجه او درگذشت.
زمانی که خبری از اینترنت نبود، آدم‌ها بیشتر متوجه شهرت و جایگاه اجتماعی‌ خود در دنیای واقعی بودند.
بودند افرادی که در همان زمان با جار و جنجال و کارهای مضحک و غیر روتین، شهرت کسب می‌کردند. ولی در دنیای اینترنت و عصر تکنولوژی موبایل اوضاع بسیار متفاوت و گاها بسیار خطرناک شده است.
در شرایط حاضر وب، وسوسه مشهور شدن، تأثیرگذار شدن یا دست‌کم مورد توجه بودن در محیط آنلاین، بسیار مهم و قدرتمند شده است. طوری که آدم‌ها حاضر هستند، هر کاری برای این مسئله انجام دهند. کارهایی مانند؛ کپی پیست کردن بدون تأمل مطالب و خبرهای نادرست. اظهارنظر و لایک‌‌گذاری بی معنا در شبکه‌های اجتماعی صرفا برای جلب توجه و مناسبت پیدا کردن با سایر کاربران، چندشخصیتی شدن آدم‌ها، به طوری که گاهی شخصیت آنلاین آدم‌ها با شخصیت واقعی آنها تفاوت بسیار دارد و... تمامی این کارها  صرفا برای مورد توجه قرار گرفتن در یک دنیای مجازی است.


فرآوری: علی احمدی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: همشهری آنلاین/ جام جم
مطالب مرتبط:
بزرگترین سلفی هم گرفته شد
آمارهای خواندنی از عکس‎های Selfie !