تبیان، دستیار زندگی
رئیس پیشین سازمان صدا و سیما که به تازگی صفحه اینستاگرام خود را راه اندازی کرده پست های متفاوتی را به اشتراگ می گذارد. از تعریف خاطره از برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا عکس سلفی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ضرغامی بعد از صدا وسیما اینستاگرامی شد


رئیس پیشین سازمان صدا و سیما که به تازگی صفحه اینستاگرام خود را راه اندازی کرده پست های متفاوتی را به اشتراگ می گذارد. از تعریف خاطره از برگزاری مناظره های انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا عکس سلفی.

ضرغامی بعد از صدا وسیما اینستاگرامی شد

بالاخره موج شبکه‌های اجتماعی و محبوبیت آنها نزد مخاطبان، رئیس قبلی صدا و سیما را هم ترغیب کرد تا وارد جمع اینستاگرام ‌بازها شود، عکس هایش را کراپ یا اینستا سایز کند و با انواع و اقسام نوتیفیکیشن به اشتراک بگذارد. عزت‌الله ضرغامی بعد از پایان دوران ریاست، گفته بود که فعلا مایل است استراحت کند و مطالعه و پژوهش را در برنامه ‌اش بگذارد و حالا گویا فعالیت مستمر در این شبکه اجتماعی را هم به آن اضافه کرده. باز شدن پای رئیس سابق تلویزیون به شبکه مجازی غیر از آپدیت کردن یک سری عکس، معنا و مفهوم فراتری دارد. مهمترین چیزی که می‌شود از آن برداشت کرد این است که ضرغامی بعد از 10 سال رابطه یکسویه با مردم، حالا درست چند ماه بعد از پایان حکم ریاستش، به فکر تعامل دوسویه افتاده و برای این هدف، اینستاگرام را انتخاب کرده. گزارش هفت صبح از رفتار اینستاگرامی رئیس سابق صداوسیما را بخوانید.
اینستاگرام ضرغامی در یک نگاه
او سه هفته قبل با انتشار عکسی از خودش به همراه شهید حسن طهرانی مقدم و نوشتن مطلبی راجع به این شهید، رسما از صفحه اینستاگرامش رونمایی کرده و در این مدت 44 عکس مختلف انتشار داده؛ یعنی به طور متوسط روزی دو عکس! او در این مدت هزار و 200 فالور پیدا کرده و فقط دو صفحه را فالو کرده؛ صفحه‌های تحت عنوان  Khamenei_ir و ememkhomeini و کاری به کار بقیه هم ندارد. در این مدت برخی از مدیران شبکه‌های مختلف، تهیه کننده‌ ها و خلاصه افرادی که تا حدودی با او در تماس بوده‌اند مثل مهدی فرجی یا محمود رضوی، در صفحه‌های اینستاگرامشان خبر پیوستن او به این شبکه مجازی را منتشر کرده‌اند و از بازدید کننده های صفحه شان خواسته‌اند تا او را فالو کنند. افرادی مثل مسلم آقا جان‌زاده، تهیه کننده عموپورنگ، نعیمه نظام‌دوست، حامد زمانی و ...هم جزو فهرست فالورهای او هستند. 

ضرغامی بعد از صدا وسیما اینستاگرامی شد

هم راستا با موج روز
ضرغامی بخش مهمی از عکس هایش را با توجه به موج روز جامعه انتخاب می‌کند. مثلا در اوج توجهات مردم به محمد جواد ظریف، عکسی دو نفره از خودش و او منتشر کرد و زیرش نوشت: «وزیر امور خارجه کشورمان خوش اخلاق، متواضع و مشاوره پذیر است؛ اگر مشاوره را خوب درک کند. فکر می کنید در گوشی به من چه می‌گوید؟ زمانی که بحث کارلوس کی روش داغ بود، عکسی از خودش به همراه او انتشار داد و تا توانست از محسنات و خوبی‌های او نوشت. یا مثلا زمانی که سریال «میکائیل» در مرکز توجه ‌ها قرار داشت، عکسی که از مراسم تجلیل از عوامل سریال «در چشم باد» و زمان اهدای جایزه به کامبیز دیرباز داشت را کنار عکس های میکائیل قرار داد و راجع به موفقیت این بازیگر متنی نوشت.

نوستالژیک‌ با درگذشتگان
بخش مهمی از عکس های صفحه اینستاگرام ضرغامی، تصاویری است که از گذشته و در دیدارهای مختلفش با افراد گوناگون به جا مانده و بیشتر آنها اسکن شده از روی عکس های بی‌کیفیت قدیمی است. او همین یک روز قبل، عکسی بسیار قدیمی از خودش به همراه مرحوم علامه محمدتقی جعفری منتشر کرده و زیرش نوشته: «حکایت زیبای «خر برفت و خر برفت» را در منزلش و با لهجه زیبای آذری شنیدم و هرگز فراموش نمی‌کنم ...» یا عکسی به همراه سید احمد خمینی منتشر کرده و زیر آن خاطره جالبی نوشته: «یک راست با موتور از نازی آباد تا جماران زیر باران شدید برای ملاقات با حاج احمد آقا به بیت امام (ره) رفتیم. حاج احمد سیگاری دود کرد و گفت: «جلوی امام جرأت نمی‌کنم.»

او سه هفته قبل با انتشار عکسی از خودش به همراه شهید حسن طهرانی مقدم و نوشتن مطلبی راجع به این شهید، رسما از صفحه اینستاگرامش رونمایی کرده و در این مدت 44 عکس مختلف انتشار داده؛ یعنی به طور متوسط روزی دو عکس

نوستالژیک های شخصی
در میان عکس های ضرغامی چند تا عکس از دوران جوانی‌اش هم دیده می‌شود. مثلا عکسی که از روز عروسی ‌اش منتشر کرده و زیرش نوشته: «شام عروسی سال 61... به 30 نفر از بچه‌های محل و همکاران امور تربیتی و دوستان دانشگاه امیرکبیر چلوکباب کوبیده با نوشابه دادیم! تازه خیال می‌کردم خوردن چلوکباب اخلاق خرده بورژوازی(!) است.» زیر عکس هم راجع به مهمان های مهم عروسی توضیحاتی نوشته و گفته که آن را در منزل مرحوم پدرخانم‌ اش گرفته‌اند.  یکی دیگر از عکس ها تصویری است که در مسجد محله ‌شان به همراه هم ‌مسجدی‌ها گرفته؛ جایی حوالی میدان گمرک و روزی که قرار بوده راجع به لانه جاسوسی و جنایات آمریکا حرف بزنند. عکسی هم از جوانی خودش به همراه تیم کوهنوردی دانشگاه امیرکبیر در سال 60 منتشر کرده.
دیدارهای مختلف
یک سری از عکس ها هم که اتفاقا تعدادشان کم نیست آنهایی هستند که ضرغامی از دیدارها، مانورها، نشست‌ ها یا سایر اتفاقات دوران فعالیتش گرفته. در بین این عکس ها که عموما جنبه تشریفاتی دارند چند تایی فان و جالب هم می‌شود پیدا کرد. مثلا عکس ضرغامی با همکاران فضای سبز جام جم! ضرغامی در این عکس سینی چای را جلو آنها گرفته. او عکسی هم به همراه زنده یاد سیف‌الله داد منتشر کرده و زیرش نوشته: «از مرحوم سیف‌الله داد دو فیلم را بارها دیده‌ام «بازمانده» و «کانی‌مانگا»... » عکس جالبی هم از جلسه‌ای که بعد از مناظره چهار ساعته نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شده بود گذاشته و نوشته: «به ذهنم آمد ممکن است سنگینی مناظره چهار ساعته باعث افت فشار نامزدها شود و خوب است داخل استودیو به آنها چای و شیرینی برسانیم....»

ضرغامی بعد از صدا وسیما اینستاگرامی شد

جالب و غیرمتعارف
عکس های ضرغامی صرفا در جلسات کاری و مسائل روز و نوستالژیک خلاصه نمی شود. او عکس های غیرمتعارفی هم در اینستاگرامش دارد. از جمله عکسی که از فیلم «کینگ کونگ» منتشر کرده و زیرش نوشته: «وقتی نسخه اصلی فیلم کینگ کونگ ساخته پیتر جکسون را دیدم حیفم آمد که این فیلم هیجان انگیز پخش نشود. اشکال اصلی، لباس بازیگر زن بود که با روش جدید و ابداعی روتوسکوپی حل شد...» عکسی هم از یک قناری زرد در صفحه‌اش دیده می‌شود که اسمش را گذاشته زرد قناری! و توضیح داده که آن را در میان مبارزان فلسطینی در پناه گاه های پیچ در پیچ زیرزمینی پیدا کرده» او عکس های جالبی هم از نوه‌های دختری و پسری ‌اش منتشر کرده.
سلفی و تکی
فکر نکنید ضرغامی مثل بقیه چهره ‌ها تمایلی به انتشار عکس های شخصی از خودش ندارد. یک عکس تکی از خودش در قله سبلان منتشر کرده، عکسی در منطقه «نیر» استان اردبیل میان سبزه‌ ها انداخته و یک عکس هم در شهر مرو نزدیک ترکمنستان و محل زندگی امام رضا (ع) گرفته. جدای از این عکس های تکی، سه عکس سلفی هم میان گالری‌ عکس های اینستاگرامش وجود دارد. این عکس ها را با چند جوان جلوی میدان آزادی گرفته و چهره خودش هم زیاد در آن پیدا نیست. یک جا صورتش پشت گوشی پنهان شده، در عکس دیگر فقط باریکه سمت راست صورتش پیداست و در عکس سوم یک چهارم شمال شرقی صورتش! خودش در توضیح عکس به سلفی بودن آن اشاره کرده و نوشته: «این عکس سلفی (خویش انداز) با جوانان مربوط به راهپیمایی 22 بهمن سال 93 است...»
نظرات مردم در اینستاگرام ضرغامی
همانطور که گفتیم در این سه هفته هزار و دویست نفر صفحه ضرغامی را فالو کرده‌اند و بازار کامنت گذاشتن هم زیر عکس هایش داغ داغ است. جالبترین نکته اینجاست که بیشتر کامنت ها هیچ ارتباطی به موضوع عکس ندارند. انواع و اقسام قضاوت ها و اظهارنظرها راجع به ضرغامی دیده می‌شود. مثلا یک نفر نوشته: «مهندس جان بیکار شدیا... دیگه واسه خودت عکس می‌گیری و از اطراف لذت می‌بری... احسنت»، یکی دیگر زیر یکی از عکس های دوره جوانی ضرغامی نوشته: «حاج آقا چرا آستین کوتاه؟» یکی دیگر در کامنتی نوشته: «عزت داره خودش رو واسه انتخابات مجلس آماده می‌کنه» البته چند نفری هم به خاطر این مرور خاطرات و نوشته‌های جالب زیر عکس ها از او تشکر کرده‌ و نوشته‌اند که هیچ وقت فکر نمی‌کردند ضرغامی انقدر قلمش خوب باشد و بتواند انقدر جذاب بنویسد و ...

بخش ارتباطات تبیان


منبع: هفت صبح/مرجان فاطمی

مطالب مرتبط:
چهره ها در شبکه های اجتماعی چه می کنند؟