تبیان، دستیار زندگی
کاربران نرم افزار ارتباطی وایبر که مدتی است با کاهش شدید سرعت و اختلالات متعدد این نرم افزار مواجه شدند؛ یا به سمت برنامه هایی دیگر مانند تلگرام در حال کوچ هستند و یا منتظر اند تا ببینند بالاخره سرنوشت وایبر چه می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وایبر تکذیب کرد!



کاربران نرم‌افزار ارتباطی وایبر که مدتی است با کاهش شدید سرعت و اختلالات متعدد این نرم‌ افزار مواجه شدند؛ یا به سمت برنامه هایی دیگر مانند تلگرام در حال کوچ هستند و یا منتظر اند تا ببینند بالاخره سرنوشت وایبر چه می شود.

وایبر

اما آنچه مسلم است این که اختلالات وایبر چه مربوط به داخل و بحث فیلترینگ باشد و چه به دلیل اختلالات مقطعی پشتیبانی وایبر، کاربران شبکه های اجتماعی این فضا را ترک نخواهند کرد و نهایتا برای فرار از اختلالات یک برنامه پیام رسان برنامه ای دیگر را انتخاب می کنند.
 شروع سال ۹۴ برای علاقه‌مندان به اپلیکیشن وایبر، چندان خوشایند نبود چرا که این پیام‌رسان محبوب بدون هیچ مقدمه‌ای، به یکباره از روزهای اول نوروز دچار اختلال شد و تا امروز نیز این مسئله در جای خود باقی مانده است.
فرقی ندارد که از کدام سرویس‌دهنده‌ی اینترنتی استفاده کنید یا در کدام شهر ایران باشید. این روزها استفاده از وایبر برای تمام کاربران ایرانی عذاب‌آور و سخت شده، به طوری که پیام‌های ارسالی در بهترین حالت بعد از 30 ثانیه ارسال می‌شوند. با حساب زمان تقریبی 30 ثانیه‌ای برای «تحویل پیام (Delivered)»، و 30 ثانیه نیز برای دریافت علامت «خوانده شده (Seen)»،تقریبا برای ارسال هر پیام و دریافت جواب آن باید حدود 1 الی 2 دقیقه منتظر بمانید که این امر گفتگوی آنلاین برای کاربران وایبر را تقریبا غیرممکن می‌کند. اگرچه وزارت ارتباطات و کمیته‌ی فیلترینگ هرگونه دخالتی در این موضوع و ربط داشتن کندی وایبر به مساله فیلترینگ را تکذیب کرده‌ و حتی پیش‌تر اعلام کرده بودند که دو شبکه اینستاگرام و وایبر فیلتر نخواهند شد. اما با این حال بسیاری از کاربران معتقدند که این مشکل از سوی کمیته‌ی فیلترینگ و شاید اعمال فیلترینگ هوشمند است. تقریبا یک هفته پیش وزیر ارتباطات مسئولیت اختلالات اینستاگرام را به عهده گرفت و علت آن را اجرای فیلترینگ هوشمند روی این شبکه اجتماعی اعلام کرد.
همان زمان سایت زومیت در طی مکاتبه‌ای که با پشتیبانی رسمی وایبر از طریق وب‌سایت این برنامه داشت موضوع را با آن‌ها مطرح کرد و دلیل این کندی سرعت را جویا شد. متن زیر جوابیه‌ی وایبر به ایمیل ارسالی زومیت است:
« "به نظر می‌رسد که ویژگی‌ها و خدمات وایبر توسط سرویس دهنده اینترنت شما یا کشورتان بلاک شده است. ما به بررسی این موضوع ادامه خواهیم داد و هرگونه نتیجه‌ی جدید را در وب‌سایت پشتیبانی وایبر اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. امیدواریم که این مشکل در منطقه‌ی شما حل شود و شما بتوانید در آینده‌ی نزدیک به استفاده‌ی دوباره از وایبر بپردازید." با احترام / تیم پشتیبانی وایبر»

مشکل کندی وایبر، فعلا دلیل مشخصی ندارد و هیچکدام از طرفین (نه وایبر و نه مسئولان داخلی)، مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند.


همان‌طور که مشاهده می‌کنید، وایبر کندی سرعت را مرتبط به خود نمی‌داند و اعتقاد دارد که هرگونه کندی سرعت از سوی ارائه ‌دهنده‌ی سرویس اینترنتی یا مسائل داخل کشور است. البته این جوابی است که وایبر در پاسخ به این مشکل داده است و ما نمی‌توانیم آن را تایید کنیم. بر اساس گفته‌های قبلی کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه و وزیر ارتباطات تصور ما بر این بود که کمیته ‌ی فیلترینگ با تجربه‌ای که از اپلیکیشن ویچت به دست آورد به این باور رسیده است که فیلترینگ کلی اپلیکیشن ‌های پیام‌رسانی همچون وایبر یا... راه‌حل کارسازی نبوده و کاربران در صورت مواجه شدن با مشکلات این چنینی، به اپلیکیشن دیگری کوچ می‌کنند.
با این اوصاف مشکل کندی وایبر، فعلا دلیل مشخصی ندارد و هیچکدام از طرفین (نه وایبر و نه مسئولان داخلی)، مسئولیت آن را بر عهده نمی‌گیرند. وایبر اپلیکیشنی است که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات قول عدم مسدودسازی آن را به کاربران داده است.

وایبر

کندی و اختلال جدی در وایبر
طی روزهای پایانی هفته گذشته کاربران برخی شبکه‌های اجتماعی موبایل با کندی‌ نسبی مواجه شدند اما این اختلالات در نرم‌افزاری مانند وایبر به نقطه اوج خود رسیده و در نهایت شرایط به گونه‌ای پیش رفت که بسیاری از کاربران این شبکه نه تنها در ارسال فایل‌های تصویری خود ناکام ماندند بلکه برای انتشار متن‌های خود نیز به سختی افتاده و در موارد متعدد پس از تلاشهای چند باره و با ساعتها وقفه موفق به انجام این کار شدند.
البته کندی و اختلال شبکه‌های ارتباطی موبایل موضوع جدیدی نیست و از زمان آغاز به کار این شبکه‌ها و گسترش آنها در میان کاربران ایرانی، چندین بار این اختلالات مشاهده و رسانه‌ای شده است اما می‌توان گفت حجم این اختلالات و دایره فراگیری آنها به شدت تعطیلات هفته گذشت نبوده است.
پیش از این از سوی مسوولان وزارت ارتباطات معمولا اینگونه اعلام می‌شد که این کندی‌ها برعهده خود شرکت ارائه کننده خدمات است و دولت در این موضوع نقشی نداشته است اما از آنجا که بررسی سایت رسمی وایبر نشان داد که طی روزهای گذشته این نرم‌ افزار اختلالی نداشته است پس باید به دنبال علت اصلی این اختلال بود.
تاکنون شرکت ارتباطات زیرساخت کشور به عنوان متولی دولتی بخش زیر ساخت توضیحی در این زمینه ارائه نکرده است، اما در پیگیری بیشتر این موضوع از وزارت ارتباطات، محمدرضا فرنقی زاد - مدیرکل روابط عمومی این وزارتخانه - گفت: در ارتباط با دسترسی مشترکان به شبکه‌های اجتماعی موبایل، وزارت ارتباطات هیچگونه تغییر و محدودیتی اعمال نکرده است.
همچنین در چند روز گذشته رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کارگروه تعیین محتوای مصادیق مجرمانه مجلس، در خبری گفت: بحث فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی نظیر وایبر و اینستاگرام مطرح نبوده و در کمیته فیلترینگ هم مطرح نشده است، اگر هم بحثی در این خصوص باشد مربوط به فیلترینگ هوشمند است. وی در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید که بحث جدی برای فیلترینگ این دو سرویس مورد نظر نیست و تنها به دنبال پایش محتوای وایبر و اینستاگرام هستند.
صحبت‌های سبحانی‌فر می‌تواند به معنای پایان نگرانی های کاربران و علاقه‌مندان به این دو سرویس آنلاین باشد، چرا که وی صریحا از مطرح نبودن بحث فیلترینگ وایبر و اینستاگرام سخن می‌گوید.
با توجه به توضیحات تیم پشتیبانی وایبر و نظرات مسئولین وزارت ارتباطات مبنی بر عدم فیلتر شدن وایبر همچنان اما و اگر ها و گمانه زنی در مورد سرنوشت وایبر وجود دارد که باید صبر کرد تا نتیجه آن مشخص شود.



فرآوری: علی احمدی

بخش  ارتباطات تبیان


منابع: زومیت/ ایسنا
مطالب مرتبط:
وایبر شما در شرف مسدود شدن
وایبر، هزینه ها و درآمد ها
بودن یا نبودن شبکه های اجتماعی