تبیان، دستیار زندگی
نامه مهم رهبر انقلاب برای جوانان غربی از همان لحظات اولیه انتشار، با بازتاب و واکنش های بسیاری در فضای مجازی همراه شد و رسانه های بزرگ جهان هر کدام به نوبه خود این پیام را تحلیل و گزارش کردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی


نامه مهم رهبر انقلاب برای جوانان غربی از همان لحظات اولیه انتشار، با بازتاب و واکنش‌های بسیاری در فضای مجازی همراه شد و رسانه‌های بزرگ جهان هر کدام به نوبه خود این پیام را تحلیل و گزارش کردند.

بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی

از روز پنجشنبه بسیاری از کاربران ایرانی و غیر ایرانی شبکه های مختلف اجتماعی، متن کامل یا بخش هایی از این پیام مهم را به اشتراک گذاشته و در مورد آن به بحث و تبادل نظر پرداختند. برخی کاربران ایرانی، این پیام را یادآور نامه تاریخی امام خمینی(ره) به گورباچف درباره فروپاشی نظام کمونیستی شوروی دانسته و از آن به عنوان «نقطه عطف» روابط غرب با اسلام یاد کرده‌اند. البته تنها رسانه‌‌های رسمی بین‌المللی نبودند که به این پیام مهم واکنش نشان دادند، کاربران فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نیز به باز نشر این نامه پرداختند، به‌طوری که کمپین‌هایی در برخی از شبکه‌های مجازی با عنوان " نامه‌ای برای شما" در رابطه با این موضوع راه‌اندازی شده است.

در ادامه خلاصه ای از نظرات و تحلیل هایی که رسانه های خارجی به آن پرداختند را می خوانید:

* پایگاه خبری فارین پالیسی با اشاره به پیام رهبر انقلاب به جوانان اروپایی این نامه را سرگشاده و غیرمنتظره دانسته و می‌نویسد: آیت الله خامنه ای در نامه ای بسیار غیرمعمول از جوانان اروپا و امریکای شمالی خواسته برای شناخت اسلام قبل از محکوم کردن آن تلاش کنند.

* بلومبرگ نیز در گزارشی با عنوان "آیت الله خامنه ای، رهبر ایران از جوانان غربی خواست درباره اسلام پیش داوری نکنند" به این موضوع پرداخته و می نویسد: رهبر عالی ایران از جوانان غربی خواست اجازه ندهند که حادثه کشتار در مجله طنز فرانسوی موجب پیش داوری آنان درباره اسلام شود.

هفته نامه "نیویورک مگزین" ضمن درج کامل پیام رهبر انقلاب، استفاده ایشان از شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام خود به جوانان غربی را نشانه آگاهی بر تحولات جهان بیان کرد

* سی ان ان نوشت: رهبر معظم ایران در نامه ای به زبان انگلیسی از جوانان غربی خواسته است تا اسلام را براساس حملات تروریستی شارلی ابدو قضاوت نکنند.

* روزنامه نیویورک تایمز: در اقدامی نادر، رهبر معظم ایران در نامه ای به جوانان آمریکایی و اروپایی از آن ها خواسته تا اسلام را از منابع اصلی جستجو  کنند نه از روی پیشداوری ها و اغراض هایی که به آن ها شناسانده میشوند.

* خبرگزاری رسمی ترکیه (آناتولی) نیز در گزارش مشروحی از تهران با عنوان پیام رهبر ایران به جوانان غرب، نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران، جوانان غربی را به آشنایی با حقایق دین اسلام، قرآن کریم و زندگانی حضرت محمد(ص) پیامبر اسلام دعوت کرد و از آنها خواست اجازه ندهند تروریست هایی که دست پرورده خود غرب هستند، خود را به عنوان نماینده اسلام به آنها معرفی کنند.

بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی

* بی بی سی در بازتاب نامه مهم مقام معظم رهبری نوشت: رهبر جمهوری اسلامی از جوانان غربی خواسته است برای آشنایی با اسلام مستقیما به قرآن و زندگی پیغمبر اسلام مراجعه کنند.

این شبکه خبری دولتی انگلیس در بخش دیگری از گزارش مربوط به نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی آورده است: رهبر جمهوری اسلامی خواسته است تا جوانان غربی، با استفاده از امکان دسترسی به اطلاعات، در صدد کشف واقعیت برآیند و گفته است: "امروز که ابزارهای ارتباطاتی، مرزهای جغرافیایی را شکسته است، اجازه ندهید شما را در مرزهای ساختگی محصور کنند."

* هفته نامه "نیویورک مگزین" نیز ضمن درج کامل پیام رهبر انقلاب، استفاده ایشان از شبکه های اجتماعی برای رساندن پیام خود به جوانان غربی را نشانه آگاهی بر تحولات جهان بیان کرد.

* پایگاه خبری صدای روسیه در بخش فرانسوی زبان خود نیز نوشت: رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام خود به جوانان اروپا و آمریکایی شمالی گفت: غرب به دنبال انتشار نفرت علیه اسلام و مسلمانان است.آیت الله خامنه ای در این نامه سرگشاده از جوانان خواست قربانی «کمپین دروغین»' نشوند و اسلام را به کمک منابع اصلی آن یعنی قرآن کریم بشناسند.

بازتاب نامه رهبری در رسانه های خارجی

* روزنامه بین‌المللی چند زبانه "اپکو تایمز" آمریکا: آیت‌الله خامنه‌ای از جوانان غربی خواست اسلام متعصبانه را رد کنند. رهبر عالی ایران تاکید کرد که جوانان اروپایی و آمریکایی برای مبارزه با موج تعصبی که بعد از حمله تندروها در فرانسه به راه افتاد، به مطالعه و بررسی اسلام بپردازند.

* همچنین روزنامه صهیونیستی ها آرتص ضمن انتشار بخش هایی از متن نامه رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان غربی نوشت:‌ آیت الله علی خامنه ای از جوانان اروپا و شمال آمریکا خواست تا برای رسیدن به درکی درست از اسلام به سراغ منابع اولیه بروند ، قرآن بخوانند و به داستان پردازی های مغرضانه ضد اسلام استناد نکنند. رهبر ایران در این نامه به حادثه تروریستی اخیر در پاریس اشاره و تاکید کرد : اجازه ندهید که عاملان این حملات اعمال خود را به عنوان چهره اسلام به شما بشناسانند.

این نامه از ساعات اولیه انتشار مورد استقبال گسترده کاربران شبکه های اجتماعی از جمله توییتر قرار گرفت و دهها نفر از کاربران این شبکه ها به بازنشر و به اشتراک گذاری آن پرداخته اند.

فرآوری: زهرا فرآورده

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افکارنیوز/ نسیم/ ایرنا

مطالب مرتبط:

درخشش سردار سلیمانی در رسانه های خارجی