تبیان، دستیار زندگی
شرکت گوگل ارائه دهنده سرویس جیمیل که به عنوان یکی از بهترین و برترین سرویس های ایمیل دنیا مطرح است اخیرا از الگوریتم جدیدی برای شناسایی هرزنامه های دریافتی کاربران پرده برداری کرده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ورود هرزنامه ممنوع!


شرکت گوگل ارائه دهنده سرویس جیمیل که به عنوان یکی از بهترین و برترین سرویس های ایمیل دنیا مطرح است اخیرا از الگوریتم جدیدی برای شناسایی هرزنامه های دریافتی کاربران پرده برداری کرده است که با آنالیز متون نامه ها و شناسایی نامه های مشکوک از دریافت آنها درinbox  کاربران جلوگیری می کند.

گوگل

یکی از آزار دهنده ترین مشکلات ایمیل در کنار همه ی مزایایی که برای کاربران خود به ارمغان آورده است دریافت نامه های تبلیغاتی ناخواسته است که به نام هرزنامه یا اسپم مشهور هستند. مشکلات هرزنامه ها به قدری حاد شده است که اکنون طبق قوانین بسیاری از کشورها ارسال هرزنامه جرم محسوب میگردد و مجرمان در صورت شناسایی تحت پیگرد قرار میگیرند و جریمه های سنگینی نیز برای متخلفان مشخص می گردد. اما در کنار همه قوانین و با وجود سخت گیری های بین المللی در این مورد همچنان درصد رشد سالانه هرزنامه ها خیره کننده است و شرکت های ارائه دهنده سرویس ایمیل سعی دارند با پیشرفته سازی فیلترهای شناسایی هرزنامه ها از دریافت آنها توسط کاربران خود جلوگیری نمایند.

دو نوع اصلی هرزنامه وجود دارد که هریک تاثیرات متفاوتی بر کاربران اینترنت دارد:

نوع اول،Usenet Spam  ها هستند. این نوع هرزنامه معمولا به شکل پیام واحدی است که به 20 گروه خبری Usenet یا بیش از آن ارسال می شود (کم کم کاربران یوزنت با کسب تجارب بلندمدت دریافته اند که پیامی که به گروه های خبری زیادی ارسال می شود اغلب به اکثر آنان یا همه آنان مرتبط نیست). هدف اصلی Usenet Spam ها، افرادی هستند که مطالب گروه های خبری را مطالعه می کنند. ولی ندرتا چیزی در گروه های خبری ارسال می کنند و مشخصات خود را نشان می دهند.

نوع دیگر هرزنامه ها، Email Spam  ها هستند که از طریق ارسال مستقیم پیام ها به آدرس ایمیل کاربران آنان را مورد هدف قرار می دهند. آدرس های ایمیل افرادی که Email Spam ها به آنان ارسال می شوند از طریق جستجو در پُست های شبکه های خبری، لیست ایمیل های سرقت شده در اینترنت، و یا صرفا جستجوی ساده آدرس های ایمیل در اینترنت شناسایی می شوند. دریافت Email Spam ها معمولا برای کاربران هزینه بر است. به علاوه برای ISP ها و سرویس های آنلاین هم همینطور، زیرا آنها هستند که باید هزینه کاذب ارسال هرزنامه ها را بپردازند.

گوگل ابزار جدیدی را برای بلوکه کردن هرزنامه های ارسالی از طریق جیمیل (Gmail) در نظر گرفته تا این سرویس پست الکترونیک کمتر از سوی هرزنامه نویسان مورد سوءاستفاده قرار بگیرد

یک نوع کثیف و تغییر یافته Email Spam ها، ارسال هرزنامه به Mailing List هاست. ارسال Spam به انجمن های گفتگوی عمومی یا خصوصی. از آنجا که بسیاری از این انجمن های گفتگو تنها به اعضای خود اجازه فعالیت می دهند، اسپم نویسان از ابزار اتوماتیکی برای ثبت نام در بسیاری از این انجمن ها استفاده می کنند و بنابراین می توانند به فهرست آدرسهای ایمیل اعضا دست یافته و هرزنامه ها را به پست الکترونیکی آنان ارسال کنند و یا مستقیما و از طریق انجمن های گفتگو آنان را مورد هدف قرار دهند.

در این راستا شرکت گوگل ارائه دهنده سرویس جیمیل که به عنوان یکی از بهترین و برترین سرویس های ایمیل دنیا مطرح است اخیرا از الگوریتم جدیدی برای شناسایی هرزنامه های دریافتی کاربران پرده برداری کرده است که با آنالیز متون نامه ها و شناسایی نامه های مشکوک از دریافت آنها درinbox  کاربران جلوگیری می کند.

گوگل ابزار جدیدی را برای بلوکه کردن هرزنامه های ارسالی از طریق جیمیل (Gmail) در نظر گرفته تا این سرویس پست الکترونیک کمتر از سوی هرزنامه نویسان مورد سوءاستفاده قرار بگیرد. در واقع گوگل فیلتر جدیدی را برای بلوکه کردن هرزنامه‌ ها به جیمیل افزوده تا هرزنامه ‌نویسان امکان ارسال ایمیل ‌های گمراه کننده یا پیام های موسوم به پیشینگ را نداشته باشند. فیلتر تازه، نامه ‌هایی را که دارای کاراکترهای محدود، مشابه و تکرارشونده هستند شناسایی کرده و با تجزیه و تحلیل محتوای آنها تشخیص می دهد که آیا باید نامه‌ های یاد شده را هرزنامه محسوب کند یا خیر.

هرزنامه نویسان همچنین از شباهت برخی کاراکترها استفاده کرده و با استفاده از آنها به جای یکدیگر یا ترکیب کردن آنها با هم تلاش می کنند نرم افزارهای ضدهرزنامه را فریب دهند. فیلتر یاد شده تلاش کرده تا این معضل را هم برطرف کند و جلوی سوءاستفاده از کاربران را به این طریق بگیرد.

پیش از این کنسرسیوم یونیکد فهرستی از سه نوع ترکیب کاراکترها را به عنوان روش هایی که قابل سوءاستفاده بوده و باید محدود شوند، مشخص کرده بود. گوگل می گوید در طراحی فیلتر تازه اش به این مساله توجه کرده و اگر از این ترکیب های مشکوک برای ارسال ایمیل استفاده شود، آن ایمیل ها را بلوکه خواهد کرد.

فراوری: آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: افتانا / عصر ایران / ویکیپدیا

مطالب مرتبط:

روش‌های جستجو در گوگل

کارمندان گوگل خوشبخت‌ترند!

آمارهای میلیاردی گوگل