تبیان، دستیار زندگی
بسیاری از سایت‌ های بزرگ مثل گوگل و فیس بوک در حال سوئیچ کردن پروتکل IPv6 هستند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت می ‌توانند برای اتصال کاربران جدیدشان به وب از IPv6 استفاده کنند به گونه ای که مشتریان فعلی اصلا متوجه این تغییر نشوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینترنت شما از چهارشنبه تغییر نکرده؟!


بسیاری از سایت‌ های بزرگ مثل گوگل و فیس بوک در حال سوئیچ کردن پروتکل IPv6 هستند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت می ‌توانند برای اتصال کاربران جدیدشان به وب از IPv6 استفاده کنند به گونه ای که مشتریان فعلی اصلا متوجه این تغییر نشوند.

اینترنت-ipv6

IPv6  یکی از بزرگترین و فراگیرترین تغییراتی بوده است که تا به حال بر روی ساختارهای پایه ‌ای اینترنت اِعمال شد. تغییری که در طول 20 سال گذشته بی سابقه بوده ‌است. در حقیقت نسخه 1 تا 3 پروتکل IP هیچگاه به کار برده نشد، همین اتفاق برای نسخه پنجم نیز افتاد. IPv4  تا زمانی که تمامی پروتکل‌ ها به درستی وظایف خود را انجام می ‌دانند یک چیز واقعاً مفید بود، به خصوص که طراحی آن به سال 1970 باز می‌ گشت و امتحان خود را پس داده بود. اما این مجموعه یک سری مشکلات داشت؛ هر کامپیوتر بر روی شبکه احتیاج به آدرس اینترنتی مخصوص خود داشت و IPv4 فقط 32 بیت داشت. چون 30 سال قبل به علت مسائل تکنیکی تعداد کل وسائل مربوط به شبکه از 32^2 یا 4ظ¬294ظ¬967ظ¬296 کمتر بود  چیزی نزدیک به 4 میلیارد – که مشکل بزرگی به نظر نمی‌رسید. اما امروزه با وجود صدها میلیون استفاده کننده اینترنت و در حالیکه آدرس‌های اینترنتی بر روی تلفن‌ های همراهی که از جستجوگرهای اینترنتی کوچک استفاده می ‌کنند و وسائل بازی و خانگی مانند یخچال و تلویزیون و... که به زودی و برای راحتی و کارایی بیشتر قرار است به اینترنت وصل شوند به کار برده شود کاملا مشخص می ‌شود که چرا این 32 بیت آدرس به زودی تمام خواهد شد. بنابراین لزوم استفاده از IPv6  مطرح شد. در این راستا مهمترین تغییر چهار برابر شدن فضای آدرس دهی از 32 به 128 بیت درنسخه جدیدIP  یعنی IPv6  بود. در عمل از فضای آدرس دهی جدید به خوبی استفاده نخواهد شد، با این وجود هیچ گاه مشکل کمبود آدرس به وجود نخواهد آمد. به طور خلاصه برای هر کدام از ما 60 هزار میلیارد آدرس IP فراهم خواهد شد. گسترش IPv6 احتیاج به بازنگری در سیستم های شبکه‌ ای و تغییر پیکر بندی صدها میلیون کامپیوتر در سراسر جهان خواهد داشت. مساله ی امنیت نیز یکی از مهمترین مسایل در این نسخه می ‌باشد که بایستی بصورت وسیع به آن پرداخته شود.

در این راستا مهمترین تغییر چهار برابر شدن فضای آدرس دهی از 32 به 128 بیت درنسخه جدیدIP  یعنی IPv6  بود

حائز اهمیت آنکه، بدون اخذ  IPv6، افرادی که در حال گشت و گذار در وب هستند برای ورود به سایتی که با IPv6 آپدیت نشده باید از یک دروازه انتقال عبور کنند و این باعث پایین آمدن سرعت می شود. از روز چهارشنبه ی گذشته، صاحبان وب سایت‌ ها تشویق به استفاده دائم ازIPv6  شدند. IPv6 نسل آینده پروتکل‌های اینترنت است!

جان کوران، رئیس و مدیر عامل رجیستری اینترنت آمریکا در ایمیلی به Mashable گفت: "روز جهانی راه اندازی IPv6 کمی فراتر از حد درک مردم بود. IPv6  بزرگترین ارتقا اینترنت تا به امروز است و تنها تصمیمی کوچک برای ارئه دهندگان محتوای اینترنت نیست که بخواهند مشخص کنند IPv6 داشته باشند یا نه!" کوران اضافه کرد: "در حرکتی رو به جلو، کاربران اینترنت برای رسیدن به سایت‌ هایی که اتصالات IPv6 را اخذ نکرده اند مجبورند از دروازه هایی بگذردند که نتیجه آن سرعت پایین تر اتصال و دریافت سرویس ‌ها خواهد بود. اما خبر خوب این که این تغیرات آنقدر به خوبی انجام خواهد شد که کاربران جهانی اینترنت متوجه هیچ تغییر قابل توجهی در زندگی روزمره ‌شان نمی ‌شوند!"

بسیاری از سایت‌های بزرگ مثل گوگل و فیس بوک در حال سوئیچ کردن به این پروتکل هستند. ارائه دهندگان خدمات اینترنت می ‌توانند برای اتصال کاربران جدیدشان به وب از IPv6 استفاده کنند به گونه ای که مشتریان فعلی اصلا متوجه این تغییر نشوند. کمپانی ها و وب سایت ها هم باید برای اخذ IPv6  با ISP با هاست خود صحبت کنند.

اینترنت

روزهای پس از تغییر

پس از تعویض پروتکل اینترنت از IPv4 به IPv6 ، در هفته گذشته، تعداد آدرس های اینترنتی بسیار زیاد شده است. فکر می کنید چقدر بیشتر از قبل شده؟ تنها یک روز پس از تغییر دائمی و همیشگی اینترنت در روز چهارشنبه، خبرگزاری CNN اعلام کرد اینترنت در حال حاضر 340 تریلیون ، تریلیون ، نریلیون، آدرس منحصر به فرد دارد. یعنی عدد 340 با شصت تا صفر! ما می دانستیم که این سوئیج کردن از پروتکل IPv4 به IPv6 ، مقدار فروانی از آدرس های تازه اینترنتی را ایجاد خواهد کرد اما بر اساس گزارش CNN ، این رشد نزدیک به 79 اکتیلیون ( میلیارد، میلیارد، میلیارد) است! ما هم خیلی خوب نمی فهمیم این اعداد و ارقام یعنی چه، پس بگذارید برای نزدیک تر کردن این مطلب به ذهن چند مقایسه انجام دهیم:

340 تریلیون، تریلیون، تریلیون یعنی:

-  بر اساس برخی از برآوردها این رقم بیشتر از تمام ستاره های جهان است.

- بیش از تعداد سلول های بدن انسان است.

-بیشتر از تعداد گالن های آب روی کره زمین است.

حالا فهمیدید این رقم چقدر بزرگ است؟ اکنون نسبت به IPv6  چه احساسی دارید؟

"روز جهانی راه اندازی IPv6 کمی فراتر از حد درک مردم بود. IPv6  بزرگترین ارتقا اینترنت تا به امروز است و تنها تصمیمی کوچک برای ارئه دهندگان محتوای اینترنت نیست که بخواهند مشخص کنند IPv6 داشته باشند یا نه!"

روش های آدرس دهی IP

دو روش برای آدرس دهی IP در جهان رایج است: IP version 4.0 -  IP version6.0

IPv4  در سال 1983ایجاد شد و تاکنون رایج‌ترین روش کار بود. در این روش از اعداد 32 بیتی استفاده می ‌شود. یک نشانی IP  با 4 عدد كه توسط نقطه از یكدیگر جدا شده‌اند مشخص می ‌شود.

مثال: 192.168.0.1

هر عدد در این نشانی بین صفر تا 255 است، پس آدرس دهی بین  255 .255 . 255 . 255 تا 0. 0 . 0 .0 قابل تعریف است. در این روش می توان 4 بیلیون آدرس منحصر بفرد ایجاد كرد. اما با گسترش چشم‌ گیر ابزار و وسایل‌ های ارتباطی این مقدار کفاف جهان امروز را نمی‌دهد. بنابراین از پروتکل جدیدی باید استفاده کرد.

IPv6.0  در سال 1999 ایجاد شد و از روش 128بیتی استفاده می ‌كند، در نتیجه از سیستم عددنویسی هگزا (16تایی) بهره می‌ برد. این آدرس‌ها در مبنای 16 نوشته می‌شوند و شامل 3.403أ— 1038  آدرس هستند. اما به راستی این مقدار IP تا چه زمانی نیاز ما را برطرف خواهد نمود؟

فرآوری :آزاده مرنی

بخش ارتباطات تبیان


منابع: فرهنگ نیوز / خبرآنلاین / ویکیپدیا