تبیان، دستیار زندگی
حضور فیلم سازان ایرانی در جشنواره های خارجی همیشه با اما و اگر همراه بوده؛ علاوه بر فیلم ها که حضورشان در این جشنواره ها اظهار نظر و حواشی زیادی به دنبال دارد، فیلم سازان و بازیگرانی هم که به بهانه این جشنواره ها راهی می شوند هر از چند گاهی جنجال هایی به
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حاشیه های یک پوشش جنجالی


حضور فیلم سازان ایرانی در جشنواره های خارجی همیشه با اما و اگر همراه بوده؛ علاوه بر فیلم ها که حضورشان در این جشنواره ها اظهار نظر و حواشی زیادی به دنبال دارد، فیلم سازان و  بازیگرانی هم که به بهانه این جشنواره ها راهی می شوند هر از چند گاهی جنجال هایی به وجود می آورند. تازه ترین مورد مربوط است به نوید محمد زاده بازیگر فیلم «ناهید» که به عنوان نماینده ایران در کن حضور دارد.


حاشیه های یک پوشش جنجالی

قبل تر حواشی جشنواره های خارجی بیشتر رنگ و بوی سیاسی داشت و طیف های مختلف در رسانه ها بیشتر با نگاه سیاسی حضور در این جشنواره ها را بررسی می کردند، اما حالا با وجود شبکه های اجتماعی و حضوری که خود عوامل یک فیلم در این شبکه ها دارند واکنش ها و اظهار نظرها تنها خلاصه در رسانه های رسمی نمی شود و مردم به عنوان کاربران اصلی این شبکه ها نقش تأثیرگذاری در این خط دهی و جریان سازی رسانه ای دارند.  
معمولا هر فیلمی که از ایران در جشنواره های خارجی مثل کن، اسکار، ونیز و.... حضور پیدا می کند با حاشیه همراه است. با این تفاوت که نو ع این حاشیه ها کمی با هم فرق می کند. گاهی رفتار و نوع برخورد فیلم سازان و بازیگران، گاهی مضمون فیلم ها، مواقعی اظهار نظرهای شخص فیلم ساز و در مواردی هم نوع پوشش بازیگران و فیلم سازان در رقم خوردن این حواشی نقش دارد.
نمونه های زیادی از این حواشی وجود دارد از صحبت های اصغر فرهادی بعد از دریافت اسکار برای " جدایی نادر از سیمین" گرفته تا حضور فیلم "قصه ها" در جشنواره ونیز و اظهارنظرهای رخشان بنی اعتماد. اما ظاهرا به تازگی این حواشی در نوع پوشش هاست.

بعد از لیلا حاتمی، حاشیه ای دیگر برای کن
امسال سینمای ایران در جشنواره کن یک نماینده دارد. فیلم "ناهید" ساخته آیدا پناهنده. به همین خاطر برخی از عوامل این فیلم  از جمله کارگردان و دو بازیگر اصلی آن یعنی پژمان بازغی و نوید محمد زاده به فرانسه رفته ‌اند تا در جلسه نمایش فیلم حضور داشته باشند.
در جریان حضور عوامل این فیلم در جشنواره کن نوع پوشش نوید محمد زاده در حاشیه هایی را ایجاد کرده. مانند خیلی از حواشی که این روزها شکل می گیرد، این جنجال هم از شبکه های اجتماعی  شروع شد، زمانی که پژمان بازغی عکسی از خودش و نوید محمد زاده در حاشیه جشنواره کن در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد.
به محض انتشار عکس، کاربران بسیاری نسبت به پوشش نوید محمدزاده معترض شدند و در کامنت های زیادی نسبت به نوع پوشش این بازیگر واکنش نشان دادند. بسیاری از کاربران معتقد بودند که این پوشش شایسته نماینده سینمای ایران در جشنواره‌ای خارجی نیست و برخی دیگر نیز مدعی بودند که در جشنواره‌های معتبر باید از لباس و پوشش رسمی استفاده کرد.
عده ای هم بودند که معتقد بودند تیپ و ظاهر هر شخص به خود او مربوط است و دیگران نباید در این زمینه اظهار نظر کنند.
پست بعدی از محمد زاده بود که عنوان کرد: «...این لباس توریستی من است و در مراسم فرش قرمز پوشش دیگری داشتم که به زودی گذاشته می شود، نگران آبری ایران نباشید...»

نمونه های زیادی از این حواشی وجود دارد از صحبت های اصغر فرهادی بعد از دریافت اسکار برای " جدایی نادر از سیمین" گرفته تا حضور فیلم "قصه ها" در جشنواره ونیز و اظهارنظرهای رخشان بنی اعتماد. اما ظاهرا به تازگی این حواشی در نوع پوشش هاست


پایین این پست هم همان کامنت ها و اظهار نظرها تکرار شد تا اینکه پژمان بازغی پست دیگری منتشر کرد و نوشت: « و باز هم جشنواره کن، با همه بی‌مهری شما و دیگران، درسته که این فیلم و ما نماینده شما هستیم اما هیچ تلاشی برای فرستادن ما به این جشنواره نشد، من و نوید با هزینه شخصی به این جشنواره آمدیم اما توهین‌ های برخی از شما به ما دلسرد کننده است، شاید اصل قضیه فراموش شده که برای چی اینجاییم برای شما اینجاییم با بضاعت اندک سینمای ایران، باز هم از فردا براتون عکس میفرستم. یا حق».
گرچه ظاهرا بازغی این متن را گذاشت تا بلکه از اعتراضات کاسته شود اما حالا خود بازغی نیز مورد اعتراض کاربران قرار گرفت. برخی از کاربران از روحیه طلبکارانه ‌ای که در متن مشاهده می‌شد انتقاد کردند و گفتند اینکه با هزینه شخصی رفته ‌اید دلیل نمی‌شود که منت اش را سر ما مردم بگذارید. و برخی از کاربران نیز به حمایت از پژمان بازغی و نوید محمدزاده پرداختند و اینکه از باقی کاربران می‌خواستند آنها را دلسرد نکنند.

حاشیه جشنواره

نوید محمد زاده کمی قبل تر هم در حاشیه های جشنواره فیلم فجر به خاطر نوع پوشش علاوه بر کاربران شبکه های اجتماعی از طرف رسانه ها هم مورد انتقاد قرار گرفته بود و نظرات بسیاری وجود داشت که برای یک مراسم اینچنینی باید از پوشش رسمی استفاده کرد؛ همانطور که در معتبر ترین جشنواره های خارجی هم این اتفاق می افتد.
اما به نظر می رسد محمدزاده با هوشمندی کمی چنین پوششی را انتخاب کرده چون قبلا هم این واکنش ها را نسبت به نوع لباسش در جشنواره فیلم فجر تجربه کرده بود؛ همچنین به لحاظ زیبایی شناسی این پوشش حرفی برای گفتن ندارد و فقط باعث متفاوت شدن او گشته.
سال پیش، زمانی که لیلا حاتمی به عنوان داور در جشنواره کن حاضر شد حاشیه ای دیگر به وجود آمد و با وجود اینکه خیلی ها نسبت به او اعتراض کردند اما حاتمی خیلی سریع عذرخواهی کرد و با عنوان کردن نکاتی گفت: «... با این حال از این پیشامد و اینکه احساسات کسانی را آزرده باشم بسیار متاسفم چه خود تربیت شده پدری هستم که همه از میزان علاقه او به دین و ملیت ایرانی آگاهند.»همین صحبت های لیلا حاتمی در جمع شدن سریع تر جنجال ها موثر بود.
اما این نگاه که هر کس اختیار پوشش خودش را دارد و اگر با هزینه خودش در جشنواره ای حاضر شده پس با هر پوششی که خواست می تواند حاضر شود نگاه اشتباهی است. اگر به گفته خود پژمان بازغی به عنوان نماینده ای از ایران در این جشنواره حاضر شدند پس شاید بهتر باشد قواعد حضور در جشنواره را هم مانند سایر بازیگران مطرح دنیا که در این جشنواره حضور دارند بپذیرند.
زمانی که اثری در یک جشنواره خارجی حاضر می شود حتی اگر به شکل شخصی و با هزینه های دولتی این اتفاق نیفتاده باشد باز هم این نگاه وجود داردکه این اثر و سازندگان آن نماینده ای از یک کشور هستند. اگر شرکت کنندگان این جشنواره ها به گفته خودشان نماینده بودن از طرف ایران را قبول دارند پس باید در پذیرش قواعد هم نکاتی را رعایت کنند اگر هم حضور خودشان را شخصی و بی ارتباط با کشورشان می دانند پس نباید خود را نماینده مردم ایران معرفی کنند.

حتما حواشی بیشمار حضور برخی هنرمندان در برزیل خاطرتان هست. آن اتفاق نشان می دهد افکار عمومی در کشور ما وقار و متانت هنرمندان را بیش از هر چیز دیگری می پسندد و این اصلا ربطی به قانون ندارد. پس هنرمند هم باید قاعده بازی را بپذیرد و به این خواسته عمومی احترام بگذارد.

علی احمدی
بخش ارتباطات تبیان



مطالب مرتبط:
زندگی سلبریتی ها چه قدر اهمیت دارد؟