تبیان، دستیار زندگی
استودیو فیلم سازی دیزنی از تولید سری چهارم سری فیلمهای پر فروش دزدان دریایی کارائیب خبر داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عصر تبلیغات و تلقینات

استودیو فیلم‌سازی «دیسنی» از پروژه ساخت چهارمین قسمت از سری فیلم‌های پرفروش «دزدان دریایی كارائیب» خبر داد. كمپانی دیسنی اعلام كرد، چهار پروژه‌ جدید فیلم‌سازی را اجرا خواهد كرد كه ساخت «دزدان دریایی كارائیب 4» مهم‌ترین آنها خواهد بود.

دزدان دریایی كارائیب؛ صندوقچه مرد مرده» با فروش بیش از یك میلیارد و ششصد میلیون دلار بعد از  «تایتانیك» و «ارباب حقله‌ها» در لیست 10 فیلم پرفروش تاریخ سینما قرار دارد.

در قسمت چهارم این فیلم نیز «جانی دپ» در نقش كاپیتان «جك اسپارو» ایفای نقش خواهد داشت.

شنیدن چنین اخباری در دنیای قشنگی که صنعت سرگرمی، در تمامی ابعاد آن ایفای نقش می کند، چندان بعید و دور از ذهن به نظر نمی رسد. این یک سناریوی تکراری است که دائما با آن مواجه هستیم. امروز فیلم جدیدی اکران می شود و فردا باید منتظر بمانیم تا قسمت دوم آن ساخته شود و این داستان ادامه دارد. باید دائما با شخصیت ها و عملکرد و نگرش

دزدان دریایی کارائیب

آنان، در تماس باشیم. بازی های کامپیوتری فیلم های مشهور سینمای هالیوود ساخته می شوند و در دسترس  فرزندان ما قرار می گیرند. آنچه مهم است، اجرایی کردن پروژه یکسان اندیشی است. که البته اگر از کودکی اعمال شود، نتیجه بهتر و سریع تری را به دنبال خواهد داشت. تربیت نسل کودکانی سرگرم که هر جا بروند، دستگاه کوچک بازیهای رایانه ای خود را به همراه دارند تا در فراغتشان، لحظه ای را بدون حضور تولیدات صنعت سرگرمی، سپری نکنند. گفته می شود که اصلی ترین قلمرو برای سرکوب آدمیان در جامعه مدرن، قلمرو اوقات فراغت است. لحظاتی که افراد ظاهرا باید به فراغت، راحتی و تفریح، آنرا سپری کنند اما جذابیت های خوش خط و خال، افراد را به همان سمت و سویی می کشاند، که به اهداف مورد نظرش، نزدیکتر باشد. اینجاست که تربیت آغاز می شود. زمانی که تمامی گاردها باز است و ورود به ذهن و روح افراد، آزاد است. فضای جذاب سرگرمی ها، که گویا اذهان آدمیان در آن، به خوابی دلچسب فرو رفته است.

آری! عصر امروز دورانی است که تبلیغات به همراه تلقینات، ما را رها نمی کند. آموزش و تلقین دائما در مقابل دیدگان ما قرار دارد تا به ما بگوید، چه بخوریم، چه بخریم، کجا برویم و چگونه برویم...هرچند همه این تلقین ها ظاهری شیک و مودبانه دارند و از اختیار و قدرت انتخاب سخن می گویند، اما به نظر می رسد واقعیت چیز دیگری است.

گفته می شود که اصلی ترین قلمرو برای سرکوب آدمیان در جامعه مدرن، قلمرو اوقات فراغت است.

تبلیغات تلقینی بسیار زیرکانه و متنوع طراحی می شوند. فیلم ها و محصولات مختلف تلویزیونی هر کدام ژانر مخصوص به خود را دارند. مثلا ژانر ادبی و عشقی، ژانر جنگی و یا ژانر قهرمانی. در واقع مقصود این است که صنعت سرگرمی به

دزدان دریایی کارائیب

تمامی روحیات و علایق توجه دارد و خلاء های موجود را برای تمامی افراد پر می کند. به نظر می رسد تمامی تلاشش برای این است که نقطه های خالی باقی نمانند. پس آنچه تولید می شود، مجموعه ای است رنگارنگ و متنوع که با طبع هر مخاطبی، سازگار باشد و از آن لذت برد.

صنعت سرگرمی در واقع در حال ساختن زندان هایی متنوع برای مخاطبان خویش است. هر کسی زندان خود را دارد. هرکسی به چیزی وابسته و دل خوش است. ممکن است تمام زندگی یک فرد خودروی او باشد. پس دائما به فکر آن است و هر آنچه با آن مرتبط است، او را به سمت خود می کشاند. فرد دیگر از خوردنی های متنوع در فضاهایی متنوع تر لذت می برد. پس برای تجربه لذت بردن از صرف شام در بلندترین برج پایتخت، لذت می برد و برای کسب این لذت حاضر است مبلغ هنگفت و عجیبی را پرداخت کند. به این ترتیب با توجه به علایق افراطی افراد، از هر کدام این علایق، زندانی برای افراد ساخته می شود که دائما در بند آن هستند، به گونه ای که انگار راه فراری وجود ندارد.

در واقع مقصود این است که صنعت سرگرمی به تمامی روحیات و علایق توجه دارد و خلاء های موجود را برای تمامی افراد پر می کند. به نظر می رسد تمامی تلاشش برای این است که نقطه های خالی باقی نمانند. پس آنچه تولید می شود، مجموعه ای است رنگارنگ و متنوع که با طبع هر مخاطبی، سازگار باشد و از آن لذت برد.

در این برنامه از پیش تعیین شده، هدف آنست که هر کس زندان خویش را دوست بدارد و دائما در درون آن غوطه ور باشد. وقتی سرگرمی و لذت با این غوطه وری همراه باشد، غفلتی لذت بخش را به همراه خواهد داشت. به این ترتیب تفریح بهتر از تفکر است. وقتی تفریح در حد وسیعی وجود دارد، البته فرصت کمتری برای اندیشیدن باقی می ماند.

حتی گروه هایی به وجود می آیند که در ستیز با اندیشه هستند. مثل رپ و هوی متال. که البته مصرف قرص های روان گردان آنها را کامل تر می کند.

بهتر است از بحث اصلی دور نشویم. یعنی آنچه مقصود این مقاله است. پرداختن به این موضوع که آثار سینمایی چطور می توانند در شکل دهی نگرش مخاطبان خویش، موثر باشند. هدف، بررسی یک محصول معروف دیگر از کمپانی هالیوود است. فیلم سینمایی دزدان دریایی کارائیب که تا کنون سومین قسمت آن نیز ساخته شده و فروش بسیار بالایی داشته است. حال سخن از ساخت قسمت چهارم است. در ادامه همین مبحث، در مقاله بعدی به نقد و تحلیل این اثر سینمایی می پردازیم.

ادامه دارد...

فاطمه ناظم زاده/گروه جامعه و سیاست