تبیان، دستیار زندگی
‏گیری از وقوع جرایم توسط قوه قضائیه.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگیری قوه قضائیه از جرائم!
قانون

مقدمه:

در آستانه تغییر رئیس قوه قضائیه قرار داریم و بنابر وظیفه بخش حقوق سایت تبیان در جهت اطلاع‏ رسانی و گسترش فرهنگ و آموخته‏های حقوقی کاربران گرامی 2مقاله حقوقی را با تطبیق به برخی مصادیق روز جامعه‏‏مان، تقدیم نمودیم؛

1- قوه قضائیه و رسیدگی به اغتشاش!

2- اخطار قوه قضائیه به مسوولان!

در ادامه آخرین وظیفه اساسی قوه قضائیه را که در قانون اساسی بدان تصریح گردیده و در زمره وظایف اصلی آن محسوب نموده و آن اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین است، مورد بررسی قرار می‏دهیم و یکی از مهمترین اقسام اصلی‏اش که پیشگیری با افزایش نیروهای پلیس یا دوربین‏های مدار بسته و... است تحلیل می‏نماییم.

همه این اقسام برای خنثی کردن عوامل ارتکاب جرم و کاهش میزان بذهکاری صورت می‏گیرد

اقسام پیش‏گیری‏ها!

به لحاظ حقوق کیفری و جرم‏شناسی، برای پیش‏گیری اقسام گونه‏گونی وجود دارد که برخی از آنها عبارتند‏از:

- تقسیم اول = پیشگیری کیفری، پیشگیری غیرکیفری

- تقسیم دوم = پیشگیری عام، پیشگیری خاص

- تقسیم سوم = پیشگیری اجتماعی، پیشگیری وضعی (یا خنثی‏ساز موقعیت‏های جرم)

- تقسیم چهارم = پیشگیری ابتدایی، پیشگیری ثانوی

همه این اقسام برای خنثی کردن عوامل ارتکاب جرم و کاهش میزان بذهکاری صورت می‏گیرد و با توجه به محدویت مقالات در اینجا توضیحی تفصیلی خود را تنها پیرامون یکی از این اقسام ارایه می‏دهیم و در آینده توضیحات بیشتر در مورد سایر اقسام پیشگیری را تقدیم خواهیم نمود؛

- پیشگیری وضعی توسط قوه قضائیه با کاهش موقعیت‏های جرم.

- پیشگیری وضعی چیست؟؟

یکی از اقسام پیشگیری که از اهمیت نسبتاً فراوانی برخوردار است پیشگیری وضعی است و در این قسم از اقسام پیشگیری، می‏کوشیم تا با کاستن از امکانات و اوضاع و موقعیت‏های جرم‏زا و به عبارت بهتر با دشوار ساختن ارتکاب جرم توسط اشخاص فرصت طلب، از وقوع جرم یا افزایش میزان آن جلوگیری نمائیم.

دوربین مخفی

به عنوان مثال افزایش نیروهای پلیس در محل‏هایی که احتمال وقوع جرم در آنها بیشتر است یکی از مصادیق پیشگیری وضعی از جرایم می‏باشد که در آن از نیروی انسانی در اختیار استفاده می‏شود تا وضع و موقعیت ارتکاب جرم را برای موقعیت طلبان به هم زده تا در نتیجه شاهد ارتکاب جرایم کمتر می‏باشیم.

مثال دیگری که برای درک بهتر این نوع از پیش‏گیری می‏توان ارایه نمود، پیش‏گیری با نصب دوربین‏های مداربسته است، که با بکارگیری تکنولوژی روز در جهت کشف علمی جرایم توسط بسیاری از نیروهای قضایی و امنیتی کشورها صورت می‏گیرد؛ در این نوع از پیش‏گیری دوربین‏ها به منزله چشم‏های حاضر و هوشیار  قوه قضائیه و دادگستری دائماً در حال اخطار به شهروندان هستند. و از یک‏سو  فرصت‏طلبان سودجو را می‏ترسانند و از سوی دیگر شهروندان را آرامش خاطر بیشتری می‏بخشند.

معایب این نوع پیشگیری از جرم

هر چند کاهش یافتن میزان ارتکاب جرایم توسط درصدی از مردم بواسطه اقسام پیش‏گیری وضعی با مفهوم گفته شده بدون شک و قطعی است لکن معایب متعددی نیز برای این پیش‏گیری ذکر شده که ما به برخی از آنها اشاره می‏نمائیم.

عیب نخست این نوع از پیش‏گیری: آسیب به حریم خصوصی

حریم خصوصی افراد که یکی از اقسام حقوق شناخته شده برای آحاد ملت است و پاس داشت آن نه تنها توسط اشخاص عادی لازم است بلکه نیروهای دولتی و قوه قضائیه موظف به رعایت و حفظ حریم آن هستند، بر این پایه، افزایش بی‏شمار ابزارهای کنترلی و در نظر گیرنده امنیتی همچون دوربین‏های مداربسته، دزدگیری‏های بی‏شمار الکترونیکی و افزایش بی حد و حصر نیروهای پلیس که به منظور کاهش موقعیت‏های ارتکاب جرم صورت می‏گیرد از سوی دیگر سبب اختلال و عدم رعایت حریم خصوصی افراد می‏گردد و کوچک‏ترین نگاه و حرکت هر شخص در معرض کنترل است و به عبارت ساده جامعه‏ای که بخواهد از این نوع از پیش‏گیری بصورت جدّی و فراوان بهره‏مند گردد، تبدیل می‏شود به یک جامعه پلیسی و هر کس در کوچه و خیابان نگران این است که مبادا کوچک‏ترین حرکت نامناسب و خلاف‏شان از او صادر شود!

یکی از اقسام پیشگیری که از اهمیت نسبتاً فراوانی برخوردار است پیشگیری وضعی است

عیب مهمتر این نوع پیش‏گیری: ترویج فضایی بی‏اعتمادی در جامعه

علاوه بر آنچه در قسمت نخست در مورد آسیب‏های به حریم  خصوصی بواسطه این نوع‏ پیش‏گیری بیان شد؛ اشکال دیگر این راه از پیش‏گیری ترویج فرهنگ بی‏اعتمادی و سوءظن در متن جامعه است، در واقع هنگامی که به عنوان مثال برای یافتن شخص خاطی و مجرم در یک دانشگاه ما تمام افراد دانشجو و استاد و... را موظف می‏کنیم که ورود و خروج خود را با اثر انگشت بر روی دستگاه الکترونیکی هر روز قبل از ورود و بعد از اتمام وقت ثبت نمایند، سوءظن و جو بی‏اعتمادی، بی‏اخلاقی ترویج و انعکاس می‏یابد.

به عبارت دیگر با این گونه اقدامات پیش‏گیرانه حتی اگر بنگرید به فاسدترین محیط‏های ایران سبب کاهش میزان جرایم گردد این اقدامات موقتی است و به محض یافتن موقعیت مناسب وضع به مراتب از گذشته بدتر خواهد شد زیرا فشار ناشی از جو بی‏اعتمادی آثار خود را ظاهر خواهد ساخت.

عیب اساسی این نوع پیش‏گیری، موقتی و مسکن بودن عیب اساسی و دیگر این نوع از پیش‏گیری قابل خنثی سازی بودن این نوع از پیش‏گیری‏ها می‏باشد و به طور آشکاری مجرمین حرفه‏ای را وادار می‏سازد که برای خنثی سازی آن به شگردهای جدید و تکنولوژی روز روی بیاورند یا موقعیت‏های دیگر را پیدا کنند به عنوان مثال اگر قوه قضائیه برای پاک‏سازی یک محله از توزیع آسان موادمخدر بخواهد از پیش‏گیری وضعی با افزایش نیروهای پلیس استفاده کند، هر چند آن محل پاک شود.

لکن مجرمین محله دیگری را انتخاب و جایگزین می‏نمایند و به عبارت ساده‏تر تنها موقعیت عوض می‏شود و این به منزله مسکن است نه درمان قطعی.

نتیجه بحث:

پیشگیری از جرایم از وظایف مصرح در بند 5 اصل 156 قانون اساسی برای قوه قضائیه محسوب می‏شود و بکارگیری روش‏های صحیح پیش‏گیری اهمیت فراوانی دارد، پیش‏گیری وضعی (یعنی کاستن از امکان ارتکاب جرم توسط مجرمین با کارهایی همچون نصب بی‏شمار دوربین‏های مداربسته و...) معایب متعددی دارد هر چند مزایای همچون کاستن موقت و سریع میزان حریم را نیز به ارمغان می‏آورد.

زهرایی

کروه جامعه و سیاست