تبیان، دستیار زندگی
محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در گفتگوی اختصاصی با تبیان می گوید که این امکان وجود دارد که اصلاحات لیست مشترکی با اعتدال گرایان در تهران ارائه کند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رد صلاحیت ها به نفع و مصلحت کشور نیست!

محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی در گفتگوی اختصاصی با تبیان می گوید که این امکان وجود دارد که اصلاحات لیست مشترکی با اعتدال گرایان در تهران ارائه کند.

مصاحبه:فرامرزی -بخش سیاست تبیان
محمدجواد حق‌شناس

اصلاح طلبان که تقریبا از تابستان 92 فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده بودند، اکنون پس از اعلام نظر هیات های نظارت درباره نامزدهای انتخابات دچار چالش شدند و تعداد زیادی از نمایندگان اصلی آنها تایید صلاحیت نشدند. با این وجود رویکرد اصلی اصلاحات استفاده از ظرفیت های قانونی و رایزنی و گفت و گو با نهادهای مرتبط با انتخابات است. محمدجواد حق شناس عضو شورای مرکزی حزب اعتمادملی با ابراز امیدواری از اینکه شورای نگهبان صلاحیت نامزدهای ردصلاحیت شده اصلاحات را تایید کند می گوید که این امکان وجود دارد که اگر اصلاح طلبان تایید نشوند، اصلاحات لیست مشترکی با اعتدال گرایان در تهران ارائه کند.
ظاهرا اعلام نظر هیات های نظارت، رضایت اصلاح طلبان را برآورده نکرده است. موضع و راهبرد اصلاح طلبان در این مقطع از انتخابات چیست؟
اعلام نظر هیات های نظارت آنقدر غیرقابل تصور و غیرقابل پیش بینی بود که شاید مشارکت در انتخابات تاثیر بگذارد.این اعلام نظر برای فعالان سیاسی و حزبی هم شوک آور بود. ما معتقدیم رد صلاحیت ها به مصلحت و نفع کشور، انقلاب ، مردم و فعالیت های سیاسی نخواهد بود. در سخنرانی رئیس جمهور درجمع استانداران و فرمانداران سراسر کشور دیدیم که رئیس جمهور این اتفاق را غیرمترقبه تلقی کرده وگفت که مجلس خانه ملت است نه خانه یک جناح خاص. در واقع رئیس جمهور با کوتاه ترین کلمات، رساترین پیام را درباره عملکرد هیات های نظارت به کار برد. من اگر خواسته باشم درباره وضعیت موجود صحبت کنم می توانم دهها جمله را به کار ببرم اما دقیق ترین جمله همان بود که رئیس جمهور بیان کرد یعنی مجلس خانه ملت است.
در گام اول تصمیم ما این بود که تمام داوطلبانی که احساس می کنند ناعادلانه رد صلاحیت شده اند در موعد قانونی اعتراضات خود را بیان کنند که روند صورت پذیرفت. در مرحله بعد ما به دنبال رایزنی با مراجع قانونی مثل اعضای شورای نگهبان بودیم تا اعتراضات و نگرانی های خود را بیان کنیم. ما همچنین با رئیس جمهور و نزدیکان وی هم دیدارهای متعددی داشتیم و کمیته رایزنی شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان گزارشی از روند رد صلاحیت ها را تقدیم رهبر انقلاب کرد و از ایشان استمداد جست.

اصلاح طلبان به دنبال این نیستند که به هر وسیله ای کرسی های مجلس را پر کنند. آنچه برای اصلاح طلبان مهم است منافع ملی، احترام به حقوق مردم و خروج کشور از مشکلات اقتصادی است. اصلاح طلبان می خواهند به وسیله مجلس در کناردولت باشند تا کشور به رشد 8 درصدی رسیده و اقتصاد مقاومتی محقق شود

تا چه حد امیدوارید که شورای نگهبان نامزدهای ردصلاحیت شده اصلاح طلبان را تایید کند؟
ما در حال حاضر در سراسر کشور فقط 30 تا 40 نامزد متوسط و متوسط به بالا بیشتر نداریم و امکان رقابت برای ما محدود شده است و چهره های متخصص و ارزشمند ما فعلا از فضای رقابت انتخاباتی خارج شده اند این چهره ها وزیر ، معاون وزیر، معاون رئیس جمهور،استاندار، جانباز و خانواده های شهدا بودند که سوابق زیادی در قوه مجریه و مقننه داشته اند. ما معتقدیم نتایج هیات های نظارت با نظرات رهبری همخوانی ندارد. ایشان دغدغه مشارکت حداکثری دارند و گفته اند حتی کسانی که نظام را قبول ندارند در انتخابات شرکت کنند ولی ما می بینیم اکنون فرزندان انقلاب که سابقه مدیریتی خوبی هم دارند رد صلاحیت می شوند. من بر این اعتقادم که اشتباه بزرگی انجام شده است. نمی شود نهاد معتبری مثل شورای نگهبان دستخوش بازیچه عده محدودی قرار گیرد. اعضای شورای نگهبان اجازه نمی دهند نام شورای نگهبان زیر سوال رود. چهره های معتبر و شناخته شده ای مثل آیت الله مومن، آیت الله یزدی، آیت الله شاهرودی و حقوق دانان شناخته شده ای مثل آقای ابراهیمیان، علیزاده و اسماعیلی اجازه نمی دهند چنین قضاوت نادرستی درباره ی شورای نگهبان انجام شود.
رئیس جمهور یا رئیس مجلس چه ابزارهایی در اختیار دارند که به واسطه آن مشکل ردصلاحیت ها را حل کنند؟
رئیس جمهور با عنوان رئیس قوه مجریه و مجری قانون اساسی باید مراقبت کند که کشور به سمت بحران دیگری حرکت نکند. مردم در سال 92 با هوشیاری خود حماسه 24 خرداد را آفریدند امروز هم نخبگان و فعالان سیاسی و مردم مصمم اند گام دوم را برداشته و روندی که از سال 92 آغاز شده را تکمیل کنند. اما عده ای می خواهند فضا را به سال 88 بازگرداند. من معتقدم چهره هایی مثل رئیس جمهور که بیشترین سابقه را در مسایل سیاسی ، تقنینی و امنیتی دارند اجازه نمی دهند چنین اتفاقی بیافتد. رئیس جمهور می تواند با گفت و گو با اعضای شورای نگهبان دراین باره به یک راه حل برسد. 
برنامه اصلاحات برای تهیه لیست نهایی چگونه پیش می رود؟
اصلاح طلبان به دنبال این نیستند که به هر وسیله ای کرسی های مجلس را پر کنند. آنچه برای اصلاح طلبان مهم است منافع ملی، احترام به حقوق مردم و خروج کشور از مشکلات اقتصادی است. اصلاح طلبان می خواهند به وسیله مجلس در کناردولت باشند تا کشور به رشد 8 درصدی رسیده و اقتصاد مقاومتی محقق شود. من از اظهارات اخیر آیت الله دری نجف آبادی و واعظ طبسی تشکر می کنم. باید توجه داشت که برای برگزاری انتخاباتی در تراز نظام باید نگاه جناحی را کنار گذاشت.
این امکان وجود دارد که اصلاح طلبان با اعتدال گرایان لیست واحدی ارائه کنند؟
من این موضوع را رد نمی کنم.  اگر لیست ما کامل نشد بر اساس وضع موجود تصمیمات لازم را می گیریم.