تبیان، دستیار زندگی
در میان رئیس جمهورهای امریکا تنها چند نفر کشته شده اند و انها هم یک وجه مشترک دارند اینکه در کل در دیره ماسون های امریکایی نبودند یکی از این افراد جان اف کندی است که درباره وی در زیر بیشتر می خوانیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چگونگی ترور كندی رئیس جمهور آمریكا


در میان رئیس جمهورهای امریکا تنها چند نفر کشته شده اند و انها هم یک وجه مشترک دارند اینکه در کل در دیره ماسون های امریکایی نبودند یکی از این افراد جان اف کندی است که درباره وی در زیر بیشتر می خوانیم.

کندی

کندی در 29 مه سال 1917 در بروکلین، ایالت ماساچوست به دنیا آمد. والدین او جوزف پ. کندی پدر و رز فیتزجرالد بودند. او پسر دوم خانواده از مجموع 9 فرزند میلیونر ایرلندی بود. او از 1961 تا زمان به قتل رسیدنش در 1963 ریاست جمهوری را به عهده داشت. او که عضوی از خانوادهء سیاسی و مشهور کندی بود به عنوان نمادی از لیبرالیسم آمریکایی مشهور است. در طول جنگ جهانی دوم در اقیانوس آرام ناوبان بود و به خاطر شجاعت در نجات جان سربازانش مدال گرفت. کندی هنگام آغاز ریاست جمهوری 43 سال داشت و از این رو جوان‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکاست (پیش از او این عنوان از آن تئودور روزولت بود).

از اتفاقات مهمی که در دوران ریاست جمهوری او افتاد می‌توان به تهاجم ناموفق به خلیج خوک‌ها، بحران موشکی کوبا، ساخته شدن دیوار برلین، آغاز مسابقه فضایی، اولین اتفاقات جنگ ویتنام و جنبش حقوق مدنی آمریکا اشاره کرد.

کندی رکوردهای دیگری نیز دارد. او تنها کاتولیک رومی است که به ریاست جمهوری رسیده، اولین رئیس جمهور آمریکا که متولد قرن بیستم بود، آخرین رئیس جمهوری که در طول دوره‌اش به قتل رسید، آخرین کاندید حزب دموکرات از شمال آمریکا که به ریاست جمهوری رسید و آخرین کسی که هنگام انتخاب شدن عضو مجلس سنا بود.

کندی در 22 نوامبر 1963 در سن 46 سالگی به قتل رسید. این جوان‌ترین سن مرگ برای یک رئیس جمهور آمریکاست. قتل او یکی از اتفاقات مهم تاریخ آمریکا است، زیرا این قتل باعث مطرح شدن و به نوعی محبوبیت بیشتر او در آمریکا شد و باعث شد او الهام بخش نسل‌های متعددی باشد.

انتخابات ریاست جمهوری 1960

در 1960، کندی اعلام کرد که قصد دارد برای ریاست جمهوری آمریکا کاندید شود. در انتخابات اولیهء درون حزبی او رقبایی چون سناتور هیوبرت هامفری از مینه سوتا، سناتور لیندون ب. جانسون از تکزاس و «آدلای استیونسون»، کاندید حزب دموکرات در انتخابات‌های 1952 و 1956 را در مقابل خود می‌دید. کندی در چند منطقهء کلیدی مانند ویسکانسین و ویرجینیای غربی در انتخابات اولیه پیروز شد. از آن‌جایی که ویرجینیای غربی به ایالتی با مردم محافظه‌کار و غالباً پروتستان مشهور بود که احتمال می‌رفت که به کندی کاتولیک رای ندهند او به معدنی در این ایالت رفت و از کارگران معدن خواست به او رای دهند. پس از پیروزی کندی در ویرجینیا بسیاری بر سر قبول او به عنوان کاندیدا موافقت کردند.

این حادثه در ساعت 12:30 دقیقه ظهر در خیابان الم استریت شهر دالاس رخ داد و کندی جا به جا کشته شد

در 13 ژوئیه 1960 حزب دموکرات رسماً اعلام کرد که کندی کاندید ریاست جمهوری این حزب است. کندی علیرغم جدال‌هایی که با جانسون در انتخابات اولیه داشت از او تقاضا کرد که به عنوان نایب رییس جمهور به همراه او کاندید شود. او برای پیروزی در انتخاباتی که به نظر می‌آمد از سال 1916 به این طرف نزدیک‌ترین انتخابات باشد، به محبوبیت جانسون در جنوب نیاز داشت. مهم‌ترین مسائل انتخاباتی در آن سال شامل چگونگی به حرکت درآوردن دوبارهء اقتصاد، کاتولیک بودن کندی، کوبا و چگونگی رقابت فضایی و موشکی با شوروی می‌شد. او برای این‌که اذهان را از فکر این‌که کاتولیسیسم رومی او بر تصمیم‌گیری‌هایش تأثیر می‌گذارد رها کند، در 12 سپتامبر 1960 سخنرانی معروفی در هوستون، تگزاس ایراد کرد؛ "من کاندیدای کاتولیک نیستم. من کاندیدایی از حزب دموکرات هستم که اتفاقاً کاتولیک نیز هست! در مسائل عمومی من از طرف کلیسایم صحبت نمی‌کنم و کلیسا نیز از طرف من صحبت نمی‌کند." در سپتامبر و اکتبر کندی به همراه کاندیدای حزب جمهوری‌خواه، ریچارد نیکسون که پیشتر سمت معاون آیزنهاور را داشت، مناظراتی تلویزیونی برگزار کرد که اولین مناظرات تلویزیونی ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا بودند.

کندی
ریاست جمهوری

کندی در 20 ژانویه1961به عنوان سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا سوگند یاد کرد. او در سخنرانی افتتاحیهء معروفش از آمریکایی‌ها خواست که شهروندانی فعال باشد. او گفت: «نپرسید کشورتان چه می‌تواند برای شما بکند، بلکه بپرسید شما چه می‌توانید برای کشورتان بکنید». او همچنین از ملل دنیا خواست که به هم بپیوندند تا با «دشمنان مشترک انسان: استبداد، فقر، بیماری و خود جنگ» بجنگند.

ترور جان اف كندی

ترور جان. اف. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا در جمعه 22 نوامبر 1963در ایالات متحدهء آمریکا، دالاس تگزاس رخ داد. کندی هنگامی که با همسرش سوار ماشین روباز بود، از ناحیهء صورت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. او چهارمین رئیس جمهور ترور شدهء آمریکا بود.

این حادثه در ساعت 12:30 دقیقه ظهر در خیابان الم استریت شهر دالاس رخ داد و کندی جا به جا کشته شد.

حدود نیم ساعت بعد ، رسما اعلام شد که جان کندی در بیمارستان پارکلند مموریال درگذشته است.

ماجرای ترور و قتل جان کندی رییس جمهور ایالات متحده یک معمای بزرگ در تاریخ و سیاست این کشور است.

امروز علی رغم این که هنوز ابهام آن برطرف نشده است اما مدارکی وجود دارند که ثابت می کنند قتل کندی حاصل یک توطئه مشترک سازمان سیا ، سازمان جنایتکاری مافیا ، برخی سیاستمداران و صاحبان قدرت ایالات متحده بوده و حتی گفته شده لیندون بی جانسون معاون رییس جمهور که پس از قتل کندی جانشین او شد ، از ماجرا اطلاع داشته است.

جانسون با شرکت های نفتی تگزاس رابطه ای پنهانی داشت و مرگ کندی موجب شد طرح یک قانون مالیات بر درآمدهای نفتی که قصد تصویب آن راداشت برای همیشه مسکوت بماند.

در ساعت 14:38 دقیقه همان روز ، لیندون بی جانسون معاون رییس جمهور که در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری بود ، به مقام ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد.

در ساعت 14:38 دقیقه همان روز ، لیندون بی جانسون معاون رییس جمهور که در هواپیمای مخصوص ریاست جمهوری بود ، به مقام ریاست جمهوری آمریکا منصوب شد

در هر حال ، جوان 24 ساله ای به نام لی هاروی اسوالدکه از طبقه پنجم یک انبار کتاب واقع در مسیر کاروان ریاست جمهوری 3 گلوله شلیک کرده بود و تعادل روانی نداشت به عنوان قاتل اصلی کندی معرفی شد.

دو روز بعد ، اسوالد هنگام انتقال در زندان در کمال ناباوری در مقابل چشمان پلیس توسط جک روبی صاحب یک بار رستوران شهر دالاس که با مافیا در ارتباط بود به ضرب گلوله کشته شد. جک روبی در سال 1964 میلادی به مجازات مرگ محکوم شد اما دادگاه تجدید نظر حکم را لغو کرد و قبل از اینکه او دوباره محاکمه شود ، در شرایط مشکوکی در زندان درگذشت.

فرآوری:طاهره رشیدی

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منابع : 1- ویكی پدیا / 2- هد لاین پرس / 3- آفتاب