تبیان، دستیار زندگی
امروز هفتم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 13 جمادی الثانی1428 قمری و 28 ژوئن 2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امروز در تاریخ (7 تیر )

امروز در تاریخ (7 تیر )

امروز هفتم تیرماه 1386 هجری شمسی ، برابراست با 13 جمادی الثانی1428 قمری و 28 ژوئن   2007 میلادی . رویدادهای مهمی که در طول تاریخ ، درچنین روزی ، بوقوع پیوسته از این قرارند:

**

وفات حضرت ام البنین(س)

حضرت ام البنین(س)

1364 سال پیش در چنین روزی در سال 64 هجری قمری ، حضرت ام البنین(س) همسر امیرالمومنین (ع) و مادر قمربنی هاشم(ع) از دنیا رحلت فرمودند .

نام مبارک آن حضرت فاطمه ، و کنیه شریفش ام البنین است ، و آن حضرت به همین کنیه معروفند . پدر ایشان  حزام بن خالد ، و مادرشان لیلی دختر شهید بن ابی عامر است .

امیرالمومنین (ع) آن حضرت را به همسری برگزیدند و خداوند چهار پسر به  آن حضرت عنایت فرمود : حضرت قمربنی هاشم عباس (ع) ، عبدالله ، جعفر و عثمان ، که هر چهر پسر  در کربلا شهید شدند . چند سال پس از شهادت حضرت فاطمه (س) بود، كه امیرالمؤمنین (ع) از برادرش عقیل، كه به اصل و نسب قبایل آگاه بود، درخواست كرد زنی را از دودمانی شجاع برای او خواستگاری كند و عقیل، فاطمه كلابیه (ام البنین) را برای آن حضرت خواستگاری كرد و ازدواج صورت گرفت.

«ام ‏البنین، فاطمه كلابیه‏»، یكى از مادران برجسته تاریخ است كه زندگى او مالامال از عشق به ولایت و امامت ‏بوده و در تربیت فرزندان دلیر و شجاع و با ادب چون عباس بن ‏على (ع ) بسیار موفق بوده است. تولد و رشد او در خاندان با اصالت و شجاع، صفات و ویژگیهاى فردى این بانو و صبر و بردبارى در خانه امامت و تربیت فرزندانى كه همگى پیرو امام خویش بوده و تا آخرین لحظات زندگى خویش دست از ولایت نكشیده ‏اند و پیام ‏رسانى و مبارزه سیاسى این بانوى كریمه همه و همه نشان از مجد و عظمت وى دارد.

ارادت قلبی ام البنین (س) به خاندان پیامبر (ص) آنقدر بود كه امام حسین (ع) را از فرزندان خود بیشتر دوست می داشت؛ بطوری كه وقتی به این بانوی گرامی خبر شهادت چهار فرزندش را دادند فرمود: مرا از حال حسین (ع) باخبر سازید و چون خبر شهادت امام حسین (ع) به او داده شد، فرمود رگهای قلبم گسسته شد، اولادم و هر چه زیر این آسمان كبود است، فدای امام حسین (ع).

حضرت ام البنین(س)

این همسر شهید، مادر چهار شهید و طلایه‏ دار پیام ‏آوران كربلا پس از حضرت زینب (س) كه لحظه لحظه عمر خویش را با خداى خود معامله كرد و لحظه ‏اى خطا و انحراف در زندگى وى راه نیافت در سال 64 ه.ق دار فانى را وداع گفت  و در قبرستان بقیع در كنار سبط رسول خدا (ص)، امام حسن (ع)، و فاطمه بنت‏ اسد و دیگر چهره‏ هاى درخشان شریعت محمدى (صلوات الله علیه) به خاك سپرده شد.

***

زادروز بدیعُ الزّمان همدانی

1070 سال پیش درچنین روزی در سال358 هجری قمری ، « بدیعُ الزّمان همدانی»، مكنّی به« ابوالفضل» و مشهور به فصیح و فاضل درهمدان دیده به جهان گشود.

او حافظه ای بسیارنیرومند داشت و به قول تَعابی او قادر بود شعری با50 بیت را با یك بار شنیدن حفظ كند و بازگو كند و5 صفحه را با یكبار نگاه كردن ازبربخواند. او قصاید را درمجلس انشا می كرد و می سرود و گاه درهمان مجلس معانی قصیده ای به زبان فارسی را به عربی ترجمه و انشا می كرد. بدیعُ الزّمان در22سالگی یعنی درسال380هجری قمری زادگاه خود همدان را پس ازفراگیری علوم مختلف ترك كرد و نزد صاحب بن عَبّاد رفت. سپس به گرگان و نیشابور رفت و درآنجا ساكن شد. ازاین زمان به شاعری روی آورد. وی اشعارزیادی ازخود بجای گذاشت كه ابوالفتح اسكندری دركتابش « اَلكُریَه» به او نسبت داده است. درسال 383هجری قمری نیز مناظره ای بین او و ابوبكرمحمد خوارزمی اتفاق افتاد و باعث شد كه بدیعُ الزّمان به شهرت برسد. سرانجام بدیعُ الزّمان همدانی درسال398هجری قمری درهرات براثر مسمومیت در40سالگی درگذشت.

«بدیع الزمان و دیوان اشعار» از جمله آثار بجای مانده از این ادیب و شاعر ایرانی است. همچنین «رسائل، مكاتیب و منشآت» او نیز بنام رسائل بدیع الزمان بارها چاپ شده اند

***

درگذشت "ابن هیثم" ریاضی‏دان و فیزیك‏دان شهیر اسلام

ابن هیثم

998 سال پیش درچنین روزی در سال430هجری قمری ، « ابن هیثم » فیزیكدان و ریاضیدان و ازدانشمندان مسلمان جهان درقرن 5هجری قمری درقاهره بدرود حیات گفت.

ابوعلی محمد بن حسن بصری معروف به ابن هیثم درسال354هجری قمری متولد شد و بخشی اززندگی اش را درزادگاهش سپری كرد و سپس برای تكمیل تحصیلات خود راهی مصرشد. او سرانجام ریاضیدانی برجسته شد.

او از حكما و اطبّای نامی اسلامی است كه علاوه بر تبحّر علمی در طب، بسیاری از كتب ارسطو و جالینوس را شرح و تلخیص كرده و به تالیفات بسیاری در زمینه‏ی نجوم، هندسه، منطق، حساب و تشریح پرداخته است.

ابن هیثم كه نزد اروپاییان به اَلحَسَن و بطلمیوس دوم مشهوراست به هنگام مطالعه درباره‏ی انعكاس نور، بی آنكه به طور مستقیم به موضوع انكسار و شكست نور اشاره كند نتیجه گرفت كه میان زاویه‏ی تابش نور و زاویه‏ی بازتاب آن، یك رابطه برقرار است.

ابن هیثم همچنین بخشهای گوناگون چشم ازقبیل مخاط خارجی شبكیّه و عنبیّه را بررسی كرد. او اصول هندسی و عددی اقلیدس و آپولونیوس را درچند باب مدوّن كرد.

ازدیگراقدامات او وضع الفاظ و اسلوبهای جدیدی درریاضیات است. شرح اصول تاریكخانه و اختراع ذره بین ازدیگركارهای اوست. ابن هیثم تألیفات بی شماری درزمینه های هیئت، هندسه، منطق، حساب، طب و علم تشریح دارد. ولی ازمهمترین آنها كتاب « اَلمَناظِر» است كه به زبان لاتین موجود است و ازمنابع اصلی مطالعات كپلر درنجوم بوده است.

همچنین شرح اصول تاریكخانه و اختراع ذرّه‏بین از دیگر كارهای برجسته‏ی این دانشمند مسلمان است. این اختراعات در كشفیات كِپلر و گالیله، ستاره شناسان مشهور اروپا در قرن‏های آینده، تاثیر زیادی داشت و در صنعت سینما نیز مورد استفاده قرار می‏گیرد. ابن هیثم در زمان حاكم بامراللَّه ششمین خلیفه‏ی فاطمی در مصر، متصدی بعضی امور سیاسی بود، اما وی به خاطر این كه در ستم و ظلم‏های او مساعدت نكرده باشد، خود را به دیوانگی زد ولی بعد از مرگ خلیفه‏ی فاطمی اظهار عقل نمود و به تدریس در دانشگاه جامع الازهر پرداخت. یكی از مهم ترین آثار ابن هیثم، كتاب «المناظر» است كه به زبان انگلیسی ترجمه شده و از منابع اصلی كپلر در زمینه نجوم بوده است.

***

تصرف انتاکیه توسط صلیبیون

صلیبیون

909 سال پیش در چنین روزی در سال 1098میلادی ، صلیبیون اروپایی در سر راه خود به زادگاه مسیح در فلسطین ، شهر انتاكیه ( آنتیوخ ) را در جنوب غربی تركیه امروز تصرف كردند.  انتاکیه که اینک بیش از 30هزار جمعیت ندارد در آن زمان شهری چندصدهزارنفری بود. این شهر در سده سوم پیش از میلاد توسط سلوکوس یکم جانشین اسکندر در بهترین نقطه شرق مدیترانه ساخته شده بود و بیشتر ساکنان اولیه آن مقدونی و یونانی تبار و یا یهودیان بودند.

جنگهای صلیبی از سال 1095 میان مسلمانان ومسیحیان آغاز شد. جنگ‌های صلیبی به جنگ‌هایی گفته می‌شود که در آن مسیحیان برای رهایی بیت المقدس از دست مسلمانان در قرون یازده و دوازده میلادی بدان دست می زدند . نخستین کسی که لوای جنگ را برافراشت راهبی بنام پطرس از اهالی فرانسه بود.

جنگ‌های صلیبی مجموعا هشت جنگ است که در جنگ اول و چهارم هیچیک از پادشاهان اروپایی دخالت نداشتند و فقط نجبا و اصیل زادگان بودند که بر صلیبی ‌ها فرمانروایی می‌‌کردند. غیر از جنگ اول در باقی جنگ‌ها مسیحیان از مسلمانان شکست خوردند.

***

رحلت "جعفر بن حسن" معروف به "محقق حلی" دانشمند و عالم بزرگ شیعی

752 سال پیش در چنین روزی در سال 676هجری قمری ،  جعفر بن حسن معروف به "محقق حلی" دانشمند و عالم بزرگ شیعی ، در شهر حله در عراق درگذشت .

جعفر بن حسن مشهور به محقق حلی در سال 602 ق در شهر حله به دنیا آمد. پس از كسب مقدمات، در حلقه‏ی درس اساتید زمان حاضر شد و پس از سالیانی، عالمی بزرگ و استادی توانا گشت. علامه حلی، ابن داود حلی، سیدبن طاووس و... از زمره‏ی شاگردان وی می‏باشند.

پس از حمله‏ی مغول، حوزه‏ی بزرگ بغداد ویران گشت و تلاش محقق حلی در رونق حوزه‏ی حله بسیار موثر و چشمگیر بود. محقق حلی در نوشتن آثار علمی ید طولایى داشت و كتب جاودانه‏ای را تقدیم حوزه‏ی دین و علم نموده است. از جمله‏ی این آثار، كتاب ارزشمند شَرایعُ الاسلام می‏باشدكه یكی از كتب مهم فقهِ استدلالی است. محقق حلی سرانجام پس از عمری پربار، در 74 سالگی در حله به سوی معبود شتافت و در همان جا به خاك سپرده شد. آرامگاه وی زیارتگاه حق‏جویان و دوستداران علم و حقیقت است.

***

تصرف سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ی نهضت سربداران

690 سال پیش در چنین روزی در سال 738هجری قمری ، شهر سبزوار توسط "عبدالرزاق" فرمانده‏ی نهضت سربداران ، تصرف شد .

گروه سربداران، امین الدین عبدالرزاق را در تاریخ 12شعبان سال 737 به سرداری خود انتخاب كردند. آنها به دلیل كمی تعداد و ضعف قدرت، قیام خود را به شكل دستبرد به قافله‏ها شروع كردند. پس از به دست آوردن اموال و اسباب لازم ،عبدالرزاق بر خواجه علاءالدین محمد، وزیر خراسان غلبه كرده و پس از كشتن وی شهر سبزوار را به تصرف خود درآورد. از آن پس، شهر سبزوار را كه از روزگار قدیم، مردم آن به تشیع اشتهار داشتند مركز خود ساختند و با درویشان و مردانی كه به دوستی آل علی مشهور بودند، رابطه برقرار كردند.

***

معاهده برلین

229 سال پیش درچنین روزی در سال 1778میلادی ، معاهده تاریخی برلین در پایان كنگره‏ای به همین نام میان نمایندگان روسیه ، آلمان ، فرانسه ، انگلیس و اتریش به امضاء رسید . كنگره برلین به خواست بسیمارك صدر اعظم وقت آلمان تشكیل شد و نتایج قابل ملاحظه‏ای برای آن كشور بدنبال داشت . با این معاهده به قدرت سیاسی و نظامی آلمان به اوج خود رسید . همچنین تأثیر این معاهده در جنگهای جهانی اول و دوم بسیار عمیق و در خور توجه داشت .

***

استقلال پرو

183 سال پیش درچنین روزی در سال 1824میلادی ، کشور پرو به استقلال دست یافت . این سرزمین از اوایل قرن شانزدهم میلادی به تصرف اسپانیا درآمد و تا سال 1821میلادی بخشی از امپراتوری اسپانیا بود . استعمارگران اسپانیایی استثمار مردم پرو و غارت منابع طبیعی این سرزمین را تا یك قرن بعد ادامه دادند و همین امر انقلاب آزادیخواهانه مردم پرو را شدت بخشید . سرانجام در جریان مبارزات خوزه سان مارتین و سیمون بولیوار رهبران جنبش های انقلابی آمریكای جنوبی ، پرو مستقل و از حكومت جمهوری برخوردار شد . این كشور با مساحتی حدود یك میلیون و سیصد هزار كیلومتر مربع در آمریكای جنوبی واقع و با اكوادور ، كلمبیا ، برزیل ، شیلی و بولیوی هم مرز است .

پرو علاوه بر این که به عنوان مهد امپراطوری اینکا شناخته می شود، وطن تعدادی از گروه های نژادی آمریندیانی/ بومی می باشد. از این رو کشوری است با پشتوانه ای تاریخی و فرهنگی.

***

زادروز پل بروكا ، جراح فرانسوی

183 سال پیش در چنین روزی در سال 1824 میلادی ، پل بروكا ، جراح فرانسوی ، به دنیا آمد . بروکا محل كنترل سخن گفتن را در مغز به دست آورد.  او همچنین کشف کرد که استفاده از دست غالب در شخص، بر عكس تقسیم بندی مغزی او برای زبان است. یعنی ویژگی كاری زبان یك شخص راست دست ، در نیمكره چپ است .

***

زادروز حاج میرزا جواد سلطان القرایی

109 سال پیش درچنین روزی در سال1319هجری قمری ، حاج میرزا جواد سلطان القرایی خوشنویس مشهور قرن 14هجری قمری درمحله شتربان تبریز درخانواده ای روحانی چشم به جهان گشود. وی پس ازتحصیل درحوزه طالبیّه تبریزدر22سالگی به مقام اجتهاد رسید. او هیچگاه ازآموختن بازنایستاد و دردوران اختناق رضاخانی هرگز ازلباس روحانیت جدا نشد. این عالم روحانی به مكه، استانبول، بیروت، دمشق و نجف اشرف سفرهای بسیاری كرد و به تحقیق و تتبع و استنساخ كتب خطی و چاپی پرداخت. مرحوم حاج میرزا جواد سلطان القرایی خط نستعلیق را بسیار زیبا می نوشت.

او سرانجام در27 رجب سال  1418قمری برابر  با   7 آذرماه سال  1376خورشیدی بدرود حیات گفت.

***

قیام ستارخان سردار ملی

ستارخان سردار ملی

99 سال پیش درچنین روزی در سال 1287 هجری شمسی ، قیام ستارخان سردار ملی علیه استبداد محمد علیشاه و خاندان سلطنتی آغاز شد . مردم تبریز در این قیام شركت فعال داشتند و در كنار ستارخان مجاهدتهای بسیار كردند . ستارخان همچنین رهبری مجاهدینی را به عهده داشت كه با عین الدوله به مبارزه برخاسته بودند . وی در این قیام عزم و ایمان بسیار از خود نشان داد و پس از فتح تهران و خلع ید محمد علیشاه با پیروزی وارد تهران شد و قوای استبدادی شاه قاجار را مضمحل نمود .

***

ترور ولی‏عهد اتریش - مجارستان در سارایوو و ایجاد بهانه برای شروع جنگ جهانی اول

93 سال پیش در چنین روزی در سال 1914 میلادی ، ولی‏عهد اتریش - مجارستان در سارایوو ترور شد و این موضوع بهانه ای برای آغاز جنگ خانمان برانداز جهانی اول شد .

از نیمه دوم قرن نوزدهم، اگرچه جنگ‏های پراكنده‏ای در سطح جهان میان كشورهای مختلف ادامه داشت، اما تولید و انباشت سلاح، سازماندهی ارتش‏ها، شكل‏گیری قدرت‏های افزون‏خواه و عقاید و افكار توسعه‏طلبانه باعث شد تا در دوره صلح مسلح، جهان در انتظار فاجعه‏ای جهانی قرار بگیرد این فاجعه با حادثه‏ای به ظاهر كم اهمیت آغاز شد.

در 28 ژوئن 1914م فرانتِس فردینانْدْ، ولی‏عهد اتریش و همسرش توسط یك دانشجوی صرب در جریان سفر این دو به شهر سارایوو ترور و به قتل رسیدند. به دنبال این حادثه، دولت اتریش خواستار دخالت مستقیم در بازجویى و سایر مراحل پرونده این قتل شد. دولت صربستان از توطئه قتل ولی‏عهد اتریش اطلاع نداشت ولی متهم به شركت در این توطئه شد و دولت اتریش ضمن آمادگی برای یك تهاجم نظامی به صربستان، روز 23 ژوئیه 1914م اولتیماتوم شدید اللحنی به دولت صربستان فرستاد.

صربستان برای جلوگیری از وقوع جنگ، قسمت اعظم شرایطی را كه اتریش در اولتیماتوم خود عنوان كرده بود پذیرفت ولی اتریش كه قصد تصرف صربستان و دفع خطر نهضت‏های اسلاوْهای جنوبی را داشت پاسخ صربستان را قانع كننده تشخیص نداد. به همین بهانه، اتریش یك ماه بعد از ترور ولی‏عهد و 5 روز پس از اولتیماتوم، در 28 ژوئیه 1914م به‏صربستان حمله كرد و از ماه اوت همان سال، با حمایت آلمان از اتریش و حمله ارتش آلمان به بلژیك، جنگ جهانی اول، رسماً آغاز شد.

***

تصرف شهر سئول

57 سال پیش در چنین روزی در سال 1950 میلادی ، شهر سئول پایتخت كره جنوبی در سومین روز جنگ كره به تصرف نیروهای كره شمالی در آمد. تقسیم شبه جزیره كره در سال 1945 كه از متصرفات ژاپن بود به خواست آمریكا و شوروی صورت گرفته بود كه هنوز به همین صورت باقی مانده است و آتشی است در زیر خاكستر. از تحولات 60 ساله گذشته چنین بر می آید كه قدرت های وقت، به سود خود می دانند كه این آتش خاموش نشود.

پیش از این در 25 ژوئن 1950 به خاطر اتحاد مجدد، كره شمالی به كره جنوبی حمله ور شده بود . در 27 ژوئن شورای امنیت سازمان ملل تصویب كرد كه اعضای این سازمان جهت مقابله با حمله كره شمالی به كمك كره جنوبی بشتابند. بدنبال این تصمیم ، آمریكا و 15 كشور دیگر نیروهای نظامی خود را برای شركت در جنگ اعزام داشتند. در روز 28 ژوئن ، سئول بدست نیروهای كره شمالی افتاد. روز 15 سپتامبر نیروهای آمریكایی طی حمله ای شهر سئول را اشغال كردند و با ادامه تعرض نیروهای سازمال ملل روز دهم اكتبر شهر پیونگیانگ پایتخت كره شمالی به دست آنان افتاد.

***

شهادت آیت الله دکتر بهشتی و 72تن از یاوران وی و روز قوه قضائیه

26 سال پیش در چنین روزی در سال 1360شمسی ، دفتر مركزی حزب جمهوری اسلامی كه محل گردهمایی بسیاری از شخصیت های سرشناس كشوری بود به وسیله بمب منفجر گردید؛ و بیش از 72 تن از چهره های انقلابی نمایندگان مجلس، اعضای هیئت دولت و اعضای حزب جمهوری اسلامی بدست منافقان کوردل به طرزی فجیع به شهادت رسیدند .

این حادثه یكی از دردناكترین حوادث دوران انقلاب اسلامی به شمار می رود که در آن ، جمهوری اسلامی ایران تعدادی از یاران باوفای خود را در سرنوشت سازترین دوران از دست داد . در این حادثه دردناك و غیرانسانی شخصیتهای مؤثر انقلاب اسلامی كه در رأس آنان شهید دكترسید محمد حسینی بهشتی قرارداشت، به درجه رفیع شهادت نائل آمدند .

یک روز پس از سوء قصد به جان حضرت آیت الله خامنه ای در ششم تیر ماه 1360، در ساعت 20 و 30 دقیقة شامگاه روز یکشنبه هفتم تیر ماه 1360، جلسه ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. افراد حاضر در جلسه نمایندگان مجلس، و برخی از اعضای هیات دولت و...  بودند و بحث روز درباره تورم بود، اما عده ای از اعضاء خواستند که درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت شود. شهید بهشتی جملاتش را با این عنوان آغاز کرد: «ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند و .....» این آخرین کلمات آن بزرگوار بود که از لبانِ حقگوی ایشان بیرون تراوید.

ناگهان انفجاری مهیب روی داد و در کمتر از ثانیه ای، از سالن اجتماعات حزب جهموری اسلامی جز تلی از خاک، چیزی نماند. فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی درتهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نیروهای لایق و کارآمد انقلاب و در رأس آنها شهید مظلوم آیت الله بهشتی از سوی سازمان جهنمی منافقین، عکس العمل استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها در قبال برکناری بنی صدر خائن و حذف ضد انقلاب از صحنه سیاسی کشور توسط مسئوولین نظام اسلامی بود. عوامل این جنایت بزرگ معتقد بودند که در اثر کشتار مسئوولان عالی رتبه، اوضاع کشور بهم می ریزد و انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت ولی به کوری چشم دشمنان، انقلاب ما پایدارتر شد و هیچگونه تزلزلی در ارکان نظام به وجود نیامد. در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی علاوه بر آیت الله بهشتی، تعداد زیادی از وزرای کابینه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند. حضرت امام خمینی (ره) پس از این حادثه فرمودند: «ملت ایران در این واقعه، 72 نفر به عدد شهدای کربلا را از دست داد. بهشتی خاری در چشم دشمنان اسلام بود.»

جملاتی از شهید بهشتی:

« ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت » ، « ما راست قامتان جاودانه تاریخ خواهیم ماند »

روز قوه قضائیه

همچنین به همین مناسبت ، همه ساله  این روز تحت عنوان روز قوه قضائیه  گرامی داشته می شود و دستگاه قضایی در مقام میراث ‌دار شهید مظلوم دكتر بهشتی (اولین رییس قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران) و دنباله‌رو افكار و برنامه‌های توسعه محور و عدالت گستر ایشان، این روز را تحت عنوان روز بزرگداشت قوه قضائیه گرامی می‌دارد.

اجرای عدالت یکی از آرمان‏ها و آرزوهای دیرین جامعه ‏بشری است. در جمهوری اسلامی این وظیفه‏ خطیر بر عهده قوه قضائیه گذاشته شده است که قوه‏ ای مستقل و پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسئول تحقق بخسیدن به عدالت و عهده‏ دار و ظایف زیر است :

رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات، تعدیات، شکایات، حل‏ و فصل دعاوی و رفع خصومات و اخذ تصمیم و اقدام لازم در آن قسمت از امور حسبیه، که قانون معین می‏کند  ،  احیای حقوق عامه و گسترش عدل آزادی‏های مشروع ، نظارت برحسن اجرای قوانین ، کشف جرم و تعقیب مجازات و تعزیر مجرمین و اجرای حدود و مقررات مدون جزائی اسلام  ،  اقدام مناسب برای پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین.

***

منابع:

1- روزنامک

2- صداوسیما

3- مهر

4 - irib

5- مبلغ

6- ویکی پدیا

7- تقویم شیعه

8- ایرانگار

9- مشعل

10- سایت زندگی

11- تبیان