تبیان، دستیار زندگی
هرچند مجازاتهای بیان شده برای یك سوء قصد هرچند نافرجام ، به شدت و بسیار سنگین است لكن این امر نه به جهت امتیاز شخص بلكه به جهت اهمیت رهبر و جان اوست و به همین دلیل سوء قصد به ریس جمهور یا مراجع بزرگ تقلید نیز همین كیفر را خواهد داشت .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اعتراف:نقشه ترور رهبر!

امام خمینی

به گزارش خبر گزاری فارس در 8/4/88 : رئیس اسبق موساد در تهران با پرده برداشتن از پیشنهاد رئیس جمهور وقت فرانسه به شاه ایران برای ترور امام خمینی فاش كرد، یكی از مشاوران "محمد رضا پهلوی " به درخواست وی، در اوایل دسامبر سال 1978در تماسی از او خواسته است تا موساد "امام خمینی (ره) " را ترور كند؛ به همین مناسبت بخش حقوق سایت تبیان در راستای رسالت اطلاع رسانی و آموزش نكات و زوایای دانش حقوق نكاتی را درباره ترور رهبر و ابعاد آن تقدیم می كند.

مقدمه:

روزنامه فرامنطقه‌ای "الحیات " به نقل از روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت»، نوشت، «الیعازر تسفریر» رئیس اسبق سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) در تهران، با اشاره به زمانی كه "امام خمینی "‌ (ره) در فرانسه بودند، فاش كرد كه یكی از مشاوران "محمد رضا پهلوی " از وی خواسته است تا امام خمینی را ترور كند.

بنا بر این گزارش، یدیعوت به نقل از الیعازر نوشت: زمانی كه در اوایل دسامبر سال 1978 تظاهرات و اعتصاب‌ها در ایران زندگی عادی را فلج كرده بود یكی از مشاوران شاه با وی تماس گرفته و از او درخواست كرده است كه ترور خمینی را بررسی كند.

بنا بر این گزارش، مشاور شاه كه به نام وی اشاره‌ای نشد، الیعازر را به دیدار با محمد رضا دعوت كرده است تا این درخواست را مستقیما از وی بشنود.

مجازات یكم: قتل یا آویختن به دار یا  قطع دست راست و سپس پای چپ یا  نفی بلد

مجازات دوم : حبس و زندان

بنا بر این گزارش، در آن برهه زمانی امام خمینی هنوز در پاریس [پایتخت فرانسه] بود و الیعازر تسفریر مسئول انتقال و خارج كردن 34 اسرائیلی از ایران بود.

به گزارش یدیعوت، تسفریر همچینن اعلام كرد كه در 11 فوریه سال 1979، "شاهپور بختیار " نخست وزیر وقت ایران وی را برای این موضوع به دفتر خود فراخوانده است.

الیعازر گفت "یك ساعت تمام در دفتر وی [بخیتار] نشستم و از وی خواستم تا اگر از وی درخواست كردم تا در خارج كردن اسرائیلی‌ها به من كمك كند، این امر را تضمین كند " كه وی در پاسخ گفت كه "امور به شكل خوبی پیش خواهد رفت ولی كاش شما می‌توانستید كاری برای خمینی بكنید ".

رئیس اسبق موساد در تهران با بیان این امر افزود كه بختیار "درخواستش را به صراحت مطرح نكرد ولی ما كاملا فهمیدیم كه وی از ما انتظار دارد چه كاری برای او انجام بدهیم. "

بنا بر این گزارش، "والیری ژیسكارد دیكسن " رئیس جمهوری وقت فرانسه در آن زمان كه امام خمینی هنوز در پاریس بود، وزیر كشور خود را نزد شاه فرستاد و اعزام گروهی برای ترور خمینی را پیشنهاد كرد «ولی شاه از فرصت استفاده نكرد». براین پایه، مو ضوع جرم  ترور  و سوء قصد به رهبر! را مورد بررسی حقوقی قرار می دهیم.

جرم  ترور  و سوء قصد به رهبر!

محمدرضا پهلوی

ترور نافرجام آیت الله خامنه ای

به موجب قانون مجازات اسلامی مصوب 1375 قانون گذار ایرانی برای سوء قصد به  رهبر یك جرم مستقل  مقرر داشته است ؛بر این اساس شرایط متعددی برای تحقق این جرم شرایط زیر باید موجود باشد و در محضر دادگاه اثبات گردد:

شرط یكم: جان رهبر هدف مرتكب باشد.

بنا براین شرط  آنچه مورد نظر  مقنن قانون مجازات اسلامی است كیفر شدید كسانی است كه جان رهبر را نشانه  روند و بقیه سوئ قصدهای به رهبری با سوء قصدهای  نسبت به سایر اشخاص تفوتی ندارد و البته كیفر خود را خواهد داشت.

شرط دوم : عمد و علم مرتكب

اولا: مرتكب باید بداند با رهبر مواجه است و شناخت شخصیت وی حین ارتكاب عمل ملاك است و بنا براین چنانچه  مثلا به دلیل تاریكی یا كند ذهنی و.. نشناسد گرچه مجرم است اما با ماده 515 قانون مجازات اسلامی مورد تعقیب واقع نخواهد شد.

ثانیا: باید علم و عمد در فعل ونتیجه را دارا باشد .

مجازات  ترور  و سوء قصد به رهبر!

برابر 515 قانون مجازات اسلامی سوء قصد به رهبر دارای یكی از مجازاتهای زیر خواهد بود:

مجازات یكم: قتل یا آویختن به دار یا  قطع دست راست و سپس پای چپ یا  نفی بلد

محاربه با نظام

در صورتیكه شرایط محارب را دارا باشد مرتكب به یكی از مجازاتهای فوق محكوم می شود.

مجازات دوم : حبس و زندان

در صورتیكه مرتكب شرایط محارب را دارا نباشد مرتكب به  حبس از سه تا ده سال محكوم می شود.

نتیجه بحث

هرچند مجازاتهای بیان شده برای یك سوء قصد هرچند نافرجام ، به شدت و بسیار سنگین است لكن این امر نه به جهت امتیاز شخص بلكه به جهت اهمیت رهبر و جان اوست و به همین دلیل سوء قصد به ریس جمهور یا مراجع بزرگ تقلید نیز همین كیفر را خواهد داشت .

نوشته:زهرایی

تنظیم برای تبیان: آقازاده