راهنما

اگر در ابتدا و انتهای عبارت جستجو علامت (") ( یا quotation) بگذارید، مطالبی که در متن آنها عین کلمات وجود دارد داخل عبارت را جستجو و نمایش می دهد ولی اگر در دو سر عبارت جستجو علامت (") قرار ندهید مطالبی که در متن آنها یکی از کلمات داخل عبارت وجود داشته باشد یافت می شود.

مطالب مرتبط
  • برخی از مهمترین اقدامات امیرکبیر
    برخی از مهمترین اقدامات امیرکبیر
    امیر کبیر در دوران زندگی خود اقدامات مهم و مفیدی انجام داده که در اینجا برخی از آنها را با هم می خوانیم.
  • باید از دستش خلاص شد
    باید از دستش خلاص شد
    بدیهی است که در مرحله اول باید از دست وزیری که باعث اصلی همه این بدبختی هاست خلاص شد.
  • جاسوسان امیر کبیر
    جاسوسان امیر کبیر
    امير کبیر بعد از رسيدن به صدارت جهت اينكه از جزئيات اعمالي كه در سفارتخانه ها انجام مي گيرد مطلع شود عده اي خفيه نويس را روانه خدمت سفراء روس و انگليس نمود و بدين طريق موفق شد اكثريت ارتباطات في ما بين سفارتخانه ها و خائنين را كشف و به موقع خنثي كند.
  • تعداد بازديد :
  • 5396
  • سه شنبه 17/10/1387
  • تاريخ :

ژاپنی ها امیرکبیر را نکشتند!
امیر کبیر

حتما این را شنیده اید که امیر کبیر 14 سال پیش از ژاپنی ها اصلاحات را در نظام سیاسی و اقتصادی ایران آغاز کرد اما ما امیر کبیر را کشتیم اما ژاپنی ها امیر خود را نکشتند و به راه خود ادامه دادند تا جایی که به یکی از قدرتهای بزرگ و پیشرفته جهان تبدیل شدند. ماجرا از این قرار است که امیركبیر دارالفنون را در (۱۸۵۴ میلادی= ۱۲۳۳ شمسی= ۱۲۶۸ قمری) بنیان نهاد و متاسفانه در همان سال خود به قتل رسید. ژاپنی ها اقدامی شبیه به كار امیركبیر را در چهارده سال بعد یعنی در ۱۸۶۸ در زمان امپراتوری «موتوسو هیتو» (Mutsuhito) و صدراعظمی «هیرو بومی ای تو» (Hirobumi Ito) انجام دادند و دست سپهسالاران كل و عوامل مرتجع و فاسد را از دربار ژاپن كوتاه كردند. و سپس با ساختن مدارسی شبیه دارالفنون، فرستادن محصل به اروپا و استخدام اساتید خارجی، ژاپن را به قول آلبرماله مورخ فرانسوی به اندازه ششصدسال جلو بردند. این تحول که به انقلاب میجی مشهور شد چنان ژاپن را قدرتمند کرد که در سال 1905 میلادی روسیه را شکست داد. اکنون نیز ژاپن بعد از آمریکا بزرگترین اقتصاد دنیا محسوب می شود.

تفاوت ایران و ژاپن

معمولا نوک پیکان حمله به سوی ما ایرانیان باز می گردد که ما ایرانیان بودیم که امیر را کشتیم و اگر نخبه کشی نمیکردیم سرنوشتمان این گونه نمی شد. اما این مقاله می خواهد یکی از دلایل اصلی این اقدام را واشکافی کند: درست است که امیر کبیر ایران توسط ایرانیان به قتل رسید اما در واقع به دست ایرانیان به قتل نرسید!

بیایید با هم مروری به وضعیت دو کشور ایران و ژاپن در آن زمان بیندازیم. ایران در یک موقعیت بسیار سوق الجیشی و استراتژیک واقع است، ایران در همسایگی هند پرسودترین مستعمره انگلیس واقع است و لذا بریتانیا به دربار ایران توجه ویژه دارد و در مقابل نیز مخالفان انگلستان مانند روسیه و فرانسه به ایران به مثابه راه رسیدن و ضربه زدن به هندوستان نگاه می کنند. از سوی دیگر ایران سرزمینی غنی با معدن و منابع طبیعی سرشار است که در اواخر قرن نوزده نفت نیز به آن اضافه می شود، اما ژاپن در هیچ نقطه سوق الجیشی قرار ندارد و اساسا برای هیچ استعمارگری جذابیت چندانی ندارد. این جزیره آتشفشانی منابع چندان غنی طبیعی و معدنی هم ندارد که طمع استعمارگران را بر انگیزد. لذا عملا این کشور هیچ گاه مورد توجه خاص و جدی استعمارگران قرار نگرفت و هیچ گاه هم مستعمره نگردید. از همین نقطه تفاوت مهم می توانیم وارد بحث شویم.

هیروبومی ایتو

ما امیر کبیر را نکشتیم!

در دوران شاه عباس صفوی روابط ما با اروپاییان از سر قدرت و اقتدار است. در زمان سلطان حسین صفوی این رویه اندکی کمرنگ می شود اما رویه شاه عباس، در زمان کریم خان زند، نادرشاه افشار و آغامحمدخان قاجار ادامه می یابد. در زمان فتحعلی شاه و به دنبال شکست ما از روسیه، نفوذ و سیطره انگلیس و روس در ایران آغاز می شود. از این زمان به بعد شما در هر اتفاق مهمی که در تاریخ ایران می افتد می توانید نفوذ و جاپای استعمارگران را ببینید. مگر به هر حال بخشی از شکست ما در جنگ با روسیه به انگلستان و توطئه هیا او باز نمی گردد؟ مگر نه این است که محمدشاه قاجار یاغیان افغانی را که داعیه جدایی از ایران داشتند را شکست داد اما بعد از آنکه انگلستان سواحل جنوبی ایران را تصرف کرد مجبور به عقب نشینی گردید؟ مگر نه این است که در واقعه قتل قائم مقام فراهانی دیگر صدراعظم بزرگ ایران و معلم امیرکبیر، سفیر انگلستان دخالت داشت؟ مگر جیمز فریزر مامور انگلستان در ایران که به صورت جهانگرد وارد کشور شد، درمورد میرزا ابوالقاسم قائم مقام فراهانی به مقامات لندن چنین گزارش نداد: "بدیهی است که در مرحله اول باید از دست وزیری که باعث اصلی همه این بدبختی هاست خلاص شد."

و مگر نه این است که در قتل امیرکبیر نیز به وضوح دست انگلیس و روس دیده می شود. سفرای روسیه و انگلیس در آن زمان در یک چیز اتحاد داشتند و آن این بود که امیر کبیر نباشد.

امیر کبیرهای ژاپن، آسوده از دخالت بیگانگان تنها در یک جبهه می جنگیدند اما امیرکبیر ایران، قائم مقام فراهانی و... راهی بس دشوار در پیش داشتند: جنگیدن در دو جبهه داخلی و خارجی؛ و همگی جان خود را در این راه گذاشتند.

بگذارید جلوتر برویم مگر نه این است که در ماجرای مشروطه، لیاخوف روسی مجلس ایران را به توپ بست؟

شما به رضاخان دقت کنید: رضاشاه را انگلیسی ها به قدرت رساندند اما همین که دیدند که به سمت آلمانها متمایل شده و دیگر حرف شنوی ندارد مگر تغییرش ندادند؟

مگر نه این است که آمریکا در ایران کودتا کرد تا دولت مصدق که با همراهی آیت الله کاشانی و نواب صفوی نفت را ملی کرده بود، سرنگون سازد؟

در واقع سلسله مداخلات توسعه طلبانه استعمارگران به ویژه انگلیس و آمریکا به طور جدی از زمان فتحعلی شاه آغاز شد و تا زمان انقلاب اسلامی به درازا کشید. تا این که انقلاب ایران با شعار نه شرق و نه غربی در برابر توسعه طلبی های استعمارگران ایستاد و در واقع توسعه بومی و نوسازی راستین ایران از این زمان آغاز گردید. اما در تمام طول این مدت امیر کبیرهای ژاپن، آسوده از دخالت بیگانگان تنها در یک جبهه در برابر منفعت طلبان داخلی می جنگیدند اما امیرکبیر ایران، قائم مقام فراهانی و... راهی بس دشوار در پیش داشتند: جنگیدن در دوجبهه داخلی و خارجی و همگی جان خود را در این راه گذاشتند. شاید اکنون بتوان بهتر فهمید چرا ژاپن توسعه یافت و ایران توسعه نیافت و شاید باز هم بتوان بهتر فهمید که چرا استعمارگران امروز دنیا از انقلاب ایران وحشت دارند. چون ایران هنوز در مکانی بسیار ژئواستراتژیک و ژئو پلیتیک و بر فراز منابع عظیمی از نفت و گاز قرار دارد و ژاپن همچنان نه در جای مهمی است و نه چیز مهمی دارد.(1)

پس اگرچه امیر کبیر را برخی عناصر خودفروش داخلی کشتند اما "ایرانیان" امیر کبیر را نکشتند!


1- نگارنده در صدد نیست که این را تنها عامل بداند، بی تردید عوامل دیگری نیز نقش داشته اند اما این عامل نقشی تعیین کننده داشته است.

 

حمید نساج

گروه جامعه و سیاست

ارسال به
آخرین نظرات کاربران
ناشناس
مطلب خوبی بود ولی به نظر من بیگانگان هم به منافع خودشون فکر می کردن و می کنن بزرگترین عامل عقب موندگی ما کم کاری و بی ارادگی خودمون بوده
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 12/7/1389 - 22:18
hoseini
امان از پادشاهان بی لیاقت و خائنین وطن فروش.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 27/12/1387 - 11:2
ناشناس
آه! باید بگوئیم ای کاش نفت نداشتیم؟
نه!
ای کاش درباریان ابلهی نداشتیم!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
چهارشنبه 7/12/1387 - 18:22
s.s
واقعا جالب بود.
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 25/11/1387 - 0:12
زيبا
از ناصرالدین شاه كه ایندر بی فكر بود متنفرم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 17/11/1387 - 21:54
ناشناس
عطیه
عالی
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
جمعه 11/11/1387 - 10:23
aminpix
مسایل و حقایق دردناکی است. اما این دلیل ها که ایران کشوری برجسته و متمایز است فقط وظیفه ما را در برابر امیر کبیر ها بیشتر می کند. این ها به ما می گوید که شما باید چقدر به این امیر کبیر ها ارزش دهید. نه اینکه بگذارید خارجی ها آنها را بکشند.
این وظیفه صدا سیما و مسئولین فرهنگی کشور است تا تربیت صحیح و درست فرزندان را به پدران و مادران بیاموزند و زنگار زشت حسادت را از اخلاق ایرانیان امروز و فردا بردارند.
با به خدمت گرفتن چند روانشناس می توان به این هدف نزدیک شد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 18:6
ناشناس
برایم همیشه این جای سوال بود که چرا ایران مثل ژاپن پیشرفت نکرد! که هم اکنون خوشحالم که کاملا قانع شده ام ! ولی حالا سوال دیگری دارم! چرا ایران مانند کشورهای غربی نشد؟
ایران هم فرهنگ غنی داشت و هم کشور بزرگ و هم بزرگان عالم! پس چرا؟ چرا انگلیس و روسیه بر ایران مسلط بودند؟
چرا ایران هیچگاه بر این کشورها سلطه نداشت؟
ممنون
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 16:9
امیدوار
همانند امرکبیر هنوزهم وجود دارد، فقط باید مواظب باشیم که چنین اشتباههای بزرگ تاریخ مملکتمان دوباره تکرار نشود!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 15:6
ناشناس
این مطلب درست است اما امیر کبیر کار های خود را نباید باسرعت انجام می داد
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 14:37
safety manager
I just can say sorry,sorry iran . I wish we didnot have any natural sources
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 11:6
amisol
ممنون مطلب خوبی بود
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 9:23
ناشناس
بسیار سپاسگزاریم.درس بزرگی است و نتیجه ی این درس همان نعمت انقلاب اسلامی است که یکی پس از دیگری قله های پیشرفت مادی و معنوی را در می نوردیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 8:0
بنده آل عبا
عالی بود
ممنونم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 24/10/1387 - 1:20
ْْْيا قهار
امیر كبیر كشته شد ولی نباید راهش متوقف شود!
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
دوشنبه 23/10/1387 - 15:28
ozjan13
امیرکبیر را دیدگاههای کج اندیشان و کوته فکران زمانه کشت با همدستی سیاستمداران مکار بیگانه
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
يکشنبه 22/10/1387 - 19:44
عمار سمیع
چه واقعیت دردناکی !چطورمیشودجبران کرد این عقب ماندگی را؟
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/10/1387 - 14:41
ناشناس
کتاب امیرکبیروایران تحقیق بسیارفاضلانه دکترفریدون آدمیت مرثیه غرائی است درنکوهش جهل مرکب شاه قاجارومردم ایران که قدروقیمت آن گوهرخود ساخته راندانستندوباکشتنش ازتولدامیرهای دیگرنیزخودراآسوده کردند.خواندن این کتاب دردناک رابه همه دلهای درگروعشق ایران سفارش میکنم. چه بسااگرماجاهل نبودیم دشمن دانابرایمان تکلیف کشتن امیرمان راتعیین نمیکرد.آیاوقت گریزازجهالت فرانرسیده است که هریک ازماامیرعاشقی شویم برای ایران کبیر.شایدعبرت ازمرگ شرافتمندانه ی امیرکبیربرای ساختن ایرانی آنچنان که اوآرزوداشت از هدررفتن خون پاکش جلوگیری کند.هموطنان آگاهم بیائیدقدرگوهرهایمان رابدانیم وگوهروطنمان رادریابیم.
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
پنج شنبه 19/10/1387 - 12:40
safa56
حیف است که قدر چنین شخصیت های نداشته باشیم
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/10/1387 - 23:8
Ali32n70
عالی بود
البته امیر کبیر را خارجی ها با دست کوته فکران ایران کشتند
و عجب بد آفتی است کوته فکری
پاسخ تبیان :
0
موافقم
0
مخالفم
سه شنبه 17/10/1387 - 17:19