تبیان، دستیار زندگی
تاكتیك فداییان اسلام در مبارزات سیاسی چنان بود كه ابتدا به مخالفان سیاسی و دینی خود هشدار داده و آنان را از پی گیری طریقی كه آن را مخالف دین اسلام تشخیص می دادند باز می داشتند، چنانچه این هشدار تأثیری بر جای نمی نهاد به ستیز با آنها می رفتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فداییان چه کسانی را ترور کردند؟
نواب در هنگام دستگیری

نواب صفوی در شیوه مبارزاتی خود مشی مسلحانه و ترور دشمنان اسلام را برگزید. تاكتیك فداییان اسلام در مبارزات سیاسی چنان بود كه ابتدا به مخالفان سیاسی و دینی خود هشدار داده و آنان را از پی گیری طریقی كه آن را مخالف دین اسلام تشخیص می دادند باز می داشتند، چنانچه این هشدار تأثیری بر جای نمی نهاد تهدید می كردند كه به حكم دفاع از مال و جان و ناموس و دین و اجتماع مسلمین به ستیز آنان خواهند رفت.

در این مقاله به بررسی کسانی می پردازیم که از سوی گروه فداییان اسلام به رهبری نواب صفوی ترور شدند:

1- ترور احمد کسروی: کسروی که از طرف رضاخان مامور اهانت به پیشوایان مذهبِ تشیع، مقدسات اسلامی و روحانیت شده بود، در کتابِ شیعی گری سخیف ترین اهانت های ممکن را به مولای متقیان علی (ع)، امام حسین (ع)، امام جعفر صادق (ع) و امام مهدی (عج) انجام داده بود. نواب کتاب کسروی را  نزد اساتید خود برده و نظر آنها را درباره این نویسنده می پرسد و آنها بالاتفاق حکم به مهدور الدم بودن و واجب القتل بودن آن جرثومه فساد دادند.  به دنبال این فتوا نواب عازم ایران شد ودر پس از چندین جلسه گفتگو و مباحثه با کسروی و اطمینان از عناد وی برای  اعدام انقلابی وی اقدام می کند.

2- ترور هژیر: .در ۱۳ آبان ۱۳۲۸ كه نخست وزیر وقت هژیر از طرف جمعیت فداییان اسلام متهم به بی دینی و تقلب در انتخابات بود ترور شد. متعاقب این اقدام انتخابات دور اول باطل شد و در دور دوم لیست مورد حمایت آیت الله كاشانی كه در لبنان در تبعید به سر می برد وارد مجلس گردید. بدین ترتیب یكی از جنجالی ترین و تاریخ سازترین دوره های قانون گذاری در كشور، یعنی مجلس شانزدهم شورای ملی بر اثر اقدامات موثر فداییان اسلام و نواب صفوی شكل گرفت.

3- ترور رزم آرا: كه با جمله معروف و تحقیرآمیز «ایرانی لیاقت لولهنگ ساختن ندارد» ، در مقابل نهضت ملی شدن صنعت نفت ایستاده بود دومین نخست وزیری بود كه به تیر فداییان اسلام از پای درآمد. رزم آرا در ۱۶ اسفند  ۱۳۲۹ با شلیك خلیل طهماسبی از پای درآمد. بدین ترتیب بزرگترین مخالف ملی شدن صنعت نفت از میان برداشته شد و تنها چند روز پس از آن با تصویب مجلس شانزدهم نفت ملی اعلام شد.

4- ترور علا: در سال 1334 مسئله پیوستن ایران به پیمان نظامی سنتو با شرکت عراق، ترکیه، پاکستان و با نظارت آمریکا و انگلستان پیش آمد . فداییان این اقدام را محکوم کردند ولی نتوانستند دولت را از این تصمیم منصرف سازند؛ لذا به فکر ترور علا نخست وزیر وقت افتادند . علا از ترور جان سالم به در برد و با سر باند پیچی شده در اجلاس بغداد شرکت کرد.

5- ترور دکتر فاطمی: سید حسین فاطمی از اعضای نزدیک به محمد مصدق بود. بعد از نخست وزیری مصدق و بروز اختلافات جدی میان مصدق و نواب که در نهایت به زندانی شدن نواب منجر شد، فداییان اسلام با گمان به اینکه مصدق و شاه با هم متحد شده اند و عامل این اتحاد فاطمی بوده است، تصمیم به ترور وی گرفتند. فاطمی در حالی که مشغول سخنرانی بود مورد اصابت گلوله محمد مهدی عبد خدایی قرار گرفت، اما گلوله به قلبش اصابت نکرد و پس از چندی از بیمارستان مرخص شد. دکتر فاطمی وزیر خارجه دولت مصدق شد و نقش بسیاری در ملی شدن صنعت نفت ایفا کرد. هر چند پیشینه ایشان چندان درخشان نیست اما به هر حال بعد از کودتای 28 مرداد توسط محمد رضا شاه اعدام شد. عبد خدایی که اکنون در سن 72 سالگی است در مصاحبه ای از اینکه فاطمی به گلوله او کشته نشد ابراز خوشحالی کرد.

زهرا محمدی

گروه جامعه و سیاست