تبیان، دستیار زندگی
وقتی مرد زرتشتی روز پنجم اسفند ماه یا به تقویم امروزی 29 بهمن ماه را به عنوان روز «زمین و زن» جشن می گرفت و هدایایی را به عنوان سپاسگزاری از مهر و پاكی و فروتنی تقدیم همسرش می كرد، او را از كارهای روزمره كه در طول سال به آنه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اسفندگان، ماه تاریخی زنان


وقتی مرد زرتشتی روز پنجم اسفند ماه یا به تقویم امروزی 29 بهمن ماه را به عنوان روز «زمین و زن» جشن می گرفت و هدایایی را به عنوان سپاسگزاری از مهر و پاكی و فروتنی تقدیم همسرش می كرد، او را از كارهای روزمره كه در طول سال به آنها می پرداخت، معاف می كرد؛ كسی فكر نمی كرد چند صد سال بعد در 1910در دومین كنفرانس زنان سوسیالیست در كپنهاك كلارا زتكین زن سوسیالیست و مبارز آلمانی پیشنهاد كند 8 مارس را به یادبود مبارزات زنان به عنوان روز جهانی زن نام گذاری كنند.

بهترین شما کسی است که برای زنان و دختران خود بهتر باشد. حضرت محمد(ص)

به هر حال احترام و تقدیر از جایگاه زن، شاخص مناسبی برای اندازه گیری تمدن یك جامعه است. هرچند این شاخص در ایران قبل از اسلام، مرد پارسی را وا می داشت تا در روز «سپنته آرمیتی» به همسر خود هدایایی تقدیم كند و از مادران نمونه و پارسا در آتشگاه قدردانی به عمل آورد و در فرهنگ اسلامی احترام جایگاه زن با بوسه حضرت محمد(ص) بر دستان دخترش نمود پیدا كرد، اما در غرب كار به این آسانی نبود. در انقلاب فرانسه در سال 1789 زنان پاریسی خواهان «آزادی، برابری، برادری» و حتی ضمن یك راهپیمایی به سوی ورسای برای نخستین بار خواستار حق رأی شدند و پس از آن، بزرگداشت روز جهانی زن برای نخستین بار در 19 مارس 1911 در كشورهایی همچون اتریش، آلمان و سویس توسط زنان برگزار شد، اما شاید به علت پیش زمینه فكری ساحره انگار غرب نسبت به زن، در اوایل قرن بیستم، امید چندانی به موفقیت راهپیمایی های زنان در كشورهای فرانسه، هند و سوئد در نهایت تغییر 19 مارس به 8 مارس در 1913 نبود. اما این فعالیت ها بالاخره مؤثر واقع شد و از آن پس زنان جهان هر ساله روز جهانی زن را در 8 مارس گرامی داشتند.

در کشور ما نیز، با توجه به پیشینه ذهنی و تاریخی ایرانیان، این روز نمادین به سرعت از غرب وام گرفته شد و فعالیتهایی نیز دراین زمینه صورت پذیرفت اما درحقیقت در 17 اسفند 1357 بعد از انقلاب اسلامی برای اولین بار روز جهانی زن به طور علنی در یك سالن عمومی توسط زنان گرامی داشته شد.

اما در طول سال های دفاع مقدس و بعد از آن، به علت اینكه این روز نمادی غربی محسوب می شد و گرامیداشت آن به منزله ضدیت با ارزش های اسلامی تلقی می گردید مورد غفلت قرار گرفت ر صورتی که بزرگداشت این روز، نه به معنای باور و پذیرش تمام ارزش های فمنیسم غربی، بلكه حركتی در برابر نابرابری جهانی است.

روزی كه زنان فارغ از خشونت ها، نابرابری ها، بی عدالتی ها و همه اموری كه در طول سال گرفتار آن هستند، زمان را به آرامش می گذرانند.

نسیم شریعت پناهی


لینک ها

تا مهرگان داریم به والنتاین نیاز نداریم !

ویژه نامه شب یلدا

وِیژه نامه نوروز 84

فروش کتاب های « تاریخی » و « متفرقه » در فروشگاه اینترنتی تبیان