تبیان، دستیار زندگی
حریری در سال 1970 در ریاض پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی و فرانسوی نیز می باشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نخست وزیر با تابعیت سه گانه

در بررسی تحولات جدید کشور لبنان با نبیه بری که برای پنجمین بار متوالی به عنوان رئیس پارلمان این کشور برگزیده شد، اشنا شدیم. در این شماره با سعد الدین حریری که به عنوان نخست وزیر منصوب شده آشنا می شویم.

سعد حریری

سعد الدین الحریری رئیس فراکسیون پارلمانی المستقبل شب گذشته از سوی رئیس جمهور لبنان مامور به تشکیل کابینه شد.

پس از آنکه 86 نماینده پارلمان، سعد الحریری را برای تشکیل دولت جدید لبنان نامزد کردند، "میشل سلیمان" با صدور فرمانی، فرزند نخست وزیر فقید لبنان را مامور تشکیل دولت کرد.

86 نماینده پارلمان، حریری جوان را برای تصدی دولت جدید نامزد کردند، در حالی که 42 نماینده هیچ فردی را نامزد نکردند.

سعد الحریری در این رابطه اظهار داشت: خطرات فرا روی لبنان واقعی و بزرگ است اما فرصت پیش روی آن بزرگتر و بیشتر است. از بین بردن خطرات و بهره برداری از فرصت ها با تشکیل دولت قادر به حیات و همکاری با رئیس جمهور تحقق خواهد یافت.

حریری در سال 1970 در ریاض پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی و فرانسوی نیز می باشد

وی با بیان این مطلب افزود: اولین و آخرین هم و غم ما دور کردن لبنان از فتنه و احیای وحدت میان ملت برای مقابله با چالش های پیش رو در سطوح اقتصادی و خارجی است.

بنا بر اعلام منابع آگاه، سعد الحریری رایزنی های سیاسی برای تشکیل دولت را امروز با نخست وزیران سابق لبنان از جمله "میشل عون" رهبر جریان ملی آزاد این کشور آغاز و فردا نیز با فراکسیون های پارلمانی دیدار خواهد کرد.

سعد الحریری را بهتر بشناسیم:

سعدالدین الحریری 38 ساله  فرزند "رفیق الحریری" نخست وزیر اسبق لبنان است که سال 2005 در انفجاری در بیروت کشته شد.

حریری در سال 1970 در ریاض پایتخت عربستان سعودی به دنیا آمد و به جز شناسنامه لبنانی دارای تابعیت سعودی و فرانسوی نیز می باشد. او به دلیل اینكه در گذشته در فرانسه زندگی كرده، تابعیت فرانسه را با خود به همراه دارد.

وی فارغ التحصیل رشته مدیریت بازرگانی از دانشگاه "جرج تاون" واشنگتن است.

حریری 39 ساله تا پیش از مرگ پدر خویش در عرصه سیاسی لبنان حضور نداشت و اغلب به اداره شرکت های بازرگانی و مالی پدرش در عربستان و لبنان مشغول بود. سعد همچنین رئیس كمیته اجرایی شركت "اوجیة تلكام " است كه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات از منافعی برخوردار است.

وی علاوه بر ریاست شركت سعودی اوجیة، ریاست شركت "القابضة " أمنیة هولندنگز " و عضو شورای اداری شركت‌های بین المللی اوجیة و ایجاد فعالیت‌های بین‌المللی و بانك سرمایه‌گذاری ، گروه مطالعات و پژوهش و بازیابی سعودی و تلویزیون المستقبل را بر عهده دارد. "مجله فوربس " در سال 2007 نام وی را در فهرست ثروتمند‌ترین افراد درج كرد كه دارایی‌های وی بالغ بر 3/2 میلیارد دلار می‌رسید.

وی نیز مانند پدر خود دارای روابط قوی با خانواده پادشاهی عربستان است و بیشتر اوقات خارج از لبنان را در عربستان می گذراند.

سعد الحریری با "لارا بشیر العظم" که یک تبعه سوری است ازدواج کرده است. وی دارای دو فرزند پسر به نام های "حسام الدین" و "عبدالعزیز" و یک دختر به نام "لؤلؤ" است.

وی در انتخابات پارلمانی لبنان در سال 2005 به عنوان نماینده به پارلمان راه یافت و ریاست فراکسیون پارلمانی المستقبل را بر عهده گرفت اما فؤاد سنیوره یکی دیگر از سران جناح حاکم در لبنان موسوم به 14 مارس نخست وزیر لبنان شد.

منابع: فارس و مهر

تنظیم برای تبیان: امیرمحمد پارسی