تبیان، دستیار زندگی
حجت الاسلام والمسلمین محمد علی حیدری در سال 1315 در قم به دنیا آمد. پدر ایشان از علمای برجسته منطقه غرب بود. در سن 12 سالگی در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت و بعد از آن در مدرسه فیضیه قم به کسب علم و دانش پرداخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زندگی نامه شهید حجت الاسلام حیدری

حجت الاسلام حیدری

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی حیدری در سال 1315 در قم به دنیا آمد. پدر ایشان از علمای برجسته منطقه غرب بود. در سن 12 سالگی در نجف به تحصیل علوم دینی پرداخت و بعد از آن در مدرسه فیضیه قم به کسب علم و دانش پرداخت. وی دروس سطح، خارج، زبان انگلیسی، فلسفه، فقه واصول، منطق، ادبیات عرب و ادبیات فارسی را نزد اساتیدی چون آیت الله بروجردی و دکتر بهشتی فرا گرفت و در 30 سالگی به درجه اجتهاد رسید. ایشان مبارزاتش را بر علیه رژیم شاه در سال 1342 آغاز و در سال 1355 به لبنان سفر کرد و با امام موسی صدر به گفتگو پرداخت و مدتی پس از بازگشت ساواک او را به شهر بایک تبعید نمود. پس از پیروزی انقلاب به عنوان امام جمعه نهاوند از طرف امام منصوب شد و همچنین حاکم شرعی استان همدان را پذیرفت و سرپرستی کمیته انقلاب اسلامی و اکثر نهادهای انقلابی نهاوند را به عهده گرفت. ساختن حمام و مدرسه در روستاها و بیل زدن جهت آبرسانی در روستاها و ساختن 50 واحد ساختمانی جهت مستمندان از کارهای ایشان است و در همین راه نیز شربت شهادت نوشید.

از جمله فعالیت های اجتماعی و عمرانی ایشان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تاسیس موسسه قرض الحسنه بنام صندوق پس انداز «قائم (ع)» جهت یاری مستضعفین

دارالایتام یا کمک به بی سرپرستان ـ در زمینه کسانی که یتیم و بی سرپرست بودند مستمره ماهیانه دریافت می نمودند و در فصل زمستان طبق لیست تنظیم شده ذغال و در ایام عید لباس دریافت می نمودند.

تاسیس یک کتابخانه عمومی در حسینیه جوانان

اعزام طلاب و مبلغین مذهبی در ماه مبارک رمضان ـ محرم و صفر به روستاها جهت ارشاد و تبلیغ اسلام و آگاه نمودن مردم نسبت به مسائل و حوادث روز .

ایجاد یک برنامه ماههانه دعوت از مبلغین که هر 15 روز یک سخنران به نهاوند می آمد.

دائر نمودن یک کتاب فروشی که در آن خفقان نیاز شدیدی به کتاب بود بود.