تبیان، دستیار زندگی
OECDبا وجود شرایط مناسب اقلیم، آب و خاک در تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها، بر حمایت از تولید کنندگان کشاورزی تاکید دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حمایت ۵۸۵ میلیارد دلاری OECD از کشاورزان

OECDبا وجود شرایط مناسب اقلیم، آب و خاک در تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها، بر حمایت از تولید کنندگان کشاورزی تاکید دارد.

بخش اقتصاد تبیان
oecd

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با اشاره به پایش شرایط و سیاست های حمایتی کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) از بخش کشاورزی تصریح کرد: با وجود شرایط مناسب اقلیم، آب و خاک در تولید مواد غذایی، رویکرد سیاستی در این گروه از کشورها، بر حمایت از تولید کنندگان کشاورزی تاکید دارد.

سید حسن کاظمی  با بیان اینکه شماری از این کشورها دارای اهداف صریح خودکفایی غذایی هستند، خاطرنشان کرد: کشور چین از خود کفایی ۹۵ درصدی گندم و برنج حمایت می کند وهمچنین کشور روسیه طرح خودکفایی غلات، شکر، روغن گیاهی، گوشت، شیر، پنیر و محصولات آبزی را در سطح ۸۰ تا ۹۵ درصد تعیین کرده است.

وی با اشاره به اینکه کشور سوییس نیز بدون قید و شرط اهداف خودکفایی غذا را پیگیری می کند، اضافه کرد: کشور اندونزی دستیابی به خودکفایی در تولید برنج، ذرت، سویا، شکر و گوشت گاو را هدف گذاری کرده است.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، اظهار داشت:علاوه بر این، کشورهای نروژ، سوییس، کره، ایسلند و ژاپن همچنان به حمایت از کشاورزان در سطوحی نزدیک به ۵۰ درصد دریافتی ناخالص کشاورزان ادامه می دهند.

کاظمی میزان حمایت کشور ترکیه از بخش کشاورزی را بالاتر از میانگین های حمایت کشورهای (OECD) عنوان کرد و افزود: کشور کره تقریباً سه برابر بیشتر از میانگین حمایت کشورهای (OECD) از تولید کنندگان بخش کشاورزی خود حمایت می کند.

وی با بیان این که براساس مطالعات صورت گرفته در اکثر کشورهای (OECD) حمایت از تولیدکننده غالب است، یادآور شد:در کشور آمریکا علاوه بر حمایت از تولیدکننده، حمایت از مصرف کنندگان مواد غذایی نیز از طریق برنامه کمک غذایی تکمیلی و سایر برنامه های کمکی در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

کاظمی با اشاره به این که در کشورهای (OECD) درصد حمایت تولیدکننده نسبت به ارزش تولید محصولات کشاورزی (PSE) در سال ۲۰۱۵، به بالاترین سطح پس از سال ۲۰۰۶ میلادی رسیده است، گفت: این تغییر اخیر به طور عمده به دلیل تحولات بازار از جمله تحرکات در قیمت های جهانی محصولات کشاورزی و نرخ های ارز اتفاق افتاده است.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، اذعان داشت: سیاست های کشاورزی در این گروه از کشورها در اغلب موارد، موجب اعمال مالیات بر مصرف کنندگان مواد غذایی شده، هر چند که میزان آن در این کشورها بین یک تا ۴۰ درصد متفاوت است.

وی افزود: سهم پرداخت ها به کشاورزان از ارزش تولید در گروه کشورهای عضو (OECD) بالغ بر ۶۰ درصد برآورد شده است.

رئیس موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی، تصریح کرد: کشورهای (OECD) در سال های ۲۰۱۵- ۲۰۱۳ میلادی سالانه به طور متوسط ۵۸۵ میلیارد دلار از تولید کنندگان کشاورزی حمایت کرده اند ضمن اینکه به میزان ۸۷ میلیارد دلار نیز در زمینه حمایت از خدمات عمومی بخش کشاورزی هزینه کرده اند.

کاظمی با بیان این که مطالعه تجارب کشورهای پیش رو، صنعتی و به ویژه کشورهای دارای مزیت های طبیعی و نسبی در تولید محصولات کشاورزی بر ضرورت توجه ویژه به تولید، تولیدکنندگان مواد غذایی و بخش کشاورزی تاکید می کند، خاطرنشان کرد: حمایت کشورهای (OECD) از تولید کنندگان مواد غذایی و بخش کشاورزی نشان می دهد که به موازات پیشرفت های صنعتی و راهبری اقتصاد آزاد و عضویت در سازمان تجارت جهانی (WTO)، موضوع حمایت از بخش کشاورزی مغفول نمانده و با اتخاذ سیاست های هدفمند و اثر بخش، پایداری تولید، منابع پایه و ایجاد انگیزه مضاعف با جدیت در دستور کار دولت ها قرار دارد.

به گزارش مهر، ۳۵ کشور شمال و جنوب آمریکا، حوزه آسیا پاسفیک و اقتصادهای نوظهور نظیر ترکیه، شیلی و مکزیک با هدف هم افزایی در توسعه اقتصادی و رفاه اجتماعی در قالب سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) فعالیت می کنند.



منبع:خبرگزاری مهر

این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .