تبیان، دستیار زندگی
بدون مقدمه و با همزاد بودن روزگار امروز ما با چندین دهه گذشته ازجمله دهه‌های 30و40 میلادی نشان می‌دهد که بحران اقتصادی جهان بار دیگر در حال تکرار می‌باشد. در نوشتار زیر صادقی کارشناس ارشد بازار بین الملل از وضعیت پیش روی بازار طلا و نفت سخن می گوید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشگویی هایی برای طلا و نفت


بدون مقدمه  و با همزاد بودن روزگار امروز ما با چندین دهه گذشته ازجمله دهه‌های 30و40 میلادی نشان می‌دهد که بحران اقتصادی جهان بار دیگر در حال تکرار می‌باشد. در نوشتار زیر  صادقی  کارشناس ارشد انرژی و بازار بین الملل از وضعیت پیش روی بازار طلا و نفت سخن می گوید


طلا و نفت

سقوط سهام،کاهش ارزش پولی به ویژه یورو و دلار آمریکا ،افزایش کسری بودجه کشورهای صنعتی، افزایش قیمت طلا و افزایش نرخ بیکاری با پیش برنامه حباب سرمایه گذاری و فروپاشی آن عمده‌ترین شاخص اضمحلال  مدیریت سرمایه گذاری در هزاره سوم میلادی بشمار می‌آید.

بر اساس گزارش سالانه اوپک، قیمت اسمی و واقعی  نفت خام در سال پایه 1970 از سطح کمتر از 10 دلار در هر بشکه تا سال 2010 میلادی به کمی بیش از 10 دلار در هر بشکه ادامه داشته است،اما از آن پس تا کنون با روند تغییر نرخ تورم جهانی قیمت‌های نفت خام به نزدیک 110 دلار رو به افزایش بوده است.بر اساس گزارش گروه مالی گو لد من ساکس در نشریه وال‌استریت ژورنال  موقعیت کسب و کار و وضعیت بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی و سایر کشورهای صنعتی و اروپایی نا پایدار و هشدار دهنده می‌باشد،بطوریکه  برای نجات آن‌ها دست کم یک تریلیون دلار در اروپا و به طور رسمی 8 تریلیون دلار در آمریکا می‌باید تزریق شود. وضعیت نا پایدار اقتصادی چین با بیش از دو تریلیون دلار گردش تجاری  نیز از عوامل هشدار برای فروپاشی بزرگ اقتصادی بشمار می‌آید.

با توجه به روند افزایش قیمت طلا در سطح بازارهای جهانی، پیش بینی می‌شود  قیمت طلا در سه ماهه سوم سال 2011ازسطح کنونی 1820 دلار در هر اونس به سطح 4000 دلار  در هر اونس  رو به افزایش باشد. پیش بینی می‌شود  برنامه‌های  رزرو بانک آمریکا درروند افزایش شتابان قیمت طلا با افزایش کوتاه مدت تورم همراه باشد،بطوریکه عمدتاً" با استفاده از کاهش قیمت نفت خام متوسط وست تکزاس در سطح بازار آمریکا نسبت به سایر نفت خام‌ها در سطح دیگر بازارهای جهانی از جمله بازار اروپا زمینه برای جذب دلار را بیش از پیش فراهم سازد.

انتظار می رود کشورهایی که اندوخته دلاری دارند به طمع خرید طلا، دلارهای بیشتری به سوی خزانه داری آمریکا روانه سازند،در حالیکه قدرت دلار روز به روز در حال افول وبی ارزش شدن می‌باشد.

به عبارت دیگر،کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو آمریکا و افزایش قیمت نفت خام در سطح بازارهای جهانی نشان می‌دهد که قیمت‌های نفت به غیر از بازار آمریکا در سایر بازارهای جهانی رو به افزایش خواهد بود.قیمت شمش طلا با اصلاحات بسیار کم بیش از 32 در صد نسبت به سال گذشته رو به افزایش بوده است،بطوریکه عایدی بسیار قابل توجه ای در اختیار بورس بازان قرار داده است.از طرفی بیش از دوازده در صد از این افزایش مربوط به کاهش رتبه بندی اقتصادی آمریکا می‌باشد.

به نظر می رسد آمریکا و دیگر اعضاء اروپای متحد  آن  کشور از جمله انگلیس در چارچوب واحد پولی یورو نمی‌باشند .  از طرفی به نقل از  آقای Alen Duncan به عنوان یک  کارشناس نفتی با 30 سال سابقه  در مصاحبه با روزنامه تایمز پیش بینی کرده که افزایش قیمت نفت خام و سایر فرآورده‌های نفتی در سطح بازارهای عمده جهانی که  بیشترین نقش را در میزان مصرف انرژی را در اختیار دارند با استفاده از این تصور که  عدم ثبات سیاسی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا و بهار ناآرامی‌ها در حوزه کشورهای عربی و نقش القاعده در نا امنی منطقه زمینه برای تهییج قیمت نفت خام به سطح 250 دلار در هر بشکه  دور از انتظار نباشد.

طلا و نفت

بر اساس برآورد  (Bank of America Merrill Lynch (B of AML  هزینه‌های  عمومی نا آرامی‌های اخیر کشورهای عرب منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از سوی کارشناسان ارشد کشور های عضو شورای همکاری (خلیج فارس)حدود 150 میلیارد دلار(حدود 12.8%GDP) برآورد شده است،در حالیکه در سال 2011 ممکن است فقط 4.9%GDPقابل تخصص بوده است.

بنابراین،با توجه به شرایط جهانی اقتصاد بین‌المللی و روند قیمت طلا و اختلاف قیمت نفت خام   WTI آمریکا وبرنت دریای شمال و سایرنفت خام‌ها از جمله سبد نفت خام‌های اوپک،دبی و عمان نشان می‌دهد اختلاف بین 20 تا 30 دلار با نفت خام آمریکا و عرضه فرآورده‌های نفتی در سطح قیمت‌های دیگر بازارها عمدتا در جهت سناریو فرو پاشی اقتصاد جهانی و جذب دلارهای آمریکایی می‌باشد. در نهایت انتظار می رود کشورهایی که اندوخته دلاری دارند به طمع خرید طلا، دلارهای بیشتری به سوی خزانه داری آمریکا روانه سازند،در حالیکه قدرت دلار روز به روز در حال افول وبی ارزش شدن می‌باشد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع: خبرآنلاین