تبیان، دستیار زندگی
نتایج بدست ‌آمده از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد دستكم یك ‌سوم از مردم آمریكا یهودیان را در خصوص ركود اقتصادی اخیر این كشور مقصر می‌دانند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

یهودی‌ها مقصر اصلی بحران اقتصاد جهانی

نتایج بدست ‌آمده از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد دستكم یك ‌سوم از مردم آمریكا یهودیان را در خصوص ركود اقتصادی اخیر این كشور مقصر می‌دانند.

بحران اقتصادی

به گزارش فارس، مجله "بوستون ریویو " با درج یك نظرسنجی كه توسط اساتید دانشگاه استنفورد انجام شده نوشت كه در حدود 38 درصد از آمریكاییهای غیریهودی این كشور، یهودیان را تا حدی مقصر بحران مالی اخیر آمریكا می‌دانند، در حالیكه 25 درصد از آنها معتقدند یهودیهای آمریكا نقش زیادی در بحران اقتصادی این كشور داشتند.

این نظرسنجی توسط "نیل مالهوترا " استادیار دانشكده عالی اقتصاد دانشگاه استنفورد انجام شد كه در آن از 2768 آمریكایی سوالاتی در مورد نقش یهودیهای این كشور در بحران مالی پرسیده شده است.

نظرسنجی مذكور همچنین نشان می‌دهد كه تعداد قابل ‌توجهی از آمریكاییها مخالف كاهش مالیات غولهای اقتصادی بازار بورس آمریكا (وال استریت) هستند كه وابستگی مستقیم آنها به سرمایه‌داران یهودی نظیر "برنارد مدوف " (Bernard Maddof)به اثبات رسیده ‌است.

مدوف سرمایه‌دار بزرگ یهودی است كه در ماه مارس بعنوان بزرگترین كلاهبردار تاریخ وال استریت شناخته شد و چندی پیش پس از محاكمه در دادگاه فدرال آمریكا به 150 سال حبس محكوم شد.

در حدود 38 درصد از آمریكاییهای غیریهودی این كشور، یهودیان را تا حدی مقصر بحران مالی اخیر آمریكا می‌دانند، در حالیكه 25 درصد از آنها معتقدند یهودیهای آمریكا نقش زیادی در بحران اقتصادی این كشور داشتند

نظرسنجی منتشر شده در این مجله آمریكایی، علاوه بر این مشخص می‌كند كه شركت‌كنندگان یهودی در این نظرسنجی نیز نظرات مشابهی با غیریهودیان داشته و حمایتهای مركزی بیشتری را برای ایالتها و نیز كاهش مالیاتی برای طبقه متوسط جامعه بجای قدرتهای تجاری بزرگ آمریكا خواستار شدند.

این تحقیق همچنین تاكید می‌كند علیرغم این واقعیت كه یهودیها بخش اصلی حزب دموكراتیك آمریكا را تشكیل می‌دهند، 32 درصد از دموكرا‌تهای آمریكا اعلام كردند كه به عقیده آنها یهودیها تاثیر بسزایی در بحران اقتصادی این كشور داشته‌اند.

بحران مالی اخیر در آمریكا از زمان آغاز ركود اقتصادی در دسامبر 2007 باعث بیكار شدن بیش از 6 میلیون نفر از پرداخت‌كنندگان مالیات و خصوصا طبقه كارگر آمریكا شده ‌است.

این در حالی است كه با محكوم شدن برنارد مدوف به 150 سال زندان، لابی یهودی آمریكا تلاش گسترده‌ای را برای مخفی ساختن ارتباط پنهانی و عمیق وی با آنها آغاز كرد.

در همین زمینه "اندرو اندرسون " كارشناس مسایل اقتصادی پایگاه تحلیلی "زایوپدیا " در ارتباط با محكومیت مداف به 150 سال زندان نوشت: هفته‌ها قبل از آنكه برنارد مداف به حبس ابد محكوم شود، بدون شك متخصصان سازمانهای مختلف دفاع از یهودیها كه در سرپوش گذاشتن مسایل تبحر دارند، بطور تمام وقت مشغول به كار بودند زیرا آنها به خوبی می‌دانند كه ماجرای محكومیت مداف به خبر اول اكثر رسانه‌های سراسر جهان تبدیل می‌شود.

در این گزارش افزوده شد هدف سازمانهای مدافع یهودیها این است كه تا حد ممكن میان مدوف و جرایمش در دید عمومی نسبت به یهودیت، فاصله بیندازند و تا حد ممكن نیز یهودیان را از بحران فروپاشی اقتصادی كنونی جهان مبرا جلوه دهند.

تنظیم برای تبیان: عطاالله باباپور