تبیان، دستیار زندگی
حذف تدریجی دلار از معاملات نفتی ایران/ فروش نفت یورویی شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حذف تدریجی دلار از معاملات نفتی ایران

title

شرکت ملی نفت به طور رسمی با کلید زدن پروژه حذف تدریجی دلار از معاملات نفتی ایران، به مشتریان خود توصیه کرد که فروش نفت و یا وصول مطالبات معوق با اولویت یورو انجام شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با لغو تحریم‌ها وصول مطالبات معوق از پالایشگاه‌های بدهکار به شرکت ملی نفت ایران آغاز شده است به طوری‌ که دور نهایی مذاکرات با پالایشگران هند، یونان، شل انگلیس، اینوک امارات متحده عربی و چندین شرکت کوچک و بزرگ نفتی برای وصول میلیاردها دلار پول نفت آغاز شده است.

با این وجود شرکت ملی نفت ایران به طور رسمی با کلید زدن پروژه حذف دلار از معاملات نفتی ایران، به مشتریان خود توصیه کرد که فروش نفت و یا وصول مطالبات معوق صرفا با اولویت یورو انجام شود.

صفرعلی کرامتی معاون مدیر امور بین‌الملل در بازاریابی و عملیات نفت خام شرکت ملی نفت ایران هم با تایید کلید خوردن پروژه حذف دلار از معاملات نفتی ایران، گفت: اولویت نخست ایران برای دریافت پول و مطالبات نفتی «یورو» است.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا در قراردادهای جدید فروش نفت که با شرکت‌های خارجی امضا می شود، مبنای دریافت پول براساس یورو گذاشته شده است، تصریح کرد: این موضوع بستگی به توافق دو طرف دارد اما تمایل شرکت ملی نفت ایران دریافت پول نفت با ارز یورو است.

کرامتی با اعلام اینکه شرکت ملی نفت ایران برای دریافت پول نفت چند ارز معتبر را در نظر گرفته است، یادآور شد: مشتریان اروپایی به دلیل آن که یورو پول رسمی آنهاست، مشکلی برای پرداخت پول نفت خام با این ارز ندارند.

در همین حال یک مقام آگاه شرکت ملی نفت به رویتر، گفته است: ایران خواستار دریافت میلیاردها دلار از بدهی‌های نفتی خود از هند و دیگر مشتریان نفتی‌اش به یورو شده و در حال فروش محموله‌های جدید خود به یورو است تا به این طریق وابستگی خود به دلار آمریکا را بعد از لغو تحریم‌ها کاهش دهد.

از سوی دیگر، شرکت ملی نفت ایران پول قراردادهای نفتی اخیراً منعقد شده خود با شرکت‌های مختلف از جمله شرکت توتال فرانسه، شرکت کپسای اسپانیا و لیتاسکو، بازوی تجاری شرکت لوک اویل روسیه را به یورو دریافت خواهد کرد.


منبع:خبرگزاری مهر
این مطلب صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر شده و محتوای آن لزوما مورد تایید تبیان نیست .