تبیان، دستیار زندگی
صرف نظر از تعدد موسسات اعتباری غیرمجاز، رقابت بانک ها برای راه اندازی شعبه در نوع خود قابل توجه است. حتما شما هم با مشاهده تعدد شعب بانک ها در مجاورت هم این سوال برایتان پیش آمده که مگر در یک خیابان قرار است چند شعبه بانک وجود داشته باشد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

25 شعبه بانک در یک خیابان؟!


صرف نظر از تعدد موسسات اعتباری غیرمجاز، رقابت بانک‌ها برای راه‌اندازی شعبه در نوع خود قابل توجه است. حتما شما هم با مشاهده تعدد شعب بانک‌ها در مجاورت هم این سوال برایتان پیش آمده که مگر در یک خیابان قرار است چند شعبه بانک وجود داشته باشد؟

بانک

این روزها در گذر از خیابان‌های سطح شهر بیش از هر مرکز تجاری یا فروشگاهی می‌توان شعب مختلف بانک‌ها را نظاره‌گر بود. این امر تا جایی پیش رفته است که کم‌کم مغازه‌ها در مراکز خرید و تجاری جاری خود را به بانک‌ها داده و در واقع این مناطق به مراکز بانکی تبدیل شده‌اند.

در گذشته‌ای نه چندان دور شاید دسترسی به مراکزی مانند سوپر مارکت، بیمارستان، داروخانه و... از معیارهای انتخاب محل سکونت برای مردم بود، اما با حضور پر رنگ و گستره بانک‌ها در مراکز شهر، این امر رفته رفته رنگ باخته است.

خیابان سلسبیل یا رودکی یکی از مراکز تجاری تهران است که در سال‌های اخیر به طور جدی تغییر کاربری داده و در حال تبدیل شدن به مرکزی برای تجمع و حضور بانک‌ها است.

در این خیابان که شاید مدت زمان قدم زدن در آن ۲۰ دقیقه به طول نمی‌انجامد، ۲۵ شعبه بانک دایر است که برخی از آنها شعب مختلف یک بانک هستند. بانک ملی با داشتن ۵ شعبه در این خیابان گوی سبقت را از سایر بانک‌ها و موسسات مالی گرفته است. بانک‌‌های تجارت، مسکن و رفاه کارگران نیز هر یک بیش از یک شعبه فعال در این خیابان دارند.

صرف نظر از استقبال مردم از خدمات الکترونیک و به تبع آن بانکداری الکترونیک، در دسترس بودن بانک نیز مزیت‌های خاص خود را دارد، اما وجود چند بانک در کنار یکدیگر و یا وجود چندین شعبه از یک بانک در یک خیابان چندان جالب و منطقی به نظر نمی‌رسد.

خیابان سلسبیل یا رودکی یکی از مراکز تجاری تهران است که در سال‌های اخیر به طور جدی تغییر کاربری داده و در حال تبدیل شدن به مرکزی برای تجمع و حضور بانک‌ها است.در این خیابان که شاید مدت زمان قدم زدن در آن ۲۰ دقیقه به طول نمی‌انجامد، ۲۵ شعبه بانک دایر است

از طرفی با ایجاد هر شعبه بانکی در محل مراکز تجاری، فرصت اشتغال از تعدادی گرفته می‌شود. این در حالی است که اجاره‌بها و قیمت مسکن نیز به طور طبیعی با حضور بانک‌ها در هر محل افزایش می‌یابد، چرا که بانک ملک مورد نظر خود را معمولا با قیمت بالاتر خریداری و یا اجاره می‌کند.

با این حال تعداد بانک‌ها به صوت قارچ‌گونه در حال افزایش است و در جایی که بانک مرکزی برای گزارش تخلف شعب بانکی دست به دامان مردم می‌شود، شاید تعدد شعب بانک‌های مجاز در کنار هم محل تامل باشد.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : الف