تبیان، دستیار زندگی
تعجب برانگیز است! این روز ها عصاره وفای به عهد در وجود هرکسی پیدا نمی شود. این روز ها به هر کجا سرک بکشی، کسانی را می بینی که تنها هدف زندگیشان منافع خودشان است و بس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بودجه‌های ساخت مسکن مهر"پر"!

تعجب برانگیز است! این روز‌ها عصاره وفای به عهد در وجود هرکسی پیدا نمی‌شود. این روز‌ها به هر کجا سرک بکشی، کسانی را می‌بینی که تنها هدف زندگیشان منافع خودشان است و بس...

فراوری :طاهره رشیدی - بخش اجتماعی تبیان
بودجه ، مسکن

بحث بر سر مدیران عامل مسکن مهر است؛ آنهایی که نمی‌توان به این راحتی‌ها معیارهای بودن بعضی‌هاشان بر سر این کار را سنجید، مدیرانی که آمدند، پروژه را شروع کردند، بودجه دریافت کردند، ولی بین راه کم آوردند؛ دلیل کم آوردنشان هر چه که هست باشد ولی در این بین مردمانی ماندند با دستان خالی و چشمانی منتظر برای سقفی نجاتبخش خانواده‌هایشان....
مردمانی که اعتماد کردند و حالا چوب همین اعتمادشان را می‌خورند البته نه همه‌شان بعضی‌ها هم توپشان در زمین مدیرانی افتاد که معنای تعهد را خوب می‌فهمند مدیرانی که در کنار منافع خودشان منافع مردم را هم در نظر می‌گیرند. آنهایی که کم‌اند ولی هستند. 
«مسکن مهر» پروژه ای بود که دولت گذشته بنای آن را نهاد تا خانواده های کمتر برخوردار و بدون خانه، خانه دار شوند. اقدامی که در قانون اساسی به عنوان یکی از وظایف دولت ها قید شده است.
پروژه مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ کلید خورد و تا پایان دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از برنامه های مهم این دولت بود که به خاطر مسائلی، به پایان نرسید و به دولت تدبیر و امید رسید.

از دلایلی که باعث شد مسکن مهر احمدی نژاد با مشکلات زیادی روبرو شود، بالا رفتن قیمت مصالح، هزینه های ساخت و ساز از جمله دستمزدهای کارگران، افزایش قیمت ملزومات مورد نیاز ساختمان مانند شیرآلات، کابینت، وسایل سرمایشی و گرمایشی بود. علاوه بر آن تحریم ها به عنوان یکی دیگر از موانع اجرای پروژه های مسکن مهر معرفی شد.

پروژه مسکن مهر از سال ۱۳۸۶ کلید خورد و تا پایان دور دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد یکی از برنامه های مهم این دولت بود که به خاطر مسائلی، به پایان نرسید و به دولت تدبیر و امید رسید

اما مانع اصلی این پروژه، تعداد بسیار زیاد تعهداتی بود که دولت به متقاضیان داده بود. در واقع دولت با این کار می خواست با یک دست چند هندوانه را بردارد، که قطعاً مشکلات این کار در کوتاه ترین زمان آشکار شد و باعث شد تا انبوه مسکن مهر، نیمه ساخته باقی بماند و البته تعداد زیادی هم تحویل متقاضیان شود.
امید و آرزوی مردمی که با وضعیت اقتصادی کشور نمی توانستند خانه دار شوند، در حال تحقق بود. بسیاری واحدهای خود را تحویل گرفتند و بسیاری هم سرگردان ماندند. این سرگردانی پس از پایان دولت دهم دو چندان شد. علی رغم وعده های انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری در سال ۹۲، که منجر به پیروزی آقای روحانی شد، کم توجهی و بی توجهی دولت و وزارتخانه مربوطه، نارضایتی های مردم را افزایش داد. واحدها در زمان مقرر که در قراردادهای میان مردم و مسکن مهر امضا شده بود، تحویل داده نشد و همین امر، هزینه های اضافی را هم به مردم متقاضی مسکن مهر تحمیل کرد اکنون  علیرغم گذشت بیش از یک سال از عمر دولت یازدهم هنوز پیشرفت تکمیل واحدهای مسکن مهر مناسب نیست و به گفته برخی از متقاضیان و حتی دلالان مسکن مهر آجری بر روی آجر گذاشته نشده است.
از سوی دیگر برخی از مدیران شهرهای جدید و حتی مسئولان رده بالا از عدم پرداخت به موقع آورده‌ها از سوی متقاضیان سخن گفته و می‌گویند این اقدام موجب تأخیر در تحویل واحدهای مسکونی می‌شود.
اما متقاضیان مسکن مهر نظر دیگری دارند و معتقدند افزایش چند باره قیمت مسکن مهر موجب شده تا آنها نتوانند آورده خود را به موقع واریز کنند، چرا که این افزایش‌ها به هیچ وجه با روح قرارداد مسکن مهر همسو نیست.

چه کسی مقصر تحویل ندادن به موقع واحدهای مسکن مهر به متقاضیان است؟

یکی از مدیرانی که وفای به عهد سرلوحه فعالیت‌هایش است مهندس احسان اسدی است؛ کسی که می‌گوید انگار واحد‌ها را برای خودم می‌سازم و انگار خانواده خودم در انتظار اتمام کار واحدهای مسکن مهر هستند. مهندس اسدی جزو معدود مدیران مسکن مهری است که فعالیت پروژه‌هایش با سرعت قابل تحسینی رو به رشد است؛ وقتی دلیل موفقیتش را می‌پرسیم با تواضع می‌گوید که این موفقیت نیست این وظیفه‌ای است که هر مدیر مسئولیت پذیری باید به نحو احسنت به آن عمل کند.

تعهد او تنها درباره متقاضیان واحدهای مسکن مهر نیست بلکه نسبت به تمامی پرسنل و کسانی که با آن‌ها داد و ستد دارد متعهد است و شاید همین رضایت‌ها سبب شده که پروژه‌هایش بدون وقفه پیش بروند.

کاش در این روزهایی که سردرگمی مردم از سرانجام سرمایه گذاری کوچکشان بیشتر و بیشتر می‌شود تعداد چنین مدیرانی هم رو به افزایش باشد؛ مدیرانی که مردم را می‌فهمند و تمام تلاش‌شان بر این است که حق کسی ضایع نشود. نمی‌دانم شاید اگر از‌‌ همان ابتدا تنها مدیران لایق بر سر کار می‌آمدند هیچگاه کسی نگران آینده واحد مسکن مهرش نبود. هیچکس هر روز در سایت‌های مختلف کلمه بغض آور مسکن مهر را جست‌و‌جو نمی‌کرد بلکه شاید خبر خوشایندی از آینده سرمایه گذاری محدودش به چشم بخورد.

چرا برخی از مدیران عامل مسکن مهر به تعهداتشان عمل نکرده اند؟


مهندس احسان اسدی می گوید: جدا از ضعف مدیریت بعضی از کسانی که به عنوان مدیر عامل بر سر این پروژه‌ها حاضر شدند باید دید اصلا چرا این افراد برای چنین فعالیتی انتخاب شده‌اند.

مدیران بعضی از این پروژه‌ها حتی تخصص و تجربه ساخت یک ساختمان هشت واحدی را هم نداشتند،مدیرانی که بودجه‌های ساخت مسکن مهر را دریافت کردند ولی به جای استفاده در پروژه‌های مربوطه بودجه را جاهای دیگر خرج کردند و سرمایه گذاری‌های دیگری انجام دادند

مدیران بعضی از این پروژه‌ها حتی تخصص و تجربه ساخت یک ساختمان هشت واحدی را هم نداشتند ولی آمده‌اند و مدیریت پروژه‌های سنگین مسکن مهر را به عهده گرفته‌اند، چرا باید اینگونه باشد؟ مشخص است که چنین افرادی هرگز نمی‌توانند کار را پیش ببرند و به تعهداتشان عمل کنند و به همین خاطر حاصل چنین خطاهایی همین نابسامانی‌ها و واحدهای نیمه‌‌ رها شده ایست که می‌بینیم. کسانی را می‌شناسم که سابقه کاریشان را نگاه کنید شاید سه آپارتمان هم نساخته باشند ولی به عنوان مدیر عامل مسکن مهر برگزیده شدند و بعد از چند ماه فعالیت نادرست عقب کشیده‌اند.

چه کسی یا کسانی مقصر تحویل ندادن به موقع واحدهای مسکن مهر به متقاضیان هستند؟

قبل از هر چیزی باید بگوییم از‌‌ همان ابتدا بنیانگذاری مسکن مهر به این روش اشتباه بوده است. یک نمونه کوچک را مثال می‌زنم؛ در حال حاضر در بسیاری از شهرستان‌ها تعداد زیادی واحدهای آماده ولی بی‌مصرف مسکن مهر موجود است؛ دلیلش واضح است در شهرستان‌ها خیلی‌ها هستند که توانایی پرداخت همین مقدار هزینه مسکن مهر را هم ندارند و دوم اینکه طراحی واحدهای مسکن مهر به گونه‌ای است که تقریبا در همه شهر‌ها و شهرستان‌ها با یک متراژ ثابت حدودا ۵۰ تا ۷۰ متر و نقشه‌ای مشابه ساخته شده است. این متراژ ۵۰ تا ۷۰ متر برای کسی که در تهران زندگی می‌کند کافی است ولی برای کسی که در شهرستان است و مثلا هفت، هشت فرزند دارد پاسخگو نیست و این‌ها باعث می‌شود که واحدهای آماده متقاضی نداشته باشد و در این بین هزینه‌هایی باقی می‌ماند که بیهوده صرف ساختن این واحد‌ها شده است. در کنار این موضوع دوباره برمیگردیم به موضوع مدیران این پروژه‌ها؛ مدیرانی که بودجه‌های ساخت مسکن مهر را دریافت کردند ولی به جای استفاده در پروژه‌های مربوطه بودجه را جاهای دیگر خرج کردند و سرمایه گذاری‌های دیگری انجام دادند و به همین خاطر پروژه‌های مسکن مهرشان را نیمه تمام‌‌ رها کردند یا با سرعت خیلی کندی پیش می‌برند. در این وضعیت هم مسئولان دستگاه‌ها و ارگان ذیربط به جز حرف‌های قشنگ، اقدامی برای رفع دغدغه‌ متقاضیان این طرح و خانه‌دار کردن آنها انجام نداده‌اند.


منابع : خبرگزاری مهر/ حق مسکن / فردا نیوز

رکوردی تاریخی در ساخت مسکن مهر
در این شهر جایی برای مرده ها نیست!
اجاره نشینی استخوان لای زخم