تبیان، دستیار زندگی
کلمات کلیدی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب واردات و قاچاق بود. واردات کدام کالا در ماه های گذشته مورد بحث بود و جلوگیری از قاچاق آن کالا یکی از دلایل صدور مجوز واردات عنوان شده بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن جندقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ماجرای دود شدن تولید با مجوزهای واردات!


کلمات کلیدی بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب واردات و قاچاق بود. واردات کدام کالا در ماه های گذشته مورد بحث بود و "جلوگیری از قاچاق" آن کالا یکی از دلایل صدور مجوز واردات عنوان شده بود.


واردات

رهبری در بیانات اخیر خود با اشاره به ضربه واردات بی‌رویه و قاچاق به کشور، گفتند: "امروز فشار واردات، کشور را دارد از پا درمی‌آورد و درباره میزان واردات قاچاق به کشور نیز ارقام بسیار عجیبی مطرح است اما این هم یک توجیه منطقی نیست که به بهانه جلوگیری از قاچاق و دریافت سود گمرکی، راه واردات انبوه به کشور به‌صورت رسمی باز شود."
در زیر به نمونه ای از صدور مجوز که به بهانه جلوگیری از قاچاق انجام شد را می خوانید. قطعا کالایی مثل سیگار و صدور مجوز آن به تنهایی نمی تواند کشور را از پا درآورد اما این نمونه کوچک را به این علت عنوان می کنیم که مسوولان کشور ماه ها درگیر آن بودند و به طور مستقیم و با صراحت اعلام کردند که برای جلوگیری از قاچاق مجوز آن را می دهند. جالب اینکه چنین تفکری برای سایر کالاها نیز وجود دارد.
فیلیپ موریس و صدور مجوز
اولین جرقه‌های ایجاد ارتباط میان شرکت فیلیپ موریس (تولیدکننده سیگار مارلبرو) و ایران در سال 85 زده شد که شنیده شده به علت مخالفت یک دستگاه نظارتی، این کار انجام نشد اما با آغاز فعالیت دولت یازدهم تلاش‌ها برای صدور مجوز واردات سیگار مارلبرو آغاز شد. در زمان آمدن نعمت‌زاده به وزارت صنعت، معدن و تجارت، شمس‌الدین نیک‌منش، ریاست مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور (که مسوول صدور مجوز بود) را بر عهده داشت. در تاریخ 26 شهریور 1392 (یعنی چند روز بعد از وزیر شدن نعمت‌زاده) نامه‌ای به وزیر تحویل داده می‌شود که در آن عنوان شده بود شرکت م - پ دارای پیشرفته‌ترین و مجهزترین چاپخانه خاورمیانه برای چاپ هلوگرام سیگار است و خواستار صدور مجوز بوده است. نعمت‌زاده پایین نامه، به آقای مفتح دستور رسیدگی می‌دهد و مفتح نیز این نامه را به شرکت دخانیات ارسال می‌کند.

تفکری در دولت وجود دارد که برای جلوگیری از قاچاق باید مجوز واردات آزاد شود. آیا چنین تفکری موجب پویایی اقتصاد و حمایت از تولید می شود یا مسوولان باید فکری اساسی در این مورد بکنند؟
رئیس وقت مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور در 27 مهر 1393 در نامه به وزیر عنوان می‌کند که شرکت فوق فاقد دستگاه تولیدی برای تولید هلوگرام است. این سرآغازی برای ایجاد اختلاف بین نعمت‌زاده به عنوان وزیر و نیک‌منش به عنوان مدیر میانی وزارتخانه بود. از همین جا تلاش‌های عجیب و غریب نعمت‌زاده برای صدور مجوزهای دخانیات آغاز می‌شود.  در تاریخ 18 آبان 1392 نیز نامه دیگری به نعمت‌زاده داده می‌شود که در آن از وزیر درخواست صدور مجوز برای افزایش تولید به یک شرکت تولید سیگار داده می‌شود و این بار نعمت‌زاده نه به معاون خود یا رئیس دفترش یا رئیس شرکت دخانیات بلکه به‌طور مستقیم به نیک‌منش، رئیس مرکز برنامه‌ریزی شرکت دخانیات دستور می‌دهد: «لطفا فورا مجوز افزایش ظرفیت تولید را صادر نمایید.» در همین ایام درخواست صدور مجوز برای واردات و تولید سیگار مارلبرو که متعلق به شرکت فیلیپ موریس است، داده می‌شود اما با توجه به دستور مستقیم دادستانی کل کشور، رئیس مرکز برنامه‌ریزی شرکت دخانیات با این موضوع مخالفت می‌کند. طبق گفته نمایندگان مجلس، کمیسیون اصل 90 قانون اساسی در اسفند ماه طی نامه‌ای به نعمت‌زاده اطلاع می‌دهد که حتی وزارت امور خارجه اعلام کرده شرکت فیلیپ موریس، سازنده سیگار مارلبرو وابسته به صهیونیست‌هاست و خواستار بررسی‌های بیشتر برای اعطای مجوز واردات و تولید این نوع سیگار می‌شود.  با وجود این، وزیر به صدور مجوز اصرار با وجود همه مخالفت‌ها در آبان 1393 وزیر صنعت، معدن و تجارت شخصا پای مجوزهای واردات و تولید سیگار مارلبرو را امضا می‌کند در حالی که چنین مجوزی را باید رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نظارت بر دخانیات کشور امضا کند. معلوم نیست این مجوز چه اضطراری داشته که وزیر صنعت برای اجرای آن خود دست به کار شده است. این در حالی است که بسیاری از سایر صنایع و تولیدکنندگان منتظر گوشه‌چشمی از سوی وزیر هستند تا دستورات و برنامه‌ریزی‌های وزیر محترم، تولیدکنندگان و صنعتگران را از رکود خارج کند.
واردات

محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل 90 در این باره اظهار داشت: تاکنون پرونده‌‌هایی درباره واردات سیگار مارلبرو به کشور مطرح شده و در این باره مکاتبات زیادی صورت گرفته است و دستگاه‌های مختلف نیز درباره صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس اظهارنظر کرده‌اند. حتی اگر درباره صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ‌ موریس تردید وجود داشته باشد باز هم باید درباره واردات محصولاتش، تا تعیین‌تکلیف نهایی منتظر بمانیم. پورمختار تصریح کرد:‌ سیگار، محصولی نیست که برای واردات آن به کشور عجله داشته باشیم و بگوییم باید سریع‌تر وارد شود تا مشکل مردم برطرف شود.تا زمانی که درباره اصل موضوع صهیونیستی بودن شرکت فیلیپ ‌موریس تعیین‌تکلیف نشود، صدور مجوز برای واردات محصولاتش غیرمنطقی خواهد بود. رئیس کمیسیون اصل 90 با بیان اینکه موضوع صدور مجوز برای واردات سیگار مارلبرو در این کمیسیون پیگیری خواهد شد، گفت: درباره کم و کیف صدور مجوز، بررسی‌های لازم در کمیسیون اصل 90 انجام خواهد شد.
توجیحات آقای وزیر
نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت بعد از انتقادات فراوان در مورد صدور مجوز این اقدام را توجیح کرد و  گفت : واردات سیگار مارلبرو به هدف جلوگیری از قاچاق این نوع سیگار صورت می گیرد و برخی انتقادها به خاطر بی‌اطلاعی از ماهیت کار است. محمدرضا نعمت‌زاده در حاشیه امضای موافقتنامه های همکاری اقتصادی و صنعتی افزود : همه باید از قاچاق انتقاد کنند و واردات این نوع سیگار چند سال پیش درخواست شده بود که این شبهه‌ وجود داشت شاید شرکت مربوطه با رژیم صهیونیستی مرتبط باشند که این موضوع بررسی شد.
نعمت زاده وی افزود : این موضوع به وزارت امور خارجه ارجاع شد و به این جمع‌بندی رسیدیم که ادعایی که سه سال پیش به عنوان شبهه‌ ، مطرح شده بود درست نیست و برای جلوگیری از قاچاق واردات این نوع سیگار مانند بقیه اقلام دیگر اقدام شد.
به هر حال مشخص است چنین تفکری در دولت وجود دارد که برای جلوگیری از قاچاق باید مجوز واردات آزاد شود. آیا چنین تفکری موجب پویایی اقتصاد و حمایت از تولید می شود یا مسوولان باید فکری اساسی در این مورد بکنند؟

محسن جندقی
بخش اقتصاد تبیان

 

مطالب مرتبط:
بانک مرکزی و نرخ رشد
 سرانجام بانک مرکزی رئیس‌دار شد!