تبیان، دستیار زندگی
وزیرنفت امضای قرارداد با شرکتهای ژاپنی را منوط به اجرای برجام دانست و گفت: ایران و ژاپن در بخشهای پتروشیمی، پالایش و پخش و ال ان جی می توانند همکاری کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گسترش همکاری ایران و ژاپن پس از اجرای برجام

وزیرنفت امضای قرارداد با شرکتهای ژاپنی را منوط به اجرای برجام دانست و گفت: ایران و ژاپن در بخشهای پتروشیمی، پالایش و پخش و ال ان جی می توانند همکاری کنند.

بخش اقتصاد تبیان
ایران و ژاپن

بیژن زنگنه پس از دیداربا فومیو کیشیدا، وزیر امور خارجه ژاپن با اشاره به روابط دو کشور قبل از تحریمها درباره این که چه زمانی مذاکره با ژاپنی ها منجر به امضای قرارداد می شود، گفت: ابتدا باید برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) عملیاتی شود و پس از آن برای سپردن کار به شرکتها مناقصه برگزار خواهد شد.
وی با بیان این که اگر سرمایه گذاری به صورت مستقیم از سوی شرکتها انجام شود دیگر نیازی به انجام مناقصه نیست، تصریح کرد: ایران و ژاپن می توانند در بخشهای پتروشیمی، پالایش و پخش و ال ان جی همکاری کنند.
وزیر نفت با اشاره به این که سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران دومین سفر مقامات بلندپایه ژاپن به ایران است، یادآور شد: پیش از این، مقامهای متی ژاپن به ایران آمدند؛ ضمن این که مذاکره با شرکتهای ژاپنی پیوسته ادامه دارد.
وی با تاکید بر این که شرکتهای ژاپنی اگر بخواهند فعالیتهای خدماتی خود را در ایران گسترش دهند باید پوشش بیمه ای ایجاد کنند، گفت: شرکتهای ژاپنی با اتکا به پوشش بیمه ای می توانند پروژهایی را که در ایران می خواهند اجرا کنند،فاینانس کنند.
زنگنه به سابقه خوب همکاری ایران و ژاپن در گذشته اشاره کرد و گفت: ژاپنیها در گذشته کارهای خوبی در ایران انجام دادند و امیدوارم روابط دو کشور پس از تحریمها گسترش یابد و سبب تولید ثروت در کشور شود.
وزیر نفت با بیان این که انتظار ما این است که میزان برداشت نفت ژاپن از ایران به سطح پیش از تحریمها برگردد به حضور شرکتهای معتبر ژاپنی  در دیدار امروز اشاره کرد و گفت: ژاپنیها علاقمند به حضور در بخش بالادستی و پایین دستی نفت ایران هستند.
زنگنه با بیان این که ایران در این دیدار خواستارهمکاری شرکتهای ژاپنی در بخش صرفه جویی انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی شد، تصریح کرد: ایران آماده بررسی پیشنهادهای شرکتهای ژاپنی است.


منبع : تجارت نیوز