تبیان، دستیار زندگی
با وجودی که انبارها تامین شکر به موجب واردات دو برابری این کالا در سال گذشته به کشور ونیز تولید مناسب آن درداخل کاملا اشباح و حتی مازاد نیاز مصرف نیز در کشور حس می شود اما وزارت صنعت معدن تجارت بدون درنظرگرفتن تولید داخل و شرایط سخت قتصادی کشور دستور اعطا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رابطه وزارت جهاد و صنعت شکرآب شد!


با وجودی که انبارها تامین شکر به موجب واردات دو برابری این کالا در سال گذشته به کشور ونیز تولید مناسب آن درداخل کاملا اشباح و حتی مازاد نیاز مصرف نیز در کشور حس می شود اما وزارت صنعت معدن تجارت بدون درنظرگرفتن تولید داخل و شرایط سخت اقتصادی کشور دستور اعطای مجوز واردات 200 هزار تن شکر را به 4 شرکت خاص صادر کرده است تا رسما تولید ملی را نابود کند.
شکر

اگر به عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در 17 ماه اخیر نگریسته شود خواهیم دید که این وزارت خانه بدجوری روی مدار حاشیه در حرکت است.ازحواشی مختلف پیرامون حذف موارد قانونی مختلف مانند ایران کد و شبنم گرفته تا اعطای مجوزهای مختلف برای واردات کالاهای اساسی و یا حتی مجوز برای واردات رسمی سیگار مارلبرو از شرکت فیلیپ موریس که شبهه صهیونیستی بودن دارد. این حواشی موجود وزیر کهنسال این وزارتخانه را مدام به دردسر انداخته و وی بارها در مقام پاسخگویی به ارگان های مختلف از جمله مجلس شورای اسلامی قرار گرفته است.

احضار وزرای صنعت و کشاورزی به دلیل واردات شکر

عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی گقت: توضیحات وزرای صنعت وکشاورزی در مورد واردات شکربه کشورقانع کننده نباشد، برخوردهای نظارتی بعدی با آنها اعمال خواهد شد. حمیدرضا فولادگر در گفتگو با «نسیم» در خصوص افشای سندی مبنی بر اعطای مجوز برای واردات شکر به چهار شرکت خاص از سوی وزارتخانه های صنعت و کشاورزی اظهار کرد: اطلاعات این خبر در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است، اما هم اکنون آن ها به جز اعضای کمیسیون تلفیق در حوزه های انتخابیه خود هستند و شرایط احضار وزرا به مجلس وجود ندارد. وی افزود: هفته آینده نمایندگان مجلس با هماهنگی یکدیگر، آقایان حجتی و نعمت زاده را به کمیسیون های مربوطه دعوت می کنند، که در این خصوص، هم کمیسیون کشاورزی و صنایع و معادن و هم کمیسیون اقتصادی می تواند اقدام کند.

اطلاعات این خبر در اختیار نمایندگان مجلس قرار گرفته است، اما هم اکنون آن ها به جز اعضای کمیسیون تلفیق در در حوزه های انتخابیه خود هستند و شرایط احضار وزرا به مجلس وجود ندارد

این عضو کمیسیون صنایع مجلس ادامه داد: در صورتی که پاسخ های وزرا قانع کننده نباشد، مجلس مراحل نظارتی بعدی اعم از سوال در صحن علنی و یا استیضاح را عملی خواهد کرد.فولادگر به تشریح سوالات نمایندگان از وزرا پرداخت گفت: این وزرا باید ابتدا در خصوص این که واردات به چه دلیل انجام شده و آیا کشور به واردات نیاز داشته است یا خیر پاسخ دهند.وی اضافه کرد: سوال دیگر نمایندگان در خصوص طی شدن مراحل قانونی برای این واردات است، به شکلی که شائبه رانت خواری در آن وجود نداشته باشد.

وزیر جهاد کشاورزی: به وزارت صنعت نامه نوشتم که دیگر شکر وارد نکنند

وزیر جهاد کشاورزی درباره واردات شکر به کشورگفت: موضوع جلوگیری از واردات شکرهای ثبت سفارش شده نیز به مقررات تجارت خارجی برمی‌گردد و مسئولین ذی‌ربط باید در این باره پاسخ دهند. محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در نامه‌ای که دهم فروردین امسال به بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتم خواهان امتناع از ثبت سفارش و ممنوعیت واردات شکر شدم. وزیر جهاد کشاورزی افزود: موضوع ثبت سفارش واردات به وزارت صنعت، معدن و تجارت مربوط می‌شود.وی گفت: سال گذشته بیش از دو برابر نیاز شکر وارد شد. با بررسی‌ای که ما انجام دادیم امسال بیش از 600 هزار تن شکر از نیشکر و 700 هزار تن از چغندر قند تولید خواهیم داشت.

در نامه‌ای که دهم فروردین امسال به بخش بازرگانی خارجی وزارت صنعت، معدن و تجارت نوشتم خواهان امتناع از ثبت سفارش و ممنوعیت واردات شکر شدم

حجتی گفت: امسال کارخانجات 4 میلیون و 400 هزار تن چغندرقند از کشاورزان خریده‌اند و بیش از 600 هزار تن شکر نیز از سال گذشته وجود دارد که با این وضع دیدیم اگر شکر وارد هم نشود هیچ مشکلی نداریم.وزیر جهاد کشاورزی افزود: از طرفی قیمت شکری که هم اکنون وارد شده در مقایسه با قیمت تضمینی که دولت مصوب کرده بیشتر می‌شود. این افزایش قیمت با وضع تعرفه‌ای، قیمت ارز، قیمت جهانی و قیمت‌های تمام‌شده در داخل کشور قابل بررسی است.وی در ادامه افزود: در 9ماهه گذشته حدود 830 هزار تن شکر وارد شده، اما این شکرهایی است که براساس ثبت سفارش سال قبل بوده است.حجتی در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه دو هفته پیش مجلس درباره ممنوعیت و ثبت سفارش نشدن واردات شکر گفت: وزارت صنعت قطعاً در جلوگیری از واردات شکر به تعهدات خود عمل کرده است.وی افزود: ما موضوع جلوگیری واردات شکر را تا توازن در تولید، عرضه و مصرف پیگیری می‌کنیم.وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: موضوع جلوگیری از واردات شکرهای ثبت سفارش شده نیز به مقررات تجارت خارجی برمی‌گردد و مسئولین ذی‌ربط باید در این باره پاسخ دهند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : مهر، نسیم و فارس

مطالب مرتبط:

اخراجی‌های وزارتخانه‌های اقتصادی

مردان اقتصادی روحانی چه کاره بودند؟