تبیان، دستیار زندگی
وعده دولتی ها برای خرید مرغ از مرغداران محقق نشد تا تولیدکنندگان مجبور شودند محصولات خود را کنار خیابان بفروشند!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مرغ خریداران یک پا دارد!


وعده دولتی‌ها برای خرید مرغ از مرغداران محقق نشد تا تولیدکنندگان مجبور شوند محصولات خود را کنار خیابان بفروشند!

مرغ خریداران یک پا دارد!

ذخیره بیش از حد پشتیبانی امور دام و به دنبال آن عرضه مرغ‌هایی که تاریخ انقضای آنها فرا می‌رسید موجب شد از ابتدای پاییز امسال افت غیر طبیعی قیمت مرغ آغاز شود. جالب اینکه این اقدام پشتیبانی امور دام موجب شد مرغداران خریداران همیشگی را هم از دست بدهند تا علاوه بر کاهش قیمت کاهش مشتری را نیز شاهد باشیم. عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور در این‌باره گفت: شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران وعده داده بود مرغ آن‌ها را خریداری کند اما اکنون مرغ‌ها خریدار ندارند و تعدادی از مرغداران از ناچاری و برای تامین هزینه‌های خود اقدام به عرضه مرغ زنده در حاشیه خیابان‌ها کرده‌اند.محمدحسین زمانی‌راد اظهار کرد: مرغداران به امید خرید مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام برای ذخیره سازی، اقدام به جوجه ریزی زیاد کردند اما حالا که تولید آن‌ها آماده است این شرکت، مرغ آن‌ها را نمیخرد یا این ‌که قیمت خیلی پایینی به آن‌ها پیشنهاد داده است. در حالی که هزینه‌های تولید مرغ بیش از قیمت پیشنهادی است.وی افزود: قیمت پیشنهادی شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها به ازای هر کیلوگرم 3500 تومان بوده و مرغداران راضی به این قیمت نیستند زیرا هزینه هر کیلوگرم مرغ 5000 تومان در مرغداری تمام شده است.

زمانی‌راد یادآور شد: شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها با برخی رفتارهای نادرست، قیمت مرغ را کاهش داده اند و از 10 روز گذشته اعلام کرده بودند که مرغ را خریداری و ذخیره‌سازی می‌کنند اما مرغ استان خوزستان را نخریدند. کشتارگاه‌ها می‌خواهند مرغ را به قیمت هر کیلوگرم 3500 تومان از مرغداران خریداری و به قیمت 6000 تومان در بازار عرضه کنند که این اقدام ضربه بزرگی به صنعت مرغداری استان وارد می‌کند.

عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور با بیان این‌که تعدادی از مرغداران از ناچاری و برای تامین هزینه‌های خود اقدام به عرضه مرغ زنده در حاشیه خیابان‌ها کرده‌اند، عنوان کرد: به طور کلی عرضه مرغ زنده صحیح نیست و احتمال انتقال بیماری را به مردم در پی دارد. مرغ باید از مرغداری به کشتارگاه منتقل و از این طریق در بازار عرضه شود.مرغداران به دلیل صرف هزینه‌های زیاد و جلوگیری از متضرر شدن، اقدام به چنین کاری کرده اند.

شرکت پشتیبانی امور دام و کشتارگاه‌ها با برخی رفتارهای نادرست، قیمت مرغ را کاهش داده اند و از 10 روز گذشته اعلام کرده بودند که مرغ را خریداری و ذخیره‌سازی می‌کنند

وی در ادامه به ایسنا گفت: با توجه به تولید انبوه مرغ در کشور لازم است دولت برای عرضه مازاد تولید و جلوگیری از متضرر شدن مرغداران، فکری برای صادرات مازاد تولید کند و تقاضا داریم زمینه صادرات را برای این محصول استراتژیک برای حمایت از مرغداران فراهم کند.

عضو اتحادیه سراسری مرغ گوشتی کشور به مرغداران هشدار داد میزان تولید خود را کاهش دهند زیرا در حال حاضر بیش از 150 هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های کشور نگهداری شده و دولت قرار است این حجم مرغ را اواخر سال و ایام عید در بازار عرضه کند لذا این کار قطعا در افت قیمت مرغ تاثیر زیادی خواهد داشت.

همچنین همایون دارابی، مدیر عامل اتحادیه مرغداران گوشتی ایران چندی پیش درباره روند نزولی شدید قیمت ها اعلام کرد: متاسفانه یکی از دلایل کاهش شدید قیمت گوشت مرغ، وجود ذخایر استراژیک گوشت مرغ در پشتیبانی امور دام کشور می باشد که به تدریج تاریخ مصرف این ذخایر رو به انقضا می رود و در همین راستا مرغ را به صورت منجمد و کیلوئی 5500 تومان طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار به صورت مدت دار 6 ماهه به کشتارگاه ها و مشتری های سنواتی می فروشند که آنها همین مرغ را کیلوئی 4000 تومان بصورت نقد به بازار عرضه می کنند و این موضوع ضربه مهلکی به پیکره صنعت تولید گوشت مرغ وارد نموده است.

میزان تولید خود را کاهش دهند زیرا در حال حاضر بیش از 150 هزار تن مرغ منجمد در سردخانه‌های کشور نگهداری شده و دولت قرار است این حجم مرغ را اواخر سال و ایام عید در بازار عرضه کند لذا این کار قطعا در افت قیمت مرغ تاثیر زیادی خواهد داشت.

دارابی ادامه داد: بر اساس پیگیری و مذاکره انجام شده با مسئولین وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام آنها اعلام میدارند که خودشان نیز از این موضوع ناراضی هستند و مکاتبات مختلفی با ریاست محترم جمهوری و ستاد تنظیم بازار داشته که اجازه دهند این ذخایر که از کیفیت لازم هم برخوردار است، در قالب سبد کالایی در اختیار اقشار کم درآمد قرار گیرد ولی متاسفانه تاکنون پاسخی از سوی مسئولین دریافت نشده است.

وی گفت: با این روندی که دولت پیش رو گرفته است می توان نتیجه گرفت که دولت هیچ برنامه پایانی برای مرغ خریداری و ذخیره شده خود ندارد و  عملا مجبور است ماهانه 10هزار تن به کیلوئی 7000 تومان بخرد و همین مرغ را کیلوئی 5500 تومان بصورت 6ماهه بفروشد و دلالان نیز آن را به قیمت کیلوئی 4000 تومان در بازار عرضه می کنند.  در نتیجه دولت به ازای هر کیلو مرغ 1500 تومان ضرر میبیند و صنعت گوشت مرغ نیز بازار خود را برای 2میلیون تن تولید از دست می دهد در حالی پیشنهاد مطرح شده از سوی اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی اختصاص یک سوم همین مبلغ برای مشوق صادراتی است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع:مهر و وطن امروز

مطالب مرتبط:

  اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

  موج گرانی‌ها در راه است؟

  وام مسکن عامل گرانی خانه؟