تبیان، دستیار زندگی
در حالی که شورای رقابت بارها بر غیر اجباری بودن نصب آپشن روی خودروهای داخلی تاکید کرده است و حتی این موضوع یکی از شروط افزایش قیمت به حساب می آید، گویا خودروسازان هنوز هم از حربه «آپشن» برای بالا بردن قیمت محصولات خود استفاده می کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خودروسازان همچنان خلاف می کنند!


در حالی که شورای رقابت بارها بر غیر اجباری بودن نصب آپشن روی خودروهای داخلی تاکید کرده است و حتی این موضوع یکی از شروط افزایش قیمت به حساب می‌آید، گویا خودروسازان هنوز هم از حربه «آپشن» برای بالا بردن قیمت محصولات خود استفاده می‌کنند.

خودرو سازی

اوایل تیرماه امسال بود که شورای رقابت پس از موافقت با افزایش رسمی قیمت خودرو، شرکت‌های خودروساز را به رعایت پنج شرط ملزم کرد و یکی از این شروط، اختیاری بودن نصب آپشن بود. طبق این شرط، خودروسازان نمی‌توانستند آپشن‌های موردنظر خود را به مشتریان تحمیل کنند و تنها در صورتی که آنها (مشتریان) راضی به نصب آپشن روی خودروهای مدنظرشان بودند، امکان این کار وجود داشت.

بر این اساس، خودروسازان برخی محصولات خود را در دو مدل «بدون آپشن» و «مجهز به آپشن» پیش‌فروش کردند؛ به‌نحوی‌که مشتریان مختار بودند هر مدلی را که خود می‌خواهند، پیش خرید کنند. از آنجا که خودروهای بدون آپشن، دو میلیون ارزان‌تر از با آپشن‌ها بودند، بخشی از مشتریان اقدام به پیش خرید آنها کردند تا این گونه گمان برود که خودروسازان به مصوبه شورای رقابت عمل کرده‌اند.

این در حالی است که حالا برخی مشتریان طی تماس با دفتر روزنامه عنوان می‌کنند که خودروسازان از آنها خواسته‌اند خودرو بدون آپشن ثبت‌نامی خود را با مدل‌های مجهز به آپشن، تعویض کنند و این موضوع با اعتراض مشتریان روبه‌رو شده است. مشتریان تاکید می‌کنند که اگر می‌خواستند خودرو مجهز به آپشن بخرند، در همان زمان ثبت‌نام این کار را می‌کردند و چون نمی‌خواستند یا نمی‌توانستند دو میلیون تومان اضافه بپردازند، مدل بدون آپشن را برگزیدند.

با توجه به آنکه این رفتار خودروسازان به‌نوعی تخطی از دستور شورای رقابت مبنی‌بر الزامی نبودن آپشن است، باید منتظر ماند و دید واکنش شورا به این ماجرا چه خواهد بود.

شاخص‌های کیفی خودروها سختگیرانه می‌شود

براساس طرح در دست بررسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت، روند نظارت و ارزیابی کیفی محصولات خودروسازان داخلی سختگیرانه‌تر خواهد شد. با وجود نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد خودروسازان، مصرف‌کنندگان همچنان از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند.در این زمینه بازرسان به صورت روزانه و رندوم، خودروهای تولیدی خودروسازان را براساس شاخص‌های کیفی موجود تست کرده و براساس این بررسی‌ها در هر ماه رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی منتشر می‌شود.

هم‌اکنون بررسی کیفیت خودروهای تولید داخل براساس 9 شاخص اصلی صورت می‌گیرد. در این زمینه در حوزه عیوب فنی و عملکردی، سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز و تجهیزات الکتریکی خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بر این اساس، خودروسازان برخی محصولات خود را در دو مدل «بدون آپشن» و «مجهز به آپشن» پیش‌فروش کردند؛ به‌نحوی‌که مشتریان مختار بودند هر مدلی را که خود می‌خواهند، پیش خرید کنند

در حوزه عیوب تزئینات و مونتاژ نیز وضعیت تزئینات و وجود صداهای غیر عادی از موارد تحت بررسی در تست‌های کیفی است. در حوزه عیوب بدنه نیز شرایط بدنه، میزان نفوذ آب و عیوب رنگ از موارد مدنظر در بررسی کیفی بازرسان است.در این شرایط و با توجه به ادامه نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت برخی از خودروهای داخلی، طرح تشدید و سخت‌گیرانه‌تر شدن شاخص‌های کیفی در خودروهای داخلی به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است.در این طرح، بررسی‌ها برای شناسایی و رفع ایرادات عملکردی خودروهای تولیدی افزایش خواهد یافت و گزارش‌های دقیق‌تری از وضعیت کیفی خودروها ارائه خواهد شد.براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، این طرح تا پایان سال جاری به تائید وزارت صنعت، معدن و تجارت رسیده و اجرایی خواهد شد.

توضیح ایران‌خودرو درباره تحویل 5 روزه خودروها SHAPE \* MERGEFORMAT

در شرایطی که پیش از این اخباری مبنی بر نارضایتی برخی از مصرف‌کنندگان از عدم دریافت خودروهای خریداری شده در طرح فروش و تحویل پنج روزه خودرو منتشر شده بود، گروه صنعتی ایران خودرو اعلام کرد که 99 درصد خودروهای ثبت نامی به خریداران تحویل داده شده است. چندی پیش ایران خودرو فروش محصولات خود را با موعد تحویل پنج روزه آغاز کرد با این حال یک هفته پس از آن برخی خریداران اظهار کردند که برخلاف اعلام صورت گرفته و گذشت بیش از یک هفته، هنوز موفق به دریافت خودروی خود نشده‌اند.

در حوزه عیوب تزئینات و مونتاژ نیز وضعیت تزئینات و وجود صداهای غیر عادی از موارد تحت بررسی در تست‌های کیفی است. در حوزه عیوب بدنه نیز شرایط بدنه، میزان نفوذ آب و عیوب رنگ از موارد مدنظر در بررسی کیفی بازرسان است

در جریان طرح فروش و تحویل پنج روزه محصولات ایران خودرو، این شرکت با ارسال پیامکی به مشتریان اعلام کرد که "با توجه به اختلالات اینترنتی، هموطنان عزیز می‌توانند با مراجعه به نمایندگی‌های مجاز از شرایط فروش فوری ویژه تحویل 5 روز بهره‌مند شوند." با این حال برخی مشتریان اعلام کردند که در مراجعه به نمایندگی‌های فروش ایران خودرو، این نمایندگی‌ها اظهار کردند که در جریان طرح فروش و تحویل پنج روزه خودرو نیستند.

پس از آن و با وجود تمام حواشی ایجاد شده پیرامون طرح تحویل پنج روزه خودرو به مشتریان از سوی ایران خودرو، این شرکت امروز اعلام کرد که "بیش از 99 درصد از خودروهایی که در طرح فروش فوری با تحویل 5 روزه گروه صنعتی ایران خودرو به فروش رسیده بود، تحویل خریداران شد."

به گفته ایران خودرو، "بیش از 99 درصد خودروهای ثبت نام شده در مدت زمان 5 روزه تحویل خریداران شده و مشکل اندک خودروهای باقی مانده که به دلیل نقص در مدارک خریداران، هنوز تحویل نشده‌اند نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن رفع خواهد شد."

باید دید در روزهای آینده خریداران این خودروها نسبت به این موضوع چه واکنشی نشان خواهند داد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع: ایسنا، دنیای اقتصاد، خبرآنلاین

مطالب مرتبط:

چند درصد مردم لوکس سوار هستند؟

خودرو کیلویی چند؟!

صنعت خودرو پنچر می‌شود؟