تبیان، دستیار زندگی
قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه نظام اصلاح قیمت نان در دست بررسی است، گفت: سالانه ۱۱ هزار میلیارد تومان یارانه گندم از سوی دولت پرداخت می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نان ها کوچک شده اند!

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به اینکه نظام اصلاح قیمت نان در دست بررسی است، گفت: سالانه 11 هزار میلیارد تومان یارانه گندم از سوی دولت پرداخت می‌شود.

فرآوری: محسن جندقی-بخش اقتصاد تبیان
نانوایی

مجتبی خسرو تاج در ششمین دوره اجلاس اتاق اصناف کشور گفت: مصرف کننده و نانوا در پی عدم تغییر قیمت نان در دو سال گذشته ناراضی هستند.

وی تصریح کرد:به دلیل اینکه در سال گذشته قیمت نان اصلاح نشده کیفیت و اندازه نان دچار تغییر شده است که نارضایتی مصرف‌کننده را درپی داشته است.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت بیان کرد: در راستای ارتقای جایگاه و نقش اصناف در بازرگانی داخلی قدم هایی برداشته شده است. سیاست دولت برای ثبات بازار هوشمندانه بوده که حفظ ثبات قیمت ارز و اطلاع رسانی شفاف دولت در این موضوع تأثیرگذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در فروردین ماه سال جاری حسین شریعتمدار مشاور رئیس جمهور خواستار افزایش قیمت به درستی شد، بیان کرد: همراهی اصناف در راستای عدم افزایش قیمت هوشمندانه است.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت تأکید کرد: در راستای مشکلات مالیاتی جلسه‌ای در چند روز آینده باعسکری برگزار خواهد شد.خسروتاج در رابطه با ضعف مشکل بودجه اصناف، اظهار کرد: به وزیر پیشنهاد شده از طریق افزایش قیمت مشکل نرخ پروانه کسب برخی از نیازهای مالی رفع شود.وی با بیان اینکه امید است تشکل‌های تخصصی اتاق اصناف تشکیل شود، گفت: در راستای ادامه تولید گندم در سال جاری 7 میلیون تن گندم از کشاورز خریداری شده است.

در راستای ارتقای جایگاه و نقش اصناف در بازرگانی داخلی قدم هایی برداشته شده است. سیاست دولت برای ثبات بازار هوشمندانه بوده که حفظ ثبات قیمت ارز و اطلاع رسانی شفاف دولت در این موضوع تأثیرگذار بوده است.

مردم مجبورند نان را گران بخرند

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی با انتقاد از شیوه اجرای قانونهدفمندی یارانه‌ها كه باعث گران‌تر شدن محصول نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف‌كنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند، چون از یك طرف دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را می‌پردازد و از طرف دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد كه باعث می‌شود به جای 2600 تومان برای هر كیلو نان، 3200 تومان پرداخت شود.

محمدجواد كریمی، در یک نشست خبری گفت: در طول سالهای گذشته به دلیل تحریم‌ها، مصوبات غیركارشناسی و سایر مشكلات به نقطه ایده‌آل در این حوزه دست نیافته‌ایم، این در حالی است که اگر دولت در رابطه با مصرف نان با كیفیت برنامه‌ای داشته باشد دیگر لازم نیست كه هزینه ضایعات بدهد.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تاکید کرد: قرار بود در همان سال اولی كه نمایشگاه نان برگزار می‌شود، دولت به حمایت از انجمن‌ها و واحدهای تولیدی نان‌های صنعتی بیاید و از این طریق در تولید نان با كیفیت و بهداشتی قدم موثری بردارد كه متاسفانه عملیاتی نشد.وی، حق بیمه پرسنل كارخانه‌های تولید نان حجیم را از دیگر چالش‌های این صنعت دانست و گفت: این واحدها باید برای همه اعضای پرسنل خود حق بیمه 30 درصدی پرداخت كنند در حالی كه برای نان‌های سنتی این رقم بالغ بر 10 درصد است.به گفته رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی این موضوع بر روی بهای تمام شده كالا تاثیرگذار است؛ ضمن اینکه موضوع اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مسئله دیگری است که به عنوان یک معضل جدی مطرح است.

این فعال اقتصادی با انتقاد از شیوه اجرای این قانون كه باعث گران‌تر شدن محصول نهایی می‌شود، گفت: در حال حاضر مصرف‌كنندگان مجبور هستند نان را گران بخرند. چون از یك طرف دولت مابه‌التفاوت قیمت آرد را می‌پردازد و از طرف دیگر یارانه‌های نقدی را در اختیار مردم قرار می‌دهد كه باعث می‌شود به جای 2600 تومان برای هر كیلو نان، 3200 تومان پرداخت شود.رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و صنعتی تصریح كرد: اگر یارانه آرد حذف شود و تولیدكنندگان آرد را با قیمت آزاد خریداری كنند و دولت این یارانه را نیز به طور نقدی در اختیار مردم قرار دهد، بازار نان رقابتی می‌شود و هم در شیوه مصرف و هم در بهای تمام شده كالا تاثیر مثبت می‌گذارد.

كریمی یادآور شد: در سال 1389 و در ابتدای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها این تجربه را داشتیم كه هم باعث بهتر شدن كیفیت نان و هم مصرف بهینه آن شد. هر چند متاسفانه امروز شرایط به سال‌های قبل از 89 برگشته است. مصرف نان حجیم در ایران 12 درصد و مصرف نان سنتی 88 درصد است.

همچنین كاوه زرگران با اشاره به اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده در طول 5 سال گذشته، گفت: به دلیل اجرای ناقص قانون مالیات بر ارزش افزوده، فشار مضاعفی بر تولیدكننده وارد آمده است؛ این درحالی است که اصناف به هنگام خرید محصول از تولیدكننده، ارزش افزوده پرداخت نمی‌كنند و به همین دلیل تولیدكننده تنها حلقه‌ای است كه به تنهایی باید این مبلغ را بپردازد و سبب اصلی آن هم سازمان نظام مالیاتی است.

تقاضای تولیدکنندگان از دولت این است که قبل از وارد شدن ضربات بیشتر به بدنه تولید كشور یا در روند اجرا بازنگری صورت گیرد و یا اجرای قانون را به طور كامل متوقف سازد.

دبیرکل كانون صنایع غذایی ایران افزود: در این شرایط، تقاضای تولیدکنندگان از دولت این است که قبل از وارد شدن ضربات بیشتر به بدنه تولید كشور یا در روند اجرا بازنگری صورت گیرد و یا اجرای قانون را به طور كامل متوقف سازد.

وی تصریح کرد: در این میان، مواد اولیه‌ای چون آرد و شكر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند ولی متاسفانه تولیدكننده به هنگام فروش محصول نهایی باید بهای مالیات بر ارزش افزوده همین محصولات را هم بپردازد؛ در حالی كه طبق قانون باید مالیات مواد اولیه مانند آرد را پرداخت شده فرض كرد.

زرگران تاكید كرد: عملكرد سازمان امور مالیاتی در طول این چند سال خلاف قانون بوده است و دولت باید ضرر و زیانی كه به دلیل اجرای نادرست قانون بر پیكره تولید وارد آمده است را جبران كند.

به گفته دبیركل كانون صنایع غذایی ایران، صنایع تبدیلی در این مدت 3 برابر آنچه كه باید به عنوان مالیات بر ارزش افزوده می‌پرداخته را پرداخت كردند.


منابع:مهر، ایسنا و تسنیم

 اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

موج گرانی‌ها در راه است؟

 وام مسکن عامل گرانی خانه؟