تبیان، دستیار زندگی
در حالی بانک مرکزی عنوان می کند که مجوزی برای افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازها صادر نکرده است که بانک های ذیربط معتقدند که این یک تصمیم داخلی بوده و مغایر ضوابط بانک مرکزی نیست
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا خودپردازها پول زیاد می دهند؟


در حالی بانک مرکزی عنوان می‌کند که مجوزی برای افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازها صادر نکرده است که بانک‌های ذیربط معتقدند که این یک تصمیم داخلی بوده و مغایر ضوابط بانک مرکزی نیست.

نه در چند روز گذشته بلکه از سال قبل بود که در یک یا دو مورد، بانک‌ها سقف برداشت روزانه از دستگاه‌های خودپرداز خود را افزایش دادند و در روزهای اخیر نیز یکی دیگر از بانک‌ها نسبت به این موضوع اقدام کرد.

بر این اساس متقاضیان می توانند با مراجعه به خودپردازهای بانک ملی، توسعه صادرات و سینا با کارت‌های همین بانک‌ها در طول یک شبانه روز تا حدود 500 هزار تومان را برداشت کنند. این در حالی است که برداشت روزانه از طریق شبکه شتاب تنها تا سقف 200 هزار تومان امکان پذیر است.

اما این مساله با واکنش مقامات بانک مرکزی مبنی بر اینکه این بانک‌ها برای افزایش سقف برداشت روزانه از خودپردازهای خود از 200 هزار تومان به 500 هزار تومان مجوزی از ما دریافت نکرده‌اند مواجه شد.

مدیر فنآوری اطلاعات بانک مرکزی عنوان کرد که با وجود اینکه این بانک در حال بررسی افزایش سقف برداشت و انتقال وجه از خودپردازهاست، اما هنوز در این مورد تصمیم نهایی را اتخاذ نکرده است.

با این وجود پیگیری این موضوع از سوی خبرنگار ما از برخی بانک‌هایی که در این مورد اقدام کرده‌اند بیانگر آن بود که افزایش سقف برداشت بر خلاف ضوابط بانک مرکزی انجام نشده و نیازی به مجوز نداشته است.

بانک ملی: با هماهنگی بانک مرکزی اقدام کردیم

در این باره معاون فن‌آوری اطلاعات بانک ملی، افزایش سقف برداشت از خودپردازهای این بانک از 200 به 500 هزار تومان را یک تصمیم داخلی عنوان کرد و گفت: این اقدام هیچ یک از قوانین و یا آیین نامه‌های بانک مرکزی را نقض نمی‌کند.

فاطمی یادآور شد: این تغییر با هماهنگی بانک مرکزی انجام شده و به ما اجازه این تصمیم داخلی را داده‌اند.

وی افزود: دستورالعمل بانک مرکزی درمورد میزان برداشت روزانه تا 200 هزار تومان مربوط به شبکه شتاب است؛ بنابراین افزایش سقف برداشت از طریق خودپردازهای بانک‌ها مغایر قوانین بانک مرکزی نیست.

فاطمی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش نرخ تورم و فشار موجود و نیازی که مردم به نقدینگی داشته‌اند بانک ملی تصمیم گرفت تا میزان برداشت وجه از طریق کارت‌های این بانک به وسیله خودپردازدهای بانک ملی را تا 500 هزار تومان افزایش دهد.

وی با اشاره به این‌که افزایش سقف برداشت درخودپردازهای بانک ملی قبل از عید امسال انجام شده است گفت: با توجه به استقبالی که از این موضوع شد تصمیم گرفتیم که آن را ادامه بدهیم و اکنون نیز پابرجاست.

بانک سینا: محدودیت 200 هزار تومانی برای شتاب است

همچنین معاون فن‌آوری اطلاعات بانک سینا گفت: مدت زمان زیادی بود که با وجود افزایش نرخ تورم رقم برداشت از بانک‌ها در 200 هزار تومان ثابت مانده بود؛ بنابراین براساس تقاضاهایی که داشتیم تصمیم به افزایش سقف برداشت روزانه تا 500 هزار تومان را اتخاذ کردیم.

دستورالعمل بانک مرکزی درمورد میزان برداشت روزانه تا 200 هزار تومان مربوط به شبکه شتاب است؛ بنابراین افزایش سقف برداشت از طریق خودپردازهای بانک‌ها مغایر قوانین بانک مرکزی نیست

پشم‌چی ادامه داد: با توجه به این که ضوابط بانک مرکزی محدودیت 200 هزار تومانی برای تراکنش‌های داخلی را شامل نمی‌شود و مربوط به شتاب است ما تنها سقف برداشت داخلی را افزایش دادیم این درحالی است که ضوابط بانک مرکزی تنها مربوط به شبکه شتاب بوده و خود در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.

وی با اشاره به اقدام برخی بانک‌های دیگر در مورد افزایش سقف روزانه اعلام کرد: این اقدام هیچ مغایرتی با ضوابط بانک مرکزی ندارد مگر این که این بانک تصمیم بگیرد ضوابط جدیدی را لحاظ کند که آن گاه ما نیز آن را اجرا می‌کنیم.پ

اخطار بعد از چند ماه؟

در حالی بانک‌ها رقم قابل برداشت از طریق خود پردازهای خود را افزایش دادند که ظاهرا با توجه به اینکه رقم 200 هزار تومان تعیین شده بانک مرکزی برای شبکه شتاب از حدود سال 1387 که تورم در حدود 25 درصد بود تاکنون تغییر نکرده و از ارزش پول کاسته شده است، تقاضای مردم برای افزایش سقف و اقدام بانک‌ها در این مورد با توجه به تورم حدود 40 درصدی در این اواخر غیر منطقی به نظر نمی‌رسد هر چند که به گفته بانک مرکزی این تغییر در دستور کار این بانک نیز قرار دارد.

اما از سویی دیگر اگر بالابردن رقم قابل برداشت بر خلاف مقررات است چرا در سال گذشته که بانک‌ها این کار را انجام دادند بانک مرکزی اخطاری نداد و یا آن را به طور رسمی اعلام نکرد؟ و اگر این تذکر داده شده است چرا همچنان برداشت‌های 500 هزار تومانی در بانک‌های مربوطه در حال انجام است؟

مدیرعامل شاپرک استعفا کرد

سامان قطبی با اشاره به استعفای خود از سمت مدیرعاملی شرکت شاپرک، اظهارداشت: از این به بعد مدیریت این مجموعه بر عهده محسن قادری که پیش از این معاون فنی شرکت بود، خواهد بود.

وی درخصوص علت استعفای خود، گفت: به دلیل گذراندن دوره‌های جدید آموزشی در حوزه فناروی اطلاعات (IT) تقاضای استعفای خود را ارائه کردم.

شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)‌ در بهمن ماه سال 1390 با مصوبه شورای پول و اعتبار آغاز به کار کرد. این شرکت با هدف ساماندهی پایانه‌های فروش الکترونیکی در نظام بانکی کشور، نظارت دقیق و همه‌جانبه بر عملیات بانکی انجام شده از طریق پایانه‌های فروش و حصول اطمینان از رعایت استانداردها و ضوابط، تطبیق عملیات پرداخت الکترونیکی با ضوابط مبارزه با پولشویی، کاربری بهینه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، افزایش سطح پوشش پایانه‌های فروش به منظور تعمیق پرداخت‌های الکترونیکی، پرهیز از اقدامات بازارشکنانه و تقویت مشارکت واقعی بخش خصوصی در توسعه و راهبری شبکه پرداخت کشور راه‌اندازی شد.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


خبرآنلاین، ایسنا و فارس

مطالب مرتبط:

بانک مرکزی و نرخ رشد

 آیا بانک مرکزی مستقل می شود؟

بانک ها با پول مردم ساختمان می سازند!