تبیان، دستیار زندگی
روز گذشته برخی رسانه ها خبر دادند که ترکان مشاور رییس جمهور خبر مهمی درباره تعلق یارانه به همه ثبت نامی ها داده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همه ثبت نامی ها یارانه می گیرند؟نمی گیرند؟


روز گذشته برخی رسانه ها خبر دادند که ترکان مشاور رییس جمهور خبر مهمی درباره تعلق یارانه به همه ثبت نامی ها داده است


یارانه

برای مثال روزنامه اعتماد نوشت:  ده روز نفسگیر ماجرای پرخبر و پرحرف و حدیث ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه و كسانی كه می‌خواهند از دریافت یارانه انصراف دهند سپری شده است. در حالی كه نوعی اضطراب و نگرانی در میان شهروندان وجود دارد كه آیا با وجود ثبت‌نام برای دریافت یارانه نام‌شان خط بخورد اما اكبر تركان مشاور ارشد رییس‌جمهور و از مردان بانفوذ دولت اعتدال در پاسخ به خبرنگار «اعتماد»‌كه از او درهمین باره پرسید با قاطعیت جواب داد: «همه افرادی كه سرپرستان آنها برای دریافت یارانه ثبت‌نام كرده‌اند از این پس یارانه دریافت خواهند كرد.» اكبر تركان كه روز گذشته با گروهی از روزنامه‌نگاران درباره شرایط روز و چگونگی تعامل دولت با مردم از مسیر فعالیت‌های اقتصادی و راه‌های بهتر شدن این تعامل گفت‌وگو می‌كرد درباره دلایل روش اتخاذ شده گفت: این كاری بود كه باید انجام می‌شد. دولت مطابق مصوبه مجلس باید به كسانی یارانه دهد كه نیازمند و خواستار دریافت یارانه باشند.دولت چه كاری می‌توانست كند؟ واقعیت این است كه دولت آمار دقیقی از میزان و شمار خانوارهای فقیر دراختیار ندارد.آنچه دولت در اختیارش بود آمارهای مربوط به هفت میلیون نفر از افراد خیلی ضعیف از نظر درآمدی است كه تحت نظر كمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی‌اند. این هفت میلیون نفر از كمك‌های دو نهاد یاد شده استفاده می‌‌كنند. همچنین هفت میلیون نفر افراد ضعیف نیز شناسایی شده‌اند كه كمیته امداد و بهزیستی منابع كافی برای پرداخت به آنها ندارند.

دیروز اظهاراتی از قول اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور مبنی بر اینکه «تمامی کسانی که ثبت نام کرده اند می توانند یارانه دریافت کنند» در روزنامه اعتماد منتشر شد

تركان درباره اینكه آیا توانایی شناخت افراد پردرآمد هم وجود نداشت، گفت: در این باره اختلاف‌نظر وجودداشت. به طور مثال وقتی در دولت گفته شد كه صاحبان درآمدهای سه میلیون تومان در ماه جزو گروه‌های پردرآمد محسوب شوند، معاون اجرایی گفت شاید این افراد بدهی و قسط داشته باشند و یا آنها مستاجرند و فقط درآمدشان این رقم است.مشاور ارشد رییس‌جمهور دولت یازدهم، از طرف دیگر به موضوع تكافوی درآمدهای دولت برای پرداخت یارانه اشاره كرد كه به شدت تحت فشار است. دولت در سال 92 حدود 42 هزار میلیارد تومان یارانه به خانواده‌ها داد اما فقط 28 هزار میلیارد تومان درآمد از طریق اجرای قانون یارانه‌ها به دست آورده بود. این وضعیت نمی‌توانست و نمی‌تواند ادامه یابد. در حال حاضر با توجه به قیمت‌های جهانی نفت و گاز و میزان مصرف داخل، ارزش سوخت مصرفی ایران فقط در دو عنصر یاد شده 140 میلیارد دلار است كه رقم فوق‌العاده‌یی است. دولت الان سوخت را با قیمت هر دلار 250 تومان دراختیار مصرف‌كنندگان قرار می‌دهد.تركان اظهار امیدواری كرد طرح‌های عمرانی دولت امسال از رخوت خارج شود و اقتصاد از ركود بیرون آید.

یارانه

خبر سایت انتخاب:تکذیب سخنان منسوب به ترکان: یارانه به تمامی افراد ثبت نام کننده تعلق نمی گیرد.

اما پس از چندی سایت انتخاب که نزدیک به برخی محافل دولتی است این خبر را تکذیب کرد و نوشت:

یک منبع آگاه در ستاد هدفمندی یارانه ها در گفتگو با «انتخاب» اظهارات منسوب به اکبر ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور را تکذیب کرد.

این منبع آگاه گفت: یارانه به تمامی افرادی که ثبت نام کرده اند تعلق نمی گیرد و اظهارات منسوب به ترکان مشاور ارشد رئیس جمهور واقعیت ندارد.

وی اضافه کرد: سوء تفاهمی نسبت به سخنان ترکان صورت گرفته است و شخص ایشان نیز انتشار این گونه سخنان خود را سوء برداشت خبرنگار آن روزنامه می داند.

این منبع تصریح کرد که دکتر ترکان اشاره کرده که تمام افرادی که پیش از این دوره ثبت نام کرده اند، برای این ماه یارانه دریافت می کنند.

فرآوری :یوسف قاضی زاده

بخش اقتصاد تبیان


منابع:  اعتماد،انتخاب