تبیان، دستیار زندگی
طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه یکباره و گسترده مرغ در سطح بازار کشور کرده که این امر سبب افت قیمت این کالا تا مرز میانگین کیلویی 4600 تومان گردید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوشحالی دلالان از نوسان قیمت مرغ


طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ‌های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه یکباره و گسترده مرغ در سطح بازار کشور کرده که این امر سبب افت قیمت این کالا تا مرز میانگین کیلویی 4600 تومان گردید.

مرغ

طی یک ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به علت نزدیک شدن تاریخ انقضای مرغ‌های موجود در انبارهای خود اقدام به عرضه یکباره و گسترده مرغ در سطح بازار کشور کرده که این امر سبب افت قیمت این کالا تا مرز میانگین کیلویی 4600 تومان گردید.

این اقدام اخیر شرکت پشتیبانی امور دام به منزله تیر خلاصی به صنعت مرغداری است و بدون شک عواقب ناخوشایند ورشکستگی،‌ نارضایتی مرغداران و تعطیلی واحدهای مرغداری را به‌دنبال خواهد داشت.

نکته حائز اهمیت دیگر اینست که به تبع کاهش تولید مرغ در کشور و تأمین نشدن نیاز بازار کشور گرانی فزاینده‌ای در پس این ارزانی مقطعی نهفته است. وقتی که مرغ های موجود در بازار به اتمام برسد و تولیدکنندگان نیز به دلیل ضرر مالی جوجه ریزی نکرده باشند، معادله تقاضا و عرضه در این بخش بهم خورده و با توجه به سنگینی کفه تقاضا بر عرضه گرانی بسیار مشهودی رخ خواهد داد.

حال این سوال مطرح است که شرکت پشتیبانی دام که مسئولیت حمایت و پشتیبانی از این صنعت را برعهده دارد، آیا نیاز به اطلاع دقیق از وضعیت موجود انبارها و سردخانه‌های خود را احساس نمی‌کند؟ با توجه به سابقه موجود در این زمینه آیا وقت آن نرسیده که شرکت پشتیبانی دام با ایجاد سیستم مدیریت اطلاعات، از وضعیت کالاهای موجود در انبارها اطلاعات به‏روز داشته باشد؟ چند بار باید این اشتباهات را مرتکب شد تا مسئولان  پشتیبانی دام به فکر چاره بیفتند؟

قطعا این اشتباه محاسباتی از سوی شرکت پشتببانی امور دام  را می‌توان در عدم در اختیار داشتن اطلاعات جامع از وضعیت کالاهای موجود در انبارها جستجو کرد. لذا با ایجاد یک سیستم جامع اطلاعاتی از انبارها این شرکت قادرخواهد بود از تحمیل هزینه‌های هنگفت به تولید کشور جلوگیری کند.

شرکت پشتیبانی دام که مسئولیت حمایت و پشتیبانی از این صنعت را برعهده دارد، آیا نیاز به اطلاع دقیق از وضعیت موجود انبارها و سردخانه‌های خود را احساس نمی‌کند؟

از آنجا که یکی از مولفه‌های اصلی تنظیم بازار رصد اطلاعات و آمار لحظه‌ای از موجودی انبارها است،  به جرأت می‌توان گفت علت اصلی عدم توفیق دستگاه ها در تنظیم بازار، عدم وجود سامانه‌ای است که بتواند اطلاعات موجودی‌ انبارها را جهت تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری مسئولین در اختیار بگذارد.

دلالان همه کاره اند

تا هفته گذشته قیمت گوشت مرغ در بازار روند کاهشی را طی می‌کرد که ستاد تنظیم بازار به منظور جلوگیری از زیان تولیدکنندگان تصویب کرد شرکت پشتیبانی امور دام هر کیلوگرم گوشت مرغ را با حدود هزار تومان افزایش، از مرغداران بخرد تا بازار این محصول متعادل‌ شود.

در این باره محمد یوسفی، رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور گفت: در شرایطی که قیمت مرغ روزانه بالا و پایین می‌شود، نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در بر دارد چراکه سود این بازار پر نوسان فقط به جیب دلالان می‌رود.

به گفته وی طی دو ماه گذشته شرکت پشتیبانی امور دام به دلیل این‌که ذخایر سردخانه‌هایش از گوشت مرغ خریداری شده پر شده بود و برخی از محموله‌هایش نیز در حال انقضا بود، دیگر خریدهای خود را ادامه نداد.عدم خرید گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام سبب شد بازار این محصول که کاملا وابسته به عرضه و تقاضاست مملو از گوشت مرغ مازاد شود و قیمت این محصول را در بازار به شدت بشکند.

مرغ

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور ادامه داد: کاهش قیمت گوشت مرغ طی هفته‌های گذشته به حدی رسید که وزیر جهاد کشاورزی دستور داد شرکت پشتیبانی امور دام به هر قیمتی که شده گوشت مرغ مازاد را از بازار جمع‌آوری کند و افزایش حدود هزار تومانی قیمت گوشت مرغ و رسیدن بهای این محصول به حدود 6000 تومان در بازار دقیقا به دلیل آغاز خریدهای شرکت پشتیبانی امور دام و افزایش نرخ خرید این شرکت براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار بود.

امید به رسیدن اول ماه و افزایش خرید مردم

یوسفی گفت:‌ البته طی یکی - دو روز گذشته مجددا قیمت گوشت مرغ با کاهش نسبی حدود 100 تومانی مواجه شده که نشان می‌دهد خرید حدود 700 تنی گوشت مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام در هر روز پاسخگوی تولید مازاد موجود در بازار نیست. البته به نظر می‌رسد با فرا رسیدن ماه جدید و دریافت یارانه‌ها از سوی مردم، مجددا تقاضا برای خرید گوشت مرغ افزایش یابد و قیمت این محصول در بازار متعادل‌ شود.

وی درباره نوسانات زیاد بازار گوشت مرغ به ایسنا اظهار کرد:‌ دولت برای جلوگیری از نوسانات زیاد این محصول به جای هزینه بسیار برای خرید گوشت مرغ و تنظیم بازار آن باید تشکل های بخش خصوصی را به گونه‌ای تقویت کند تا تنظیم بازار این محصول را در دست بگیرند.

رییس انجمن صنفی پرورش دهندگان مرغ گوشتی کشور تاکید کرد: گرچه تشکل‌های بخش خصوصی تولیدکنندگان مرغ گوشتی کشور سال‌هاست تقاضا کرده‌اند تا تنظیم بازار گوشت مرغ را در اختیار بگیرند اما دولت تاکنون به این خواسته تولیدکنندگان توجهی نکرده است.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : ایسنا و دانا

مطالب مرتبط:

اجرای زیرپوستی فاز دوم گرانی‌ها!

موج گرانی‌ها در راه است؟

وام مسکن عامل گرانی خانه؟!