تبیان، دستیار زندگی
سالانه حدود 2 میلیون تن مرغ گوشتی با تنوع 6 نوع نژاد در کشور تولید و به بازار مصرف عرضه می شود. به طور معمول یک مرغ گوشتی طبق استاندارد بین المللی پس از 38 روز آماده کشتار و عرضه به بازار مصرف می شود اما در ایران مدت زمان پرورش متفاوت بوده و به 48، 52 و 5
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مردم مرغ بی کیفیت می خورند؟


سالانه حدود 2 میلیون تن مرغ گوشتی با تنوع 6 نوع نژاد در کشور تولید و به بازار مصرف عرضه می‌شود. به طور معمول یک مرغ گوشتی طبق استاندارد بین‌المللی پس از 38 روز آماده کشتار و عرضه به بازار مصرف می‌شود اما در ایران مدت زمان پرورش متفاوت بوده و به 48، 52 و 54 روز هم می‌رسد. از سوی دیگر تنها 10 درصد از مرغداری‌های گوشتی کشور به سیستم‌های هوشمند تجهیز شده است و برای آنها امکان پیشگیری از بیماری‌ها وجود دارد.

مرغ

مرغ‌های آنتی‌بیوتیک نخورید

در همین حال محمدحسین انصاری‌فرد، مدیرعامل سابق مجتمع مرغ لاین آرین با بیان اینکه در حال حاضر تولید مرغ گوشتی به بالای 2 میلیون تن می‌رسد، گفت: در سال‌های 80-79 شرکت‌های خارجی بویژه شرکت «راس» انگلیس10 درصد سهم بازار مرغ را در اختیار گرفتند و این شرکت تحت عنوان شرکت زربال کار خود را در منطقه آمل شروع کرد. به ‌گفته انصاری‌فرد، این شرکت که تحت پوشش بنیاد شهید بوده و هزینه‌های تمام‌شده پایین‌تری داشت از سال 1380 اقدام به عرضه مرغ‌های بالای 2 کیلوگرم به بازار مصرف کرده و سلیقه و ذائقه ایرانی‌ها را تغییر داد. انصاری‌فرد در این باره ادامه داد: راس، نژاد مرغی را وارد ایران می‌کند که بیشتر چاق می‌شوند در نتیجه بازار و کشتارگاه‌ها را به این سو می‌برد و میل بازار به طرف مرغ سنگین و ارزان‌تر می‌رود. وی معتقد است در حال حاضر شرکت راس 85 درصد بازار را به صورت انحصاری در اختیار دارد و به برخی مرغداری‌های مادر تا 20 ماه نوبت می‌دهد و حتی به مرغداری‌ها هشدار داده چنانچه یک مرغداری از جای دیگر مرغ مادر بگیرد در فهرست سیاه راس قرار می‌گیرد. به تاکید انصاری‌فرد، زربال بازار را به طور کامل انحصاری کرده و هر طور بخواهد با مرغداری‌ها رفتار می‌کند. مدیرعامل سابق مجتمع مرغ لاین آرین اعتقاد دارد کشتارگاه‌ها را باید به طرف جوجه‌های زیر 38 روز یا 2 کیلوگرم برد تا لاین به دلیل ضریب رشد بالایی که دارد هم سود بالایی را به مرغدار بدهد و هم مصرف‌کننده، مرغ سالم‌تری را مصرف کند.

مردم رضایت چندانی از کیفیت مرغ‌های کنونی ندارند، من هم به‌عنوان بخشی از صنف مرغداران کشور از کیفیت مرغ‌های کنونی اصلا ً رضایت ندارم

به‌تاکید مدیرعامل سابق مجتمع مرغ لاین آرین، یکی از خیانت‌های راس در حق مردم ایران این است که برخلاف روال دنیا، ذائقه مصرف را از مرغ‌های کم‌وزن و زیر 38 روز به سمت مرغ‌های سنگین و بالای 42 روز برد. انصاری‌فرد خاطرنشان کرد: بیماری‌های طیور از روزهای35 و 36 نگهداری مرغ‌ها، ورود می‌کند و بالا می‌رود. وی هشدار می‌دهد این خطر وجود دارد که انواع مرغ‌هایی که اکنون به بازار می‌آید آلوده به آنتی‌بیوتیک باشند و از آنجا که دوره خروج آنتی‌بیوتیک یک ماه است و مرغ‌ها نیز پس از تزریق آنتی‌بیوتیک به آنها، این مدت را نمی‌گذرانند و کشتار می‌شوند، در نتیجه آلوده هستند. وی در این باره اضافه کرد که کف روی آب مرغ در زمان طبخ آن نشان‌دهنده آنتی‌بیوتیک موجود در مرغ است که این موضوع ضررهای سنگینی به سلامت و بهداشت مردم وارد آورده و شمار مبتلایان به بیماری‌های مزمن، عفونی و ریوی را بالا می‌برد. به تصریح وی، در دنیا مرغ‌های زیر 35 تا 36 روز پرورش و با وزن 3/1، 4/1 یا 6/1 کیلوگرم تولید و به بازار عرضه می‌کنند که مرغ لاین ایران چنین خصوصیاتی را دارد و می‌تواند این کار را بکند.

صنعت مرغ در آستانه ورشکستگی

دبیر انجمن جوجه یک‌روزه با اعلام اینکه صنعت مرغ در آستانه ورشکستگی است، گفت: مردم رضایت چندانی از کیفیت مرغ‌های کنونی ندارند، من هم به‌عنوان بخشی از صنف مرغداران کشور از کیفیت مرغ‌های کنونی اصلا ً رضایت ندارم. حسن مهربانی افزود: در حال حاضر قیمت ذرت در بازار جهانی 160 دلار است و مرغدار ایرانی آن را بالای 950 تومان می‌خرد، در حقیقت در هر تن ذرت 315 دلار پرداخت می‌شود. بنابراین مرغداری که در برزیل است با 170 دلار در حال تولید است درحالی که مرغدار ایرانی با 310 دلار تولید می‌کند. به گفته وی همچنین قیمت جهانی سویا 380 دلار است ولی ما برای هر تن سویا 600 دلار پرداخت می‌کنیم. این استاد دانشگاه افزود: ما در حال حاضر در سال حدود 250 هزار تن سویا تولید می‌کنیم که عددی نیست و بیش از 10 برابر این را باید وارد کنیم و چیزی حدود یک میلیون و 300 هزار تن ذرت تولید می‌کنیم که باید 5/4 میلیون تن وارد کنیم. بین 65 تا 70 درصد قیمت تمام‌شده مرغ خوراک است. وی ادامه داد: جوجه، تخم‌مرغ و مرغ گوشتی هر 3 اکنون زیان‌ده هستند. الان تولیدکننده تخم‌مرغ کیلویی یکهزار تومان در 6 ماه اول زیان کردند. این فعال صنعت مرغ تصریح کرد: امروز تولیدکننده ما بشدت در حال زیان است اگر دولت مشوق صادراتی را پرداخت کرده بود که بارها هم در دولت‌های قبلی صحبت آن شده وضعیت اینگونه نمی‌شد.

ما در حال حاضر در سال حدود 250 هزار تن سویا تولید می‌کنیم که عددی نیست و بیش از 10 برابر این را باید وارد کنیم و چیزی حدود یک میلیون و 300 هزار تن ذرت تولید می‌کنیم که باید 5/4 میلیون تن وارد کنیم. بین 65 تا 70 درصد قیمت تمام‌شده مرغ خوراک است

امروز حتی دولت زیان‌هایی را در حال متقبل شدن است که ما حاضریم با یک سوم آن زیان، مرغ را از کشور خارج کنیم. دبیر انجمن جوجه یک روزه گفت: قیمت مرغ در 6 ماهه اول امسال نسبت به 6 ماه اول سال گذشته حدود 13 درصد افزایش داشته که کاملا زیر تورم است. مهربانی ادامه داد: تخم مرغ در 6 ماه اول امسال یک چیزی حدود متوسط کیلویی 3 هزار تومان درب مرغداری رسیده است و 6 ماه اول سال گذشته 2 هزار و 947 تومان بود و این وضعیت ضرر حداقل کیلویی یکهزار تومان را نشان می‌دهد. وی اضافه کرد: در حال حاضر واحدهایی که مرغ‌های مولد را دارند و در حال تولید جوجه هستند بشدت در حال ضرر کردن بوده و اگر این روند ادامه پیدا کند شروع به حذف مرغ‌های مولد می‌کنند و این چیزی نیست که اگر حذف شد با یک کلید دوباره روشن شود. مهربانی تصریح کرد: برای تولید جوجه یک روزه باید حداقل 7 ماه منتظر ماند. اگر مرغ‌های مولد کشور را به‌دلیل زیان‌هایی که دارند متحمل می‌شوند حذف کنند، پیش بینی ورشکستگی بسیار سنگینی می‌کنم. وی در این‌باره خاطرنشان کرد:450 میلیارد تومان در صنعت تخم‌مرغ، 400 میلیارد تومان در صنعت مرغ گوشتی و 40 میلیارد تومان در صنعت مرغ مادر و در کل چیزی حدود 880 میلیارد تومان در 6 ماه اول امسال زیان از این قسمت‌ها داشتیم.

نارضایتی مردم از کیفیت مرغ

مردم با شرکت در نظرسنجی یک برنامه تلویزیونی اعلام کردند از کیفیت مرغ‌ها ناراضی‌اند. مردم در پاسخ به این سوال نظرسنجی برنامه تلویزیونی پایش که «آیا از کیفیت مرغ‌های موجود در بازار راضی هستید؟» اعلام کردند از کیفیت مرغ‌های بازار رضایت ندارند. 265 هزار و 265 نفر در نظرسنجی این برنامه شرکت کردند و 83/71 درصد آنها یعنی

190 هزار و 538 نفر گزینه خیر را برگزیدند و از کیفیت‌ مرغ‌ها اعلام نارضایتی کردند. فقط 17/28 درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی از کیفیت این کالا راضی بودند.

فرآوری: محسن جندقی

بخش اقتصاد تبیان


منابع : پایش، مهر، ایسنا و وطن امروز

مطالب مرتبط:

اندر احوالات بازار ارز

چه کسی بازار را تنظیم می کند؟

کنترل بازار طلا با چه قیمتی؟!