تبیان، دستیار زندگی
وقتی برای تحقق امری از لفظ جهاد که برگرفته از آموزه های اسلامی ماست استفاده می شود یعنی برای آن مهم باید تلاش و کوشش فوق العاده به همراه خلوص نیت در جهت رضای خداوند متعال انجام داد. گاهی این جهاد نظامی است مانند هشت سال دفاع مقدس ، گاهی فرهنگی است و گاهی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چهار قدم تا تحقق جهاد اقتصادی


 وقتی برای تحقق امری از لفظ جهاد که برگرفته از آموزه های اسلامی ماست استفاده می شود یعنی برای آن مهم باید تلاش و کوشش فوق العاده به همراه خلوص نیت در جهت رضای خداوند متعال انجام داد. گاهی این جهاد نظامی است مانند هشت سال دفاع مقدس ، گاهی فرهنگی است و گاهی هم اقتصادی .


جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی جهاد در راه خداست و فقط شکل آن به گونه اقتصادی است. اما اینکه چگونه  برای تحقق منویات رهبری در سال جهاد اقتصادی گام برداریم چند نکته را باید لحاظ کرد.

نکته اول اینکه کشور ما از لحاظ منابع اعم از طبیعی ، نیروی انسانی و سرمایه ، کشوری غنی محسوب می شود لکن مشکل در مبحث مدیریت این منابع است. لذا لازم است برای رفع موانع این جهاد عظیم ابتدا گام اول را دولت  بردارد، از مشکلات اقتصاد کشور ما این است که اقتصاد ما همواره دولتی مانده است اما از آنجا که مردم ما علاقه‌مند هستند که رهنمودهای رهبر حکیم انقلاب اسلامی را به خوبی اجرا کنند دولت باید بستر لازم را برای ورود هرچه بیشتر و بهتر مردم فراهم کند.

نکته دوم به این امر باز می گردد که یکی دیگر از مشکلاتی که شاید خیلی به آن توجه نشده است، سیستم اداری ماست؛ چرا که مردم با اشتیاق برای انجام کارها به ادارات و سازمان‌های دولتی مراجعه می‌کنند اما با گرفتار شدن در پیچ و خم و قوانین بسیار دست و پاگیر از ادامه فعالیت مأیوس می‌شوند لذا برای آنکه اهداف سال جهاد اقتصادی محقق شود باید نقش مردم را جدی گرفت؛ آن‌ها می‌خواهند وارد این سیستم شوند بنابراین دولت باید مردم را تشویق به ورود کرده تا بتواند مشکلات اشتغال و تولید را در کشور حل کند.

مردم با اشتیاق برای انجام کارها به ادارات و سازمان‌های دولتی مراجعه می‌کنند اما با گرفتار شدن در پیچ و خم و قوانین بسیار دست و پاگیر از ادامه فعالیت مأیوس می‌شوند

یکی دیگر از موضوعاتی که می‌تواند به این امر کمک کند و به نظر من نکته سومی است که ما باید به آن توجه کنیم  استفاده از ظرفیت‌های مناطق محروم است که می‌تواند نقش خوبی در چرخاندن چرخ اقتصادی کشور داشته باشد، بنابراین تأکید می‌کنم که باید اقتصاد ما به صورت واقعی مردمی شود و امور به مردم واگذار شود و دولت ناظر و سیاستگذار امور باشد.

نکته چهارم سپردن امور موسسات بزرگ اقتصادی به مردم است.  این مؤسسات بزرگ باید کارها را به مردم واگذر کنند که این سکوی بزرگی می‌شود تا مشکلات رفع شده و جوانان برای حضور در عرصه اقتصاد ترغیب شود. مردم کاملا آماده هستند که اوامر مقام عظمای ولایت را اجرا کنند.

بخش اقتصاد تبیان


منبع:خبرآنلاین

لینکهای مرتبط:

جهاد اقتصادی و پیشرفت بومی

جهاد اقتصادی با تکیه بر مبانی دین

خیزش بخش‌خصوصی برای جهاد

ملزومات تحقق جهاد اقتصادی

به فرمایشات رهبری عمل شده است؟