تبیان، دستیار زندگی
کانون صرافان کشور با هدف کاستن از امکان رانت خواری در بازار ارز 6 پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه کرده است. در زیر این توصیه ها آورده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

6 راه ایجاد بازار ارز بدون رانت


کانون صرافان کشور با هدف کاستن از امکان رانت خواری در بازار ارز 6 پیشنهاد به بانک مرکزی ارائه کرده است. در زیر این توصیه ها آورده شده است.

بورس

اصغر سمیعی، سخنگوی کانون صرافان کشور با اعلام اینکه دبیر کل کانون صرافان در نشستی پیشنهاد های خود را با بانک مرکزی در میان گذاشته است، افزود:کانون با حمایت از سیاست های بانک مرکزی در راستای تلاش برای تک نرخی کردن ارز و از بین بردن انواع رانت در بازار ارز موارد مشخصی را از طریق نصرت عزتی سامیان، دبیر کل کانون صرافان در جلسه ای با سیدکمال سید علی، معاونت ارزی بانک مرکزی مطرح کرده است.

بنا بر این گزارش پیشنهاد های ارائه شده عموما حول محور دور کردن فضای رانتی از بازار ارز تدوین و تهیه شده است. در بسته پیشنهادی کانون صرافان به معاونت ارزی بانک مرکزی موارد 6 گانه زیر مورد تاکید قرار گرفته است:

1- صرافی های بانک ها مجاز باشند انواع ارز را با قیمت آزاد به صرافی های دارای مجوز نوع دو هم بفروشند.

2- صرافی های بانک ها مجاز باشند دلار اسکناس را با قیمت آزاد به صرافی های دارای مجوز بفروشند.

3- صرافی های دارای مجوز مجاز باشند که ضمن معامله با یکدیگر انواع ارز را با قیمت آزاد معامله کنند.

4- بانک مرکزی قیمت روزانه ارز را بر اساس بسته شدن بازار در روز قبل تعیین نماید.

5- نرخ بازار فرعی هم هماهنگ با نرخ بازار آزاد اعلامی از طرف بانک مرکزی (نرخ مداخله ای) باشد.

6- ارز کافی (به صورت اسکناس )از طرف بانک مرکزی در اختیار بانک های کشور قرار گیرد تا بانک ها بتوانند در صورت در خواست سپرده گذاران ارزی پاسخگوی آنها باشند.

فروش درهم امارات از سوی صرافی بانک ها به صرافی های آزاد ممنوع شده است که بهتر است در راستای شفافیت و تک نرخی شدن قیمت، این ممنوعیت برداشته و ارز به قیمت آزاد در اختیار صرافان قرار گیرد

سمیعی در توضیح مواردی از این بسته گفت: فروش درهم امارات از سوی صرافی بانک ها به صرافی های آزاد ممنوع شده است که بهتر است در راستای شفافیت و تک نرخی شدن قیمت، این ممنوعیت برداشته و ارز به قیمت آزاد در اختیار صرافان قرار گیرد. وی همچنین در خصوص تعیین قیمت ارز مداخله ای که نزدیک به قیمت بازار ازاد تعیین می شود نیز افزود: اگر قیمت روز بر اساس قیمت بسته شده روز قبل تعیین شود، بازار با امکان رانت خواری کمتری مواجه خواهد شد. این در حالی است که قیمت این ارز گاهی 30 تومان زیر قیمت بسته شده روز قبل تعیین شده که سوداگری در آن برخی را به رانت خواری ارزی مشتاق تر کرده است. وی همچنین با اعلام اینکه تعیین حاشیه سود 5 تومانی برای صرافان در برخی موارد موجب عدم صدور فاکتور های دقیق از سوی برخی متخلفین شده و موجب انتقال سود بیشتر به دلالان و واسطه های فامیلی می شود. وی تاکید کرد که حاشیه سود باید به عنوان مکانیسمی رقابتی در سطح بازار تعیین شود.

بخش اقتصاد تبیان

منبع : ایران تجارت

لینکهای مرتبط:

بازار ارز و سفته‌بازی

همه چیز پیرامون افزایش نرخ ارز

تغییر نرخ ارز با شناور مدیریت نشده

دلال‌ها در بازار ارز جولان می‌دهند

نرخی برای معاملات خارجی

چرایی واکنش بانک مرکزی و نرخ ارز

نقش دولت در وضعیت بازار ارز چیست؟