تبیان، دستیار زندگی
بالاخره فاز اول طرح ملی هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شد درحالیکه اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور هم چنان آرام است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

حالا نوبت اصلاح مصرفِ ماست

یارانه

بخش اقتصاد- بالاخره فاز اول طرح ملی هدفمند کردن یارانه ها اجرایی شد درحالیکه  اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور هم چنان آرام است و کم کم باید به الزامات رفتاری که متوجه ما می شود بپردازیم.به عبارتی با عملیاتی شدن 2 مرحله مهم قانون هدفمندی یارانه‌ها یعنی واریز یارانه نقدی و افزایش قیمت کالاها و خدمات مشمول یارانه‌، کار دولت تا حدودی پایان پذیرفته و از این زمان مردم میدان‌دار قانون هدفمندی یارانه‌ها هستند که با صرفه‌جویی و مدیریت مصرف موفقیت طرح و مهار آثار منفی آن بر زندگی خود را رقم بزنند.

پس از افزایش قیمت بنزین و گازوئیل که به سرعت مردم با آن مواجه شدند، در یکی دو ماه آینده قبض‌های جدید آب، برق وگاز برای خانوارها صادر می‌شود. بنابراین مردم از هم ‌اکنون باید با صرفه‌جویی در مصرف این خدمات و مدیریت درست، خود را آماده مواجهه با قیمت‌های جدید کنند. گفتنی است که به گزارش مهر، محمد بهزاد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه بر اساس برنامه زمان بندی اولین قبض برق مشترکان با قیمتهای جدید هشتم اسفند ماه امسال صادر می شود، گفت: در قبوض برقی که احتمالا 8 دی ماه به دست مردم خواهد رسید، هزینه برق با قیمتهای قبلی محاسبه خواهد شد.

معاون وزیر نیرو با تاکید بر اینکه در قبوض هشتم دی ماه تنها یک روز از برق مصرفی مشترکان با قیمتهای جدید محاسبه خواهد شد، اظهار داشت: وزارت نیرو تلاش می کند قبوض گاز را به صورت ماهانه صادر کند. این مقام مسئول در عین حال تصریح کرد: تا اطلاع ثانوی قبوض برق مشترکان به صورت دو ماهانه محاسبه و صادر خواهد شد.

بر اساس مشاهدات نخستین واکنش مردم به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پس از گذشت 3 روز از اصلاح قیمت حامل‌های انرژی و اعلان نرخ‌های جدید، مراجعه تدریجی به بانک‌ها و خودپردازها برای دریافت یارانه نقدی و البته خبرگیری از نوسانات بازار بوده است اما به‌ نظر می ‌رسد هنوز مردم به واقعیت‌های ناشی از اصلاح قیمت‌ها توجه ندارند.

اصلی‌ترین انتظار از مردم در روزهای آینده این است که اعتماد خود را به سیاست‌ها و برنامه‌های دولت حفظ کنند و با صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی از یک سو و مدیریت هزینه‌های زندگی از سوی دیگر، مانع از بروز مشکل در مدیریت معیشت خود شوند.

حالا نوبت مردم است

با واریز مبلغ یارانه‌های نقدی و امکان برداشت آن و همچنین اعلام رسمی قیمت‌های جدید حامل‌های انرژی، نخستین اثرات قیمتی در هزینه‌های خانوار متوجه هزینه‌های رفت ‌وآمد درون شهری و برون‌شهری خواهد بود؛ ولیکن هنوز تغییر محسوسی در ترافیک کلانشهرها و همچنین سفرهای برون شهری مشاهده نمی ‌شود. همچنین این دغدغه جدی است که آیا مردم قصد تغییر رفتار اقتصادی در 2 بخش خرید کالاهای غیرضرور یا کالاهای ضروری با مصرف انرژی بالا و نیز کاهش مصرف انرژی هم در بعد خانوار و هم در بعد رفت‌وآمد با وسایط نقلیه شخصی را ندارند؟

بر‌این اساس حالا نوبت مردم است تا با تغییر در الگوی مصرف خانوار و نیز اولویت بندی در خرید اقلام مورد نیاز به گونه‌ای اقدام کنند که بتوانند هزینه‌های آینده را آسان ‌تر تحمل کنند.به گزارش همشهری، برخی از مردم بر این گمان هستند که درصورت تداوم فرایند مصرف انرژی و نیز هزینه‌های جاری خود، می‌توانند با دریافت نقدی یارانه‌ها، مصرف بیشتری هم داشته باشند.

این تحلیل خطا به‌ ویژه از آنجا شکل گرفته است که وعده مقامات دولتی مبنی بر بهبود وضعیت اقتصادی 6 دهک از اقشار مردم ضامن بهبود وضعیت معیشتی آنها خواهد بود. این گزارش می‌افزاید با اعمال رسمی قیمت‌های جدید و افزایش قیمت خدمات عمومی مانند حمل‌ونقل و نیز گران شدن طبیعی اقلام مورد نیاز مردم، این احتمال وجود دارد که با تداوم روند مصرف کنونی نه تنها یارانه نقدی واریز شده از سوی دولت جوابگو نباشد بلکه گاه این امکان وجود دارد که خانوارها ناچار به هزینه‌ کردن بخشی از پس‌انداز خود برای جبران کسری بودجه خویش شوند.

مردم! منتظر قبض‌ها بمانید

کمتر از 2 ماه دیگر قبض‌های جدید برق، آب و گاز صادر و از قیمت‌های جدید رونمایی خواهد شد و بهتر است مردم به جای برداشت یارانه نقدی و هزینه کردن آن منتظر قبض‌های جدید بمانند و مهم‌ تر اینکه پیشنهاد می‌شود اقشار متوسط و پایین جامعه به جای استفاده فوری از سهمیه بنزین اختصاص داده شده و مصرف آن به استفاده از حمل‌ونقل عمومی روی آورند تا هم برای فردای مبادا بنزین ارزان‌قیمت داشته باشند و هم مدیران دولتی و کلانشهرها بتوانند با تحلیل رفتار اقتصادی مردم جهت گسترش حمل‌ونقل عمومی و تخصیص سریع ‌تر اعتبارات چاره اندیشی کنند.

این تغییر رفتار وقتی ساده تر می شود که هر خانوار به تنهایی به تواند راجع به اصلاح الگوی مصرف خود تصمیم بگیرد. اما به نظر میرسد که چنین تصمیمی در زندگی آپارتمان نشینی مشکل است.اما راه حل های عملی مناسب زندگی آپارتمانی چه هستند؟

اصلاح الگوی مصرف

نخستین نکته قابل توجه در مدیریت و کاهش مصرف آب و انرژی در آپارتمان‌ها توجه بیشتر به جداسازی کنتورها در آپارتمان‌هاست. از سوی دیگر اکنون پرداخت هزینه‌های مشترک ساختمان یا حق شارژ یکی از مهم ‌ترین موارد اختلافی در آپارتمان‌ها محسوب می‌شود. این در حالی است که قانونگذار راهکار قانونی مشخصی را برای رفع این معضل تعیین کرده است.

از آنجا که مالکین آپارتمان‌ها موظف هستند، هزینه‌های مشترک و مستمری که برای قسمت‌های مشترک ساختمان ضروری است را پرداخت کنند، با اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها و حذف تدریجی یارانه‌ آب، برق و گاز، قیمت این حامل‌ها نیز افزایش می‌یابد. با توجه به اینکه کنتور آب و گاز در بسیاری از مجتمع‌ها و واحدهای آپارتمانی مشترک است، در مورد میزان پرداخت حق شارژ اختلافات بیشتری بروز خواهد کرد؛ برای مثال شستن خودرو، فرش و سایر وسایل توسط ساکنین برخی از واحدها و مصرف زیاد آب، با توجه به افزایش پلکانی قیمت آب مصرفی از موضوعات تشدید‌کننده اختلاف در زندگی آپارتمان‌نشینی خواهد بود.

ضرورت جداسازی کنتورها

چندی پیش وزیر نیرو یکی از وظایف این وزارتخانه را جداسازی کنتور آب پس از اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها قلمداد و اعلام کرد، اگر کنتورها جداسازی شوند مصرف آب مشترکان کمتر خواهد شد. با این وجود مجید نامجو تصریح کرد: آنچه مشخص است در تمام آپارتمان‌های موجود امکان جداسازی کنتور آب میسر نیست چرا که از لحاظ فنی و اجرایی قابلیت جداسازی کنتور آب این آپارتمان‌ها وجود ندارد. به گفته وی آپارتمان‌هایی که امکان جداسازی ندارند باید با فرهنگ ‌سازی یا تعیین هیأت مدیره، مصرف آب خود را مدیریت و قبض‌های آب را پرداخت کنند.

از سوی دیگر حبیب‌الله براتی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهر تهران نیز اعلام کرده است، هزینه‌ای که شرکت آبفا برای جداسازی کنتور آب در خارج از ساختمان دریافت می‌کند، زیر 100‌هزار تومان بوده و مابقی هزینه برای داخل ساختمان بر عهده مشترک است. همچنین محمدرضا عطار‌زاده معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا نیز در مورد جدا‌سازی‌ کنتورها به ایرنا گفت: طبق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها باید در مورد جداسازی کنتورهای آب مجتمع‌هایی که امکان جداسازی در آنها وجود دارد، اقدام کنیم و در این مورد هرکدام از مجتمع‌ها که درخواست جداسازی کنتور آب را بدهند، واحد‌های ذی ‌ربط آمادگی کامل دارند تا جدا‌سازی را انجام دهند.

وی در مورد هزینه‌های جدا‌سازی‌ کنتورها تصریح کرد: با توجه به اینکه باید بخشی از هزینه جدا‌سازی‌ درون واحدها تأمین شود، هنوز این هزینه دقیقا مشخص نیست اما در این مورد حق انشعاب جدیدی دریافت نمی‌شود و فقط هزینه‌های انجام شده از مجتمع‌ها اخذ می‌شود.

از برق تا گاز

گرچه امروزه کنتور برق تقریبا برای همه واحدهای آپارتمانی جداست اما در مورد گاز مصرفی انجام چنین کاری با دشواری‌های بیشتری روبه‌رو است. به گفته کارشناسان، مشترک بودن کنتور گاز احتمال اختلاف بین ساکنان مجتمع‌های آپارتمانی را افزایش می ‌دهد؛ برای مثال در مورد زمان استفاده از وسایل گرمایشی و سرمایشی مشترک، ممکن است بین ساکنان آپارتمان اختلاف نظر به‌وجود آید و همین مسئله یعنی مشترک بودن کنتورها انگیزه افراد را برای صرفه‌جویی مصرف کاهش دهد. با این حال، برای کاهش تنش‌ها و تنظیم روابط مالکان و ساکنین، قانون تملک آپارتمان‌ها در ایران وجود دارد که طبق مصوبه 1343 و اصلاحات بعدی آن، ضوابط و مقررات حاکم بر روابط ساکنین آپارتمان‌ها را تنظیم و مشخص کرده است

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که با اجرایی شدن قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، نقش مدیران ساختمان در صرفه‌جویی‌‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو، باید اقدامات لازم برای روشنگری و تقویت نقش آنان در این عرصه صورت گیرد. براساس قانون، مدیر یا مدیران ساختمان مکلف هستند میزان هزینه‌های مستمر و مخارج متعلق به هر شریک و نحوه پرداخت آن را قبل یا بعد از پرداخت هزینه به وسیله نامه سفارشی به نشانی مالکین ارسال و درصورت استنکاف، طبق مقررات قانونی برای وصول آن اقدام کنند. هزینه‌های مشترک در برخی زمینه‌ها طبق مساحت بخش اختصاصی بنا و در برخی موارد نیز به‌صورت مساوی بین استفاده‌کنندگان از واحدها تقسیم می‌شود اما در عین حال قانون راه را برای هر نوع توافق دیگر بین ساکنان بازگذاشته است.

نکته آخر اینکه طرح مهم هدفمند کردن یارانه ها یک طرح ملی عظیم است که اثرات مثبت قابل توجهی بر اقتصاد کشور خواهد داشت و حتی نسل های آینده هم از برکات این طرح بهره خواهند برد. اما این مسئله منوط به همکاری همه جانبه قوای سه گانه و مردم است. قطعا همکاری ما به عنوان مصرف کنندگان اصلی کالا و خدمات سهم اساسی در نیل به اهداف طرح دارد.

خبر های مختلف روزنامه همشهری

فرآوری: حمیدی فر