تبیان، دستیار زندگی
به خاطرجاذبه‌های گردشگری کم نظیری که در کشور وجود دارد، سهمی از درآمد صنعت گردشگری جهان نصیب کشورخواهد شدواین درآمد ما را تا حد زیادی از درآمدهای نفتی که در مقاطع مختلف با چالش‌هایی مواجه می‌شود، بی‌نیاز خواهد ساخت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گردشگری می تواند جای نفت را بگیرد


به خاطرجاذبه‌های گردشگری کم نظیری که در کشور وجود دارد، سهمی از درآمد صنعت گردشگری جهان نصیب کشورخواهد شدو این درآمد ما را تا حد زیادی از درآمدهای نفتی که در مقاطع مختلف با چالش‌هایی مواجه می‌شود، بی‌نیاز خواهد ساخت.


گردشگری-ایران

صنعت رستوران داری ازجایگاه ویژه‌ای در میان انواع جاذبه‌های گردشگری برخورداراست. حتی گردشگران داخلی ترجیح می‌دهند به شهرهایی سفرکنند که علاوه برداشتن جاذبه‌های تاریخی و طبیعی، ازبیشترین و بهترین امکانات پذیرایی برای آن‌ها برخوردارباشد.

متاسفانه، علی رغم این واقعیت انکارناپذیر، هنر، صنعت رستوران داری در کشور ما به عنوان یکی از جاذبه‌های مهم صنعت گردشگری به قدرکافی مورد توجه قرار نگرفته و به جز درچند مورد استثنایی، رستوران‌های ما حتی درمراکزاستان‌های دارای جاذبه‌های تاریخی و طبیعی با استانداردهای جهانی فاصله معنا داری دارند.

غلامرضا کیامهر کار‌شناس مسائل اقتصادی در این زمینه معتقد است: برخلاف آنچه تصورمی شود امروزه یک رستوران آمیزه‌ای ازهنر و صنعت است و برگشت سرمایه در این حرفه از سرعت و ضریب امنیت بالاتری درمقایسه با بسیاری از دیگرحرفه‌ها برخوردار است. ضمن آنکه علاوه برهنرآشپزی، حاصل کار بسیار از دیگرهنر‌ها و صنایع درحرفه رستوران داری تجلی پیدا می‌کند. درست شبیه به سینما که درآن هنر و صنعت شانه به شانه هم به ایفای نقش می‌پردازند. یعنی‌‌ همان طورکه بدون دوربین و تجهیزات فیلمبرداری و صدابرداری و نور‌پردازی امکان تهیه یک فیلم سینمایی وجود ندارد، درهنر، صنعت رستوران داری هم هنرمند‌ترین و با تجربه ترین آشپز‌ها بدون در اختیار داشتن تجهیزاتی که محصول صنعت و تکنولوژی است، نمی‌توانند همه روزه برای پذیرایی از ده‌ها و صد‌ها مسافر ومشتری به طبخ غذا بپردازند ضمن آنکه مدیریت هم در این حرفه نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. در کنار همه این‌ها، مطبوع و دلنشین بودن فضای یک رستوران و مکان پذیرایی به اندازه کیفیت و طعم و بوی غذا برای مشتری حایزاهمیت است.

متاسفانه به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها برای جلب گردشگران خارجی هنوزنتوانسته‌ایم ازجاذبه‌های گردشگری کشورخود برای به دست آوردن سهم شایسته‌ای ازگردش مالی صنعت گردشگری جهان استفاده کنیم

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که چرا رستوران‌های کشور اغلب با‌‌ همان نگاه‌های سنتی گذشته تاسیس و اداره می‌شوند و چرا برای ارتقاء این حرفه تلاش لازم صورت نمی‌گیرد؟ گفت: در سال‌های اخیر برای ارتقاء صنعت رستوران داری تلاش‌های صورت گرفته و درنتیجه این تلاش‌ها در حال حاضربعضی از رستوران‌ها درتهران و دیگر شهرهای بزرگ کشوربه استانداردهای جهانی نزدیک شده‌اند. اما برای ارتقاء اینجاذبه بسیارمهم صنعت گردشگری باید با برگزاری همایش‌ها و کنفرانس‌های علمی و تخصصی تلاش‌های بازهم بیشتری صورت بگیرد.

نفت

کیامهر به مجموع درآمدهای صنعت گردشگری جهان و سهم رستوران‌ها و واحدهای پذیرایی و اقامتی اشاره کرد و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در حال حاضرگردش مالی سالانه صنعت گردشگری درجهان یعنی مقدار پولی که گردشگران همه ساله صرف هزینه سفر به نقاط مختلف دنیا می‌کنند، حدود یک هزارمیلیارد دلاراست که بیش از 50 درصد این درآمد نصیب رستوران‌ها و مراکزپذیرایی واقامتی می‌شود. این درآمد بسیار هنگفتی است که اگر ما هم بتوانیم به درستی از جاذبه‌های گردشگری کشورخود استفاده کنیم، می‌توانیم سهم بالایی ازگردش مالی گردشگری جهان را به کشورخود اختصاص می‌دهیم.

این کار‌شناس مسائل اقتصادی ادامه داد: طبق بسته بندی‌های صورت گرفته از سوی سازمان‌های جهانی، کشور ما از نظر جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی جزو 10 کشوربرترجهان محسوب می‌شود که حتی در میان این 10 کشور برتر هم، ایران در رتبه‌های اول قرار دارد با این حساب حرف گزافه‌ای نیست که اگر زمینه و امکانات لازم را برای جلب گردشگران و به ویژه گردشگران فرهنگی مهیا سازیم، به خاطر  جاذبه‌های گردشگری کم نظیری که در کشور ما وجود دارد، سهم هنگفتی از درآمد صنعت گردشگری جهان نصیب کشور ما خواهد شد و این درآمد ما را تا حد زیادی از درآمدهای نفتی که در مقاطع مختلف با چالش‌ها و بحران آفرینی‌های سیاسی مواجه می‌شود، بی‌نیاز خواهد ساخت.

با وجود آن که صنعت رستوران داری ازجایگاه ویژه‌ای در میان انواع جاذبه‌های گردشگری برخورداراست، متاسفانه آن طور که باید و شاید برای کسب درآمد مورد توجه قرار نمی گیرد

وی تصریح کرد: متاسفانه ما به دلایل گوناگون از جمله به دلیل آماده نبودن زیرساخت‌ها، برای جلب گردشگران خارجی هنوز نتوانسته‌ایم ازجاذبه‌های گردشگری کشورخود برای به دست آوردن سهم شایسته‌ای ازگردش مالی صنعت گردشگری جهان استفاده کنیم.

گردشگری با دوچرخه

وی در ادامه به برگزاری همایشی در اردیبهشت ماه سال آینده در این زمینه در تهران اشاره کرد و اظهارداشت: به همت مجموعه‌ای از اساتید و کار‌شناسان علمی و تخصصی و حمایت شماری از اتحادیه‌های صنفی، انجمن‌ها و بنگاه‌های دست اندرکارصنایع غذایی وهمچنین تعدادی ازمراکز علمی و پژوهشی، قرار است دراردیبهشت ماه سال آینده همایشی تحت عنوان جایگاه صنعت رستوران داری در توسعه صنعت گردشگری در تهران برگزارشود که برگزاری چنین همایشی به دلیل دستورکار بسیاربا ارزشی که برای آن در نظرگرفته شده می‌تواند به یک نقطه عطف برای ایجاد تحول در صنعت رستوران داری کشورتبدیل شود.

کیامهردر پاسخ به این سوال که برگزاری اینگونه همایش‌ها تا چه اندازه می‌تواند در توسعه این صنعت تاثیرگذار باشد گفت: به دلیل بررسی‌های دقیق و عمیقی که توسط مجموعه دست اندرکاران همایش مزبور صورت گرفته، افق این همایش را بسیار روشن می‌بینیم و امیدوارم همه دست اندرکاران مرتبط با توسعه صنعت گردشگری همکاری لازم را دربرگزاری هرچه شایسته ترآن به عمل آورند. و همایش با استقبال گرم گردانندگان هنر، صنعت رستوران داری، صنایع غذایی و دیگرصنایع تامین کننده نیازهای رستوران‌ها قرارگیرد.

بخش اقتصاد تبیان


منبع : خبرگزاری کار ایران