تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی» و«خاطرات مئیر عزری».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی

معرفی کتابهای «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی» و«خاطرات مئیر عزری».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی


 
«دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی»

انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی» نوشته سیدعلی مرتضوی امامی زواره‌ای را منتشر کرد.
در کتاب «دستاوردهای بین المللی انقلاب اسلامی»، به شیوه‌ی تحلیلی دستاوردهای انقلاب اسلامی در عرصه‌ی بین‌الملل بررسی شده است که در بخش‌های ابتدایی آن دیدگاه‌های امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری درخصوص سیاست خارجی، مورد بررسی قرار گرفته و سپس در فصول بعدی به بیان دستاوردهای بین‌المللی انقلاب در سطح منطقه و جهان و راهبردهای جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌ی بین‌المللی پرداخته شده است.

در مقدمه این کتاب چنین می‌خوانیم:

انقلاب یکی از پدیده‌های عظیم و نادر در حیات اجتماعی به‌شمار می‌رود؛ آن گونه که نادر بودنش سبب ضعف در شناسایی و عظیم‌بودنش موجب موضع‌گیری‌های متناقض در برابر آن گردیده است. نکته‌ی مهم در تحلیل این پدیده، اصل تنوع و کثرت در حدود و ماهیت انقلاب‌ها است. به بیانی دیگر، هر انقلابی را ماهیتی است که نشانه‌ی هویت و مقاصد مطلوب آن محسوب می‌گردد.

انقلاب اسلامی ایران به عنوان انقلابی برای خدا و معنویت و ارزش‌ها نه تنها ریشه در اعتقادات اسلامی داشت بلکه محرک و هدف خود را در دین جست‌وجو می‌کرد. اندیشه‌ی انقلاب اسلامی به عنوان نمونه‌ای تازه از نظام حکومتی در چشم‌انداز جهانی، که از سرچشمه زلال اسلام ناب نشأت گرفته بود، توانست در زمانی کوتاه مرزهای محدود جغرافیایی را درنوردد و پیام اصلی خود را که همانا مبارزه با ظلم و ستم و برپایی حکومتی عادلانه بود، به دورترین نقاط جهان برساند. از دیگر سو، انقلاب اسلامی با شکستن انحصارگرایی در عرصه‌ی روابط بین‌الملل و برهم‌زدن معادلات جهانی و منطقه‌ای توانست اعتماد به نفس را در مسلمانان تقویت کند و با شالوده‌ریزی‌ نظم بین‌المللِ فارغ از سلطه‌ی قدرت‌های استکباری براساس سیاست «نه شرقی نه غربی» بارقه‌ی امید را در دل میلیون‌ها مسلمان و مستضعف جهان بیدار نگه دارد.

اگر بخواهیم دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران را بررسی کنیم، بی‌شک در کنار دستاوردهای داخلی، دستاوردهای بین‌المللی عظیمی جلوه می‌کند که هر یک به تنهایی برای موفق دانستن انقلاب قابل استناد است.

این کتاب در شمارگان 2500 نسخه و 224 صفحه و به قیمت 5هزار تومان در قطع پالتویی و در قالب «دانستنی‌های انقلاب برای جوانان» به همت مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شده است.

خاطرات مئیر عزری».

«خاطرات مئیر عزری»
خاطرات مئیر عزری اولین سفیر رژیم صهیونیستی در ایران به کوشش غلامرضا امامی منتشر شد.

غلامرضا امامی در گفتگویی از انتشار کتاب خاطرات مئیر عزری اولین سفیر و نماینده رژیم صهیونیستی در ایران به کوشش خود خبر داد. امامی در این زمینه گفت: مئیر عزری متولد اصفهان و در یک خانواده یهودی بود. او پس از تاسیس حکومت صهیونیستی در سال ۱۹۵۰ میلادی به آنجا کوچ کرده و چندی بعد به ایران اعزام و نزدیک به ۲۰ سال سفیر این رژیم در حکومت محمدرضا پهلوی بود.

به گفته امامی عزری نقش مهمی را در ارتقای روابط ایران و رژیم صهیونیستی در بین سال‌های ۱۹۵۸ تا ۱۹۷۵ میلادی داشت و همچنین از فعالین آژانس یهود در ایران به شمار رفته و نقش مهمی در تسهیل مهاجرت یهودیان ایران به سرزمین های اشغالی ایفا می‌کرد.

این نویسنده و مترجم افزود: عزری در این کتاب از پیوندهای پیدا و پنهان دو حکومت صهیونیسی و پهلوی پرده برداری می‌کند. از گفتگوهایش با محمدرضا پهلوی و دیگر دولت مردان ایرانی و از سفرهای سیاست مداران دو کشور و نیز همکاری‌های سربسته امنیتی، سیاسی، نظامی، بازرگانی و فرهنگی آنها سخن می‌گوید و رازهایی سر به مهر و ناگفته در این زمینه را بازگو می‌کند.

لازم به ذکر است نسخه اصلی این کتاب در سال ۲۰۰۱ با عنوان «مردمان در میان شما» و با مقدمه شیمون پرز در سرزمین‌های اشغالی منتشر شده است.

این کتاب به کوشش غلامرضا امامی و از سوی نشر علم به قطع وزیری در ۹۷۰ صفحه همراه با اسناد و تصاویر بسیاری منتشر شده است.



منابع:
فارس
مهر