تبیان، دستیار زندگی
انتشارات سوره مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی کتاب « مجال آه » به قلم « اسماعیل بنی اردلان » را منتشر کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مجال آه

انتشارات سوره‌مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی کتاب « مجال آه » به قلم « اسماعیل بنی اردلان » را منتشر کرد.

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
مجال آه اسماعیل بنی اردلان

این کتاب مجموعه مقالاتی درباره فرهنگ و سنن اسلامی ایرانی است.

اسماعیل بنی اردلان درباره این اثر گفت: کتاب «مجال آه» که به بررسی و واکاوی سنت و ارزش‌های نهفته در آن می‌پردازد، در راستای مقابله با غفلت‌هایی است که در دو سده اخیر روی داده است. مقالات این کتاب شامل حکایت پردازی و قصه گویی در ادبیات ایران، طنز و خنده در سنت و معانی آن، نمایش ایرانی و پیشنهادهایی درباره آن، اخلاق ایرانی، سنت نقد در تمدن ما و تفاوت بین دعا و نیایش و همچنین بررسی نور در سنت و معماری ایرانی تا زمان ملاصدرا است.

بنی اردلان در مقدمه کتاب خود می‌نگارد: ده گفتاری که برای این دفتر دستچین کرده‎ام دلسپردگی عاشقانه مرا به حوزه تمدن ایرانی، به‌خصوص تمدن اسلامی، نشان می‎دهد. این ده گفتار اندکی از دغدغه‎های مرا نسبت به مقوله‎های خرد و هنر و مهر می‎نمایـند؛ سه‎گانه‎ای که درواقع پدیده‎ای یگانه‎اند و از منشأ یگانه وحدت و وحدانیت می‎آیند. ده گفتار این دفتر، به لحاظ تنوّع موضوعی و تفاوت هدفی که دنبال می‎کنند، در دو بخش آمده‎اند. در بخش 1، با موارد و موضوع‎هایی روبه‎رو می‎شوید که درباره فرهنگ ایرانی‌ـ‌اسلامی از دیدگاه معرفت‎شناختی است. بخش 2 به طرح مباحث یا پیشنهادهایی اختصاص یافته است که، به‎زعم طرح‎کننده این مباحث و پیشنهادها، به تأمل و توجه یا بازنگری نیاز دارند.

کتاب «مجال آه» که به بررسی و واکاوی سنت و ارزش‌های نهفته در آن می‌پردازد، در راستای مقابله با غفلت‌هایی است که در دو سده اخیر روی داده است.

از جمله این مقالات می‌توان به مصاحبت نور با نور، نقد در سنت ایرانی، اهمیت سیر آفاقی در تمدن اسلامی، دعا، نیایش و نیاز، داستان‌سرایی ایرانی اشاره کرد.

پیش تر، از این نویسنده کتاب «معرفت شناسی آثار صناعی» از سوی این مجموعه به چاپ رسیده که مورد تقدیر و استقبال قرار گرفته بود.

کتاب «مجال آه» در 2500 نسخه به قیمت 7000 تومان به همت سوی پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی به همکاری انتشارات سوره‌ مهر چاپ و روانه بازار شده است.


منابع:
سوره مهر
حوزه هنری