تبیان، دستیار زندگی
معرفی کتابهای «خبر و روزنامه نگاری در عصر دیجیتال» و «رسانه ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه ها)».
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در عصر دیجیتال

معرفی کتابهای «خبر و روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال» و «رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)».

فرآوری: زهره سمیعی- بخش کتاب و کتابخوانی تبیان
خبر و روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال» و «رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)».

کتاب «خبر و روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال» ویراسته «استوارت آلن» با ترجمه حسن نمک‌دوست‌تهرانی، علی‌اکبر قاضی‌زاده، احسان بخشنده، پدرام الوندی، محمدرضا نوروزپور، امید جهانشاهی و محمود سلطان‌آبادی، به همت انتشارات ثانیه بر ویترین کتابفروشی ها نشسته است.

دکتر احمد توکلی، مدیرمسوول انتشارات «ثانیه» ، گفت: این کتاب ترجمه هفت مقاله از کتاب «خبر و روزنامه‌نگاری راتلج» است که ترجمه هر مقاله بر عهده یکی از استادان حوزه رسانه بوده است.

وی با اشاره به عناوین این مقالات، افزود: «دروازه‌بانی و گزینش خبر به‌عنوان میانجی‌گری نُمادین» نوشته جکی هریسون است که ترجمه آن را حسن نمک‌دوست‌تهرانی بر عهده داشته است.

توکلی درباره دومین مقاله این کتاب توضیح داد: «خبر جدی در برابر خبر هجو: جدایی میان خبر و سرگرمی» نیز به قلم جئوفری بیم نگاشته شده و مسوولیت ترجمه آن را علی‌اکبر قاضی‌زاده بوده است.

وی دونالد ماتسون را نویسنده سومین مقاله این کتاب معرفی کرد و یادآورد شد: این مقاله «چشم جدیدِ ناظران: تغییرشکل گزارشگری تحقیقی» نام دارد و ترجمه آن با احسان بخشنده بود، مقالات «جریان بین‌المللی اخبار» نوشته لیسبت كلاوزن با ترجمه پدرام الوندی و «خبر رادیویی: بازسازی اجتماع» اثری از تانجا بوش با ترجمه محمدرضا نوروزپور نیز در این کتاب گنجانده شده اند.

مدیرمسوول انتشارات «ثانیه» از «خبر تلویزیونی در عصر جهانیِ اطلاع‌ـ‌ سرگرمی» به عنوان ششمین مقاله این کتاب نام برد و یادآور شد: دایا کیشان توسو نویسنده مقاله است که امید جهانشاهی ترجمه آن را بر عهده داشته، همچنین مقاله «خبر در عصر دیجیتال» که ناتالی فنتون آن را نگشاه را محمود سلطان‌آبادی ترجمه کرده است.

وی با بیان این که خبر و روزنامه‌نگاری در سال های اخیر تغییر کرده، چون جهان تغییر کرده است، گفت: امروزه ما با شرایط پیچیده‌ای از روزنامه‌نگاری روبه‌رو هستیم؛ این پیچیدگی که از قضا ناخوشایند است، محصول توطئه اتاق‌های خبر نیست، بلکه ناشی از عواملی است که محسوس‌اند، اما ظاهراً به‌چشم دیده نمی‌شوند.

توکلی یادآور شد: دنیای امروز ما لبریز از رسانه است، آن‌ها برای خواب و خوراک ما، نوع لباس پوشیدن، راه‌رفتن، حرف‌زدن و فکرکردن ما برنامه‌ریزی می‌کنند. سرعت تحولات به‌گونه‌ای است، که رسانه‌ نیز دربندِ رسانه گرفتار است. به عبارت دیگر، دنیا 24 ساعته رسانه‌ای است و به‌قولی، خودِ رسانه نیز به بستری برای لینک فوری اطلاعات بدل شده است.

به گفته وی، در دنیای امروز مرز میان «خبر واقعی» و «خبرـ‌ سرگرمی» مخدوش شده است، دروازبانی خبر که ظاهراً باید محصول تفکر آگاهانه روزنامه‌نگاری باشد به ‌قول جکی هریسون در معرض ابتذال بیش‌ازپیش قرار گرفته است. روزنامه‌نگاران در اکثر مواقع همانند افرادی عمل می‌کنند که صدای دیگران را با کمی تغییر تقلید می‌کنند و اخباری را منتشر می‌سازند که توسط منابعی که به‌دنبال اهداف خویش‌اند، در اختیارشان قرار داده شده است.

مدیرمسوول انتشارات «ثانیه» با بیان اینکه اطلاع‌ ـ‌ سرگرمیِ جهانی، به‌عنوان گفتمان تفریح، اِغواگر و قدرتمند توجه افکار عمومی را از واقعیت‌های هول‌انگیز دور می‌کند و در خدمت بازتولید سرمایه‌داری قرار داده است، گفت: بی‌دلیل نیست که فراوانی محض و خبر صِرف در طیف رسانه‌های متفاوت و بسترهای خبری مختلف چیزی غیر از بازاریابی ماهرانه‌تر و کالایی‌شدن فزاینده و دائمی تولیدِ خبر نیست و منجر به تنزل غیرقابل برگشت و عامیانه‌شدن خبر و اطلاعات شده است.

وی با بیان این که کتاب حاضر به‌ طور کلی نگاهی انتقادی به رویکرد رسانه‌ها در زمانه ما دارد، اظهار کرد: ناشر با گزینش دقیق مقالات این کتاب از میان 60 مقاله کتابِ ارزشمند «خبر و روزنامه‌نگاری راتلج»، سعی کرده علاوه بر کپسولی‌کردن مجموعه، به تفکر و ایده‌پردازی استوارت آلن، استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه بورنماوت بریتانیا و سرویراستار کتاب احترام لازم را بگذارد و این مجموعه مقالات، با نویسندگانی که هر کدام در موضوع خود، نظریه‌پرداز و به‌حدِّ کافی دارای شهرت هستند، سعی دارد اُفق تازه‌ای مقابل دیدگان مخاطب بگذارد و از زاویه‌ای بعضاً بدیع، جنبه‌هایی قابل تأمل از بحث‌های متنوع خبر و روزنامه‌نگاری در عصر و زمانه فعلی را به چالش بکشد.

چاپ نخست کتاب «خبر و روزنامه‌نگاری در عصر دیجیتال» از سوی انتشارات ثانیه با شمارگان 1100 نسخه، 168 صفحه و به‌ بهای نه هزار تومان منتشر شده است.

«رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)»

کتاب «رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)» تالیف جان ب. تامپسون با ترجمه دکتر مسعود اوحدی به چاپ چهارم رسید.

این کتاب اثری جامع و قاطع در زمینه رسانه‌ها و مطالعات فرهنگی است که نظریه انتقادی را با نظریه اجتماعی پیوند می‌دهد و پیشاهنگ گفتمانی بسیار فراگیر در این عرصه رو به رشد می‌شود. پیامدهای این دگرگونی بسیار وسیع و دامنه دار است و بر بسیاری از جنبه‌های زندگی ما، از خصوصی‌ترین جنبه های تجربه شخصی شکل دهی گرفته تا ماهیت متغیر قدرت و رویت پذیری در حوزه عمومی را تأثیر می‌گذارد.

از نگاه جان تامسپون تحول و توسعه رسانه‌های ارتباطی، ترکیب و سرشت زندگی اجتماعی را تغییر شکل داده و اشکال جدیدی از عمل و تعامل را به وجود آورده است که دیگر وابسته به الزام سهیم بودن مخاطب در مکان مشترک نیست. در واقع تامپسون با تحلیل موضوع‌هایی همبسته مثل ظهور تعامل رسانه‌ای، به وجود آمدن اشکال جدید رویت پذیری رسانه ای، پیدایی شبکه‌های جهانی ارتباط، دگرگونی سنت، شکل پذیری مجدد فرآیند خود- شکل دهی و منش رو به تغییر حوزه عمومی استدلال، خود را به منصه ظهور می‌رساند.

هدف مولف در این اثر ردیابی حدود و هیئت پدیده‌ها و دگرگونی‌ها در سازمان اجتماعی قدرت نمادین است و سعی می‌کند نشان دهد که تحول رسانه‌های ارتباطی از نخستین اشکال چاپ تا گونه‌های اخیر ارتباط الکترونیکی، جزئی جدانشدنی از ظهور و تحول جوامع مدرن بوده است.

تحول رسانه‌های ارتباطی به شیوه های پیچیده با شماری از فرآیندهای تحولی هم بافت بوده و این فرآیندها در کنار یکدیگر قوام بخش پدیده‌ای هستند که آن را مدرنیته می‌خوانند و برای درک ماهیت مدرنیته باید به نقش محوری تحول رسانه‌های ارتباطی و تأثیر آن‌ها توجه داشت.

استفاده از رسانه‌های ارتباطی شامل آفرینش انواع جدید روابط اجتماعی و راه‌های تازه رابطه خود با دیگران است و افراد هنگام استفاده از رسانه های ارتباطی، وارد اشکال تعاملی‌ای می‌شوند که از جنبه‌های خاص، با نوع تعامل رو در رو که خصیصه بیشتر برخوردهای زندگی روزمره است، تفاوت دارد و افراد قادر به کنش برای دیگرانی هستند که از نظر فیزیکی غایبند، یا در واکنش به دیگرانی عمل می‌کنند که در محله‌های دور واقع شده‌اند.

استفاده از رسانه‌های ارتباطی، سازمان‌های مکانی و زمانی زندگی اجتماعی را به طریقی بنیادین، دگرگون کرده است و اشکال تازه ای از عمل و تعامل و شیوه های جدید از اعمال قدرت می‌آفریند که دیگر پیوندی با سهیم شدن در یک محل مشترک را ندارد. تحول رسانه های ارتباطی، قدرت را نه تنها به شیوه های جدید اجرا نموده، آن را در مقیاسی بی سابقه نیز مرئی کرده است.

امروز دیده شدن رسانه‌ای، از نظر گستره، جهانی است و این شرایط حاصل یک فرآیند پیچیده جهانی شدن است که مبدأ آن را باید دست کم تا نیمه دوم قرن نوزدهم ردگیری کرد.

کتاب «رسانه‌ها و مدرنیته (نظریه اجتماعی رسانه‌ها)» در هشت فصل به موضوعاتی چون ارتباط و بافت اجتماعی، رسانه‌ها و گسترش جوامع مدرن، رونق تعامل رسانه‌ای، دگرگونی در رویت پذیری، جهانی شدن ارتباطات، ریشه گیری و تحکیم مجدد سنت، خویشتن و تجربه در جهانی رسانه‌ای و اختراع دگرباره عمومیت می‌پردازد.

چاپ چهارم این کتاب در 364 صفحه و با قیمت 15هزار تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان به مباحث رسانه‌ای قرار گرفته است.


منابع:
ایبنا
فارس

آیین نگارش و گزارش نویسی

استراتژی خوب،استراتژی بد

برای مدیران

فسادهای موجود در رسانه ها

یک دهه وبلاگ نویسی کتاب داران ایران